گروه بازارپول- بهای سکه بهار آزادی در پی رشد ۱۵دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی ۲هزار تومان رشد کرد. روز گذشته بهای هر قطعه سکه بهار آزادی (تصویر امام) با ۲هزار تومان رشد قیمت به نرخ ۲۰۳هزار تومان به مشتریان بازار چهارراه استانبول عرضه شد. در عین حال سکه طرح قدیم هزار تومان ارزان شد. نیم‌سکه و ربع سکه تغییر قیمت نداشته و به ترتیب با نرخ ۱۰۲هزار تومان و ۵۲هزار تومان به خریداران عرضه شدند. هر یک مثقال طلای ۱۷عیار (آب شده) نیز دیروز ۸۶۲۰۰تومان قیمت داشت.

بهای هر اونس طلا روز گذشته برای تحویل فوری در ساعت ۱۴ به وقت تهران به مرز ۸۸۰دلار رسید که نسبت به روز قبل از آن در همین زمان نزدیک به ۱۵دلار رشد کرد.افزایش بهای نفت با کسب رکورد ۳۶/۱۲۰دلار به ازای هر بشکه بهای طلا را تا این حد بالا برد.

افزایش بهای نفت همواره به عنوان یک عامل بنیادی افزایشی برای رشد طلا به حساب می‌آید.کارشناسان انتظار دارند که با توجه به نسبت افزایشی بین بهای نفت و طلا قیمت هر اونس طلا به سطوحی بسیار بالاتر از رقم فعلی برسد. سال ۱۹۷۹ در آستانه انقلاب اسلامی بهای نفت به حدود ۳۵دلار رسید و بهای هر اونس طلا به رکورد ۸۵۰دلار دست یافت. با توجه به رشد تورم در دنیا طی این دوره تقریبا ۳۰ساله و رشد بهای نفت فراتر از ۱۲۰دلار انتظار می‌رود که بهای طلا حداقل از ۲هزار دلار بالاتر برود. البته با تضعیف نسبت رشد نفت و طلا طی سال‌های اخیر این انتظار قدری نابجا می‌نماید. اما تقابل نفت و دلار در کنترل بهای طلا عموما چرخش بیشتری نسبت به دلار دارد.

در بازار ارز نیز یورو با ۲تومان افزایش به ۱۴۳۷تومان رسید. دلار با نرخ فروش ۹۳۱تومان بدون تغییر ماند و هر پوند انگلیس ۳تومان ارزان شد. صد ین ژاپن نیز تغییر قیمت نداشت.