گروه بازار پول- با اوج گرفتن قیمت سکه‌های بهار آزادی پس از کسب رکورد ۱۰۳۰دلاری بهای جهانی طلا وجود حباب قیمت قبل از تعطیلات عید و بازار سکه و رشد بهای ربع سکه تا مرز ۷۰هزار تومان تا قبل از دخالت بانک مرکزی برخی از فرصت‌طلبان این بازار را بر آن داشت تا با عرضه برخی اقلام مشابه سکه‌های بهار آزادی، قدرت خرید جدیدی را در این بازار تعریف کنند. حکایت از این قرار است که طی دو ماه گذشته برخی مراکز با ضرب سکه‌های یک گرمی تا ۲ گرمی طلا و پلمپ و وکیوم کردن آنها اشکال جذابی از طلا را با قیمت‌های ۱۲ تا ۱۵هزار تومانی یا بیشتر روانه پشت ویترین‌های طلافروشی‌ها و حتی سکه‌فروشی‌ها کنند. ضرب سکه اشکال هخامنشی، پاسارگاد، سکه الیزابت (که سابقا با وکیوم و بسته‌بندی خارجی ارائه می‌شد) از جمله این موارد است. اصل وجود اقلام ارزان‌قیمت طلا فی‌النفسه کار بدی نیست اما ایجاد یک جو در بازار سکه آن هم با ضرب سکه‌های بسیار نازک و بی‌شناسنامه که تنها گرم و سوت آن مشخص شده و با وجود وکیوم اطمینان از عیار صحیح آن نیز دست‌نیافتنی است روند جالبی نیست. سکه‌های بهار آزادی ضرب بانک مرکزی دارای حداقل عیار ۲۲ (۹۹۹ در هزار) است اما عیار سکه‌های یاد شده ۱۸ عیار ادعا شده که با توجه به آب شدن انواع طلاهای کهنه در کوره‌های سنتی با حرف و حدیت‌های فراوانی همراه است. برخی از انتشاردهندگان این سکه‌ها به ظاهر از اتحادیه‌های طلا و جواهر شهرستان‌ها مجوز این کار را دریافت کرده‌اند. خان‌زاده از صرافان و فروشندگان سکه در چهارراه استانبول از وجود و شیوع این نوع سکه‌ها در بازار و افزایش استقبال مردم از این سکه‌های ارزان اظهار نگرانی کرد و افزود: کسی در بازار خریدار مجدد این سکه‌ها از مردم نیست و این سکه‌ها به هنگام خرید از مردم در ترازوی طلافروشان همچون یک قطعه طلای کهنه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد در حالی که به اصل طلا در این سکه نیز شک وجود دارد.

بهای طلا در بازارهای جهانی کاهش یافت

کاهش ۱۱دلاری بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی روز گذشته قیمت اقلام سکه بهار آزادی را با کاهش مواجه کرد.

روز گذشته سکه بهار آزادی با افت یک هزار تومان به نرخ ۲۰۴هزار تومان عرضه می‌شد که در برخی بازارها این نرخ ۲۰۳هزار تومان نیز گزارش شده است.سکه طرح قدیم نیز با ۲هزار تومان افت به نرخ ۲۳۵هزار تومان فروخته شد.نیم‌سکه و ربع‌سکه نیز هر یک با ۵۰۰تومان نوسان قیمت به نرخ ۱۰۳هزار تومان و ۵۳هزار تومان فروخته شدند در حالی که ۱۰۲هزار تومان و ۵۲هزار تومان نیز برای نرخ فروش این سکه‌ها گزارش شده است.بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته پس از نوسان شدید بین ۸۰/۵۸۵دلار تا ۴۰/۸۷۰دلار در ساعت ۳۰/۱۳ به وقت تهران به نرخ ۸۶۶دلار رسید که قطعا این نوسانات ادامه خواهد یافت.بهای طلا نسبت به نرخ ۸۷۷دلار روز سه‌شنبه تقریبا ۱۱دلار افت داشته است.بهای طلا نسبت به یک ماه قبل بیش از ۶۰دلار (۶۳/۶درصد) کاهش داشته است. این میزان نسبت به ۳۶۵روز گذشته در حدود ۱۹۵دلار (نزدیک به ۳۰درصد) کاهش نشان می‌دهد.

افت ارزش دلار طی یک هفته گذشته به پایین‌ترین حد خود در بازارهای آسیایی رسیده است که به دلیل انتظار اعلام رشد نرخ تورم برای ماه آوریل ارزش دلار را در مقابل یورو قدری تقویت کرده است اطلاعات آمار خرده‌فروشی در آمریکا فراتر از حد انتظار بوده که ۵/۰درصد از ارزش طلا در بازارهای جهانی کاسته است. افزایش اینچنینی شاخص‌ها از احتمال مجدد کاهش نرخ بهره در آمریکا می‌کاهد. برخی شواهد در این زمینه از احتمال کاهش نرخ طلا تا ۸۴۵دلار حکایت دارد.براساس شرایط موجود یورو در بازار تهران یک تومان و دلار دو تومان رشد قیمت داشتند. در مقابل پوند انگلیس و هر یکصد ین ژاپن ۱۰تومان افت قیمت را تجربه کرده‌اند. نرخ برابری دلار در مقابل ین به حد ۳۱/۱۰۵دلار رسید.