رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که در حال حاضر ۴میلیون برگ ایران چک ۵۰هزار تومانی در اختیار داریم و از امروز به تعداد یک میلیون برگ در اختیار بانک‌ها قرار می‌دهیم. به گزارش ایسنا، طهماسب مظاهری صبح دیروز در رونمایی از ایران‌چک‌های جدید ۵۰هزار تومانی با بیان اینکه مردم ایران برای کارهای مبادله‌ای و تجاریشان نیاز به ابزارهای الکترونیکی جدید دارند، گفت: هدف ما این است که روز به روز وضعیت بانکداری الکترونیک را در کشورمان ارتقا دهیم و سعی کنیم از اسکناس یا پول کاغذی کمتر استفاده کنیم.

وی ادامه داد: در سال جاری بانک‌ها در ابزارهای الکترونیکی توسعه‌ بیشتری یافتند و مردم بیشتر از کارت‌، کارت‌چک، کارت اعتباری و ابزارهای الکترونیکی جدید برای انجام کارهایشان استفاده می‌کنند و نیاز به پول کاغذی در جیبشان کمتر احساس می‌شود.

مظاهری با اشاره به اینکه روال صدور ایران‌چک‌ها در بانک‌ها از سال ۶۹ آغاز شده و به مرور توسعه پیدا کرده ولی از دو اشکال اساسی همواره برخوردار بوده است، تصریح کرد: یکی از این اشکال‌ها تنوع، طراحی و مدل‌های مختلف ایران‌چک‌ها بوده که این مشکل موجب شده که شناخت ایران چک‌ها برای مردم راحت نباشد و مردم را دچار مشکل کند و اشکال دوم مسدود نشدن معادل ریالی ایران چک‌ها بوده است که به دلیل انجام ندادن این کار بانک‌ها می‌توانستند روی این ایران‌چک‌ها اعتبار دهند و با این عمل یک خلق نقدینگی خارج از کنترل نظام بانکی در کشور ایجاد می‌شد.

وی اضافه کرد: بر این اساس به خاطر اینکه مردم از این ابزار محروم نشوند و همچنین نقدینگی و تورم بیشتر به وجود نیاید، تصمیم گرفتیم که ایران چک در غیاب اسکناس درشت‌تر توسط بانک مرکزی منتشر شود و بانک‌ها معادل ریالی‌شان را در بانک مرکزی مسدود کنند که افزایش نقدینگی و آثار تورمی زیادی را به دنبال نداشته باشند.

رییس کل بانک مرکزی به مزایای ایجاد طرح یکسان ایران‌چک‌های جدید اشاره کرد و گفت: با ایجاد طرح یکسان ضریب امنیتی بیشتری حاصل می‌شود و مردم دغدغه‌ و نگرانی کمتری از جعلی بودن ایران‌چک‌ها خواهند داشت. ضمن آنکه ایران چک‌ها جدید از چاپ فولادی برخوردار هستند و این در حالی بود که در گذشته از چاپ فولادی برخوردار نبودیم.

مظاهری از صدور ایران چک‌های ۱۰۰ هزار تومانی در روزهای آینده خبر داد و افزود: از امروز (دیروز) این ایران‌چک‌ها در تمام بانک‌ها قابل دسترس است و تا دو ماه دیگر به تدریج در اختیار تمام شعب قرار می‌گیرد و ایران چک‌های ۱۰۰هزار تومانی نیز در روزهای آینده منتشر می‌شوند.

به گفته‌ وی طرح ایران چک‌های ۵۰هزار تومانی بارگاه امام رضا و تمثال فردوسی و ایران‌ چک‌های ۱۰۰هزار تومانی با طرح تخت جمشید طراحی شده است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا رونمایی از این ایران چک‌ها از بانک توسعه صادرات ایران شروع شده است، گفت: بانک توسعه صادرات یکی از بانک‌هایی است که بدهی به بانک مرکزی ندارد.

