مدیر اداره نشر اسکناس بانک مرکزی گفت: مقدمات انتشار ایران‌چک‌های ۵۰هزار تومانی بانک مرکزی فراهم شده است و این ایران‌چک‌ها پس از انتشار به‌تدریج جایگزین چک پول‌ها و ایران‌چک‌های فعلی خواهند شد. محمد قدس‌الهی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان این مطلب افزود: ایران‌چک‌ها و چک‌پول‌های فعلی پس از انتشار ایران چک ۵۰هزار تومانی بانک مرکزی، به‌تدریج جمع‌آوری خواهند شد.

وی با بیان اینکه بانک‌های کشور موظفند هنگام دریافت این ایران‌چک‌ها معادل ۱۰۰درصد آن را به بانک مرکزی پرداخت کنند، تصریح کرد