مهار تورم نیازمند انضباط مالی، پولی و بودجه‌ای است

طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی مهار و تنظیم نرخ تورم را به عنوان یکی از اهداف سال‌جاری ذکر کرد و افزود: مهار نرخ تورم نیازمند انضباط مالی، پولی و بودجه‌ای است که مسوولیت سیاست‌های پولی برای کنترل تورم برعهده بانک مرکزی است. مظاهری تاکید کرد: به دنبال اجرای سیاست جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی، آهنگ رشد نقدینگی کند شده است. به گفته وی، حجم نقدینگی از ۱۶۰هزار میلیارد تومان در پایان سال گذشته به ۱۵۳هزار میلیارد تومان در حال حاضر کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه برخی عقیده دارند سیاست‌های انبساطی دولت زمینه‌ساز بروز تورم شده و سه قفله کردن منابع بانک مرکزی بخش خصوصی، تولیدکنندگان و صادرکنندگان را هم از منابع بانکی محروم کرده‌ است، تصریح کرد: آمارها نشان می‌دهد که بعد از سه‌قفله کردن منابع بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی بانک‌ها نه تنها کاهش نداشته، بلکه رشد مطلوبی هم داشته است.

مظاهری گفت: بخشی از افزایش نرخ تورم به ناچار ایجاد می‌شود؛ اما بانک‌ها موظفند در حد منابعشان اعتبار دهند و آن را مدیریت کنند. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بانک‌های دولتی در سال گذشته به دلیل سیاست‌های انبساطی دولت و ایجاد تعهدات بیش از منابع خود به میزان ۱۰هزار میلیارد تومان به بانک مرکزی بدهی داشته‌اند.

با اعمال سیاست سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی، بانک‌های دولتی با محدودیت اضافه برداشت از منابع بانک‌ مادر مواجه شده‌اند. حجم نقدینگی نیز از سال ۱۳۸۴ همزمان با استقرار دولت نهم تا پایان سال ۱۳۸۶ از حدود ۸۰هزار میلیارد تومان به ۱۶۰هزار میلیارد تومان افزایش یافت.