جزئیات امنیتی ایران‌چک‌های بانک مرکزی اعلام شد

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در راستای اعمال انضباطی پولی، مدیریت کارآمد حجم نقدینگی و تسهیل مبادلات روزمره، براساس تصویبنامه هیات محترم وزیران مبادرت به چاپ و انتشار ایران‌چک‌های جدید ۵۰۰۰۰۰ریالی نموده است. بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از روز چهارشنبه مورخ ۲۵/۲/۱۳۸۷ آمادگی دارد این ایران‌چک‌ها را در اختیار بانک‌ها قرار دهد.

ایران‌چک‌های فوق به تدریج جایگزین ایران‌چک و چک‌پول‌های فعلی بانک‌ها می‌شود. موجودی چک‌پول و ایران چک فعلی بانک‌ها به موازات ایران‌چک بانک مرکزی در مدت زمان معین که حداکثر سه ماه از زمان ابلاغ دستورالعمل مربوط خواهد بود توسط بانک‌ها فروخته خواهد شد. البته ایران‌چک و چک‌پول بانک‌ها که در دست مردم در حال گردش است بدون در نظر گرفتن مهلت زمانی، معتبر خواهد بود و بانک‌ها موظفند به محض ارائه آن از سوی مشتری نسبت به بازخرید و ابطال آن اقدام کنند.

مشخصات ایران‌چک بانک مرکزی:

مبلغ اسمی: ۵۰۰۰۰۰ریال

رنگ: بنفش

ابعاد: ۷۵×۱۶۰میلیمتر

مشخصات روی چک:

۱ -مزین به تصویر بارگاه حضرت امام‌رضا(ع) در سمت راست

۲ -واتر مارک تصویر فردوسی در سمت چپ و در خمیره و کاغذ که در مقابل نور از دو طرف ایران‌چک قابل رویت می‌باشد.

۳ -نخ امنیتی پنجره‌ای که از نوع هولوگرام و با نوشته ۵۰۰۰۰۰ به صورت بی‌رنگ در بطن نخ می‌باشد.

۴ -نخ امنیتی پنهان که درون کاغذ قرار گرفته و از نوع فلورسنت و با نوشته بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

۵ -فیبرهای مرئی که در سطح چک پراکنده است و بدون هیچ‌گونه ابزاری قابل مشاهده است.

۶ -طرح مخفی در قسمت کتیبه بالا، عبارت (IRAN CHEQUE ۵۰۰۰۰۰) که با تغییر زاویه دید در حالتی که ایران چک به صورت افقی در مقابل چشم قرار گیرد، قابل رویت می‌باشد.

۷ -کلیه نقاطی که به رنگ بنفش و آبی روی ایران‌چک نشان داده شده است چاپ برجسته می‌باشند که با انگشتان دست به سهولت قابل لمس و شناسایی است.

۸ -دارای شماره امنیتی فارسی در قسمت بالا سمت راست که در مقابل اشعه ماورای بنفش به رنگ طلایی تغییر می‌‌یابد. همچنین دارای شماره سریال (MICR) با قابلیت کنترل ماشینی در قسمت پایین سمت چپ می‌باشد.

۹ -برای چاپ آرم بانک مرکزی در قسمت وسط سطح چک از مرکب حرارتی استفاده شده به گونه‌ای که با لمس انگشتان دست و افزایش گرما طرح مذکور ناپدید و پس از سرد شدن مجددا ظاهر می‌گردد.

۱۰ -طرح سیترو (نوع اول) در سمت چپ ایران چک عدد ۵۰۰۰۰۰ در پشت و روی چک به صورت عمودی و ناقص چاپ گردیده که با قراردادن چک در مقابل نور عدد ۵۰۰۰۰۰به طور کامل رویت می‌شود.

۱۱ -مرکب ضدکپی- در طرح سیترو (نوع دوم) واقع در زیر بارگاه حضرت امام‌رضا(ع) مرکب نارنجی رنگ در کپی رنگی از ایران‌چک به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌یابد.

مشخصات پشت ایران چک:

۱ -در سمت چپ قسمت وسط عدد ۵۰ به صورت نامرئی وجود دارد که با تابش اشعه ماورای بنفش قابل رویت است.

۲ -قسمت‌هایی از پشت چک در مقابل اشعه ماورای بنفش به رنگ سبز روشن تغییر می‌یابد.