زمان مهندسی مجدد سرمایه‌گذار‌ی‌ها در ایران فرا رسیده است

عکس:حمید‌جانی‌پور

گروه بازار پول- همایش آشنایی با شیوه‌های تامین مالی و روش‌های جذب تسهیلات داخلی و بین‌المللی روز گذشته در تهران برگزار شد. رویکرد این همایش جذب سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی و استفاده از ابزارهای جدید اسلامی برای تامین مالی بود. سیدحمید پورمحمدی، معاون وزیر اقتصاد در امور بانک، بیمه و شرکت‌های دولتی در همایش آشنایی با شیوه‌های تامین مالی و روش‌های جذب تسهیلات داخلی و بین‌المللی با تاکید بر مهندسی مجدد در نوع سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی نقش بخش‌خصوصی در این راستا را موثر دانست.

او افزود: کشور در سه دهه گذشته موفقیت‌های چشمگیری در بازار پولی و مالی داشته که می‌توان به تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا اشاره کرد.

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: هم‌اکنون نیازمند حرکت جدی بخش خصوصی در عرصه‌های مختلف اقتصادی و استفاده از ابزارهای مالی جدید هستیم.

وی بر ضرورت اجرای دقیق و سریع سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و استفاده از ابزارهای مالی جدید در برنامه‌های اقتصادی تاکید کرد و گفت: انواع ابزارهای مالی را باید از مبانی نظری اسلامی استخراج کرد تا در عرصه اقتصادی کشور از آنها استفاده کرد.

پورمحمدی دلیل افزایش قیمت نفت را سفته‌بازی دلالان بزرگ نفتی عنوان کرد و افزود: در چنین شرایطی کمترین نفع را تولیدکنندگان بازار جهانی کسب کرده‌اند‌، زیرا این کشورها سهم کمی در سرمایه‌گذاری‌های بین‌المللی دارند.

وی به موج جدید تحولات اقتصادی و نقش ابزارهای مالی جدید در بازار سرمایه‌گذاری کشورها اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون نیازمند هماهنگی کامل بین بخش دانشگاهی، حوزه و عمل هستیم و اگر علمای ما مسیرها را هموار نکنند ما پای حرکت نخواهیم داشت.

پورمحمدی تاکید کرد: باید از میان استدلال‌های فقهی اسلامی در زمینه مسائل بانکی و سرمایه‌گذاری، بهترین‌ها را انتخاب و در جهت از بین بردن کاستی‌ها استفاده کرد.

واگذاری بانک‌های دولتی

پورمحمدی در حاشیه همایش مذکور گفت: بانک‌های دولتی برای واگذاری در بورس آماده شده‌اند و منتظر اعلام زمان واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی هستیم.

او افزود: واگذاری بانک‌های دولتی گرچه کار پیچیده‌ای است و نیاز به زمینه‌های گوناگون دارد ولی زمینه‌های آن فراهم شده و آماده واگذاری است و الان منتظر اعلام جدول زمان‌ واگذاری از سوی سازمان خصوصی‌سازی و سازمان بورس است. وی تصریح کرد: فرآیند واگذاری بانک‌های دولتی پیچیده است زیرا ۵درصد دارایی آن دولتی و ۹۵درصد آن سپرده مردم است، بنابراین در فرآیند واگذاری سهام باید دقت شود ولی هیچ شائبه و مانعی برای واگذاری وجود ندارد. معاون امور بانکی وزارت اقتصاد با اشاره به این که پرداخت هر قبض آب، برق، گاز و تلفن در بانک ۳۰۰تومان هزینه برای بانک در بر دارد، گفت: برای کاهش هزینه بانک و نیز صرفه‌جویی در وقت، انرژی و هزینه فرصت مردمی، پرداخت قبض‌ها از طریق پیامک، ‌تلفن، دستگاه‌های خودپرداز و اینترنت امکان پذیر شده است.

وی گفت: فرهنگ بانکداری اسلامی باید کم‌کم در جامعه جا بیفتد، زیرا در ۹۰درصد هزینه آن صرفه‌جویی می‌شود. پورمحمدی یکی از دلایل افزایش قیمت نفت،‌ طلا و فلزات در جهان را عملیات سفته‌بازی دانست و گفت: کسی که حواله نفت در دست دارد، ‌سال گذشته برای هر بشکه نفت ۶۰دلار پرداخته، امسال ۱۲۰دلار می‌فروشد.

معاون وزارت اقتصاد گفت: پس از حادثه ۱۱ سپتامبر کشورهای مسلمان متوجه شدند که کشورهای استعمارگر و صاحب قدرت اقتصادی با کشورهای مسلمان سر پیکار و مخاصمه دارند، لذا درصدد جمع‌آوری سرمایه‌های خود در کشورهای اسلامی شدند.

پورمحمدی گفت: اقبال کشورهای مسلمان، اهل کتاب و حتی کمونیستی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر به بانکداری اسلامی و ابزارهای آن بیشتر شده و به سوی این ابزارها روی آورده‌اند، به گونه‌ای که هنگ‌کنگ در کنار مالزی که دو سوم ابزارهای مالی بانکداری را اجرا می‌کند، به برگزاری دوره آموزشی بانکداری اسلامی پرداخته است.

کارت‌های اعتباری

عباس موسویان، کارشناس بانکداری اسلامی نیز در حاشیه همایش شیوه‌های تامین مالی درباره کارت‌های اعتباری خاطرنشان کرد: با توجه به ارائه راهکارهایی برای صدور کارت‌های اعتباری به زودی یکی از این راهکارها تثبیت و به اجرا در خواهد آمد. وی با اشاره به این مطلب که تا پایان سال ۳درصد از مردم کارت‌های اعتباری دریافت خواهند کرد، اظهار داشت: سعی شده از نظر قانونی یکی از دو راهکار بر اساس قانون بانکداری بدون ربا اجرایی شود تا نیازی به مصوبه قانونی نداشته باشد.

وی ادامه داد: بر این اساس یا از طریق مصادیق قرارداد خرید دین یا قرارداد فروش اقساطی خواهد بود که هر دو مورد ماده قانونی مربوطه را دارند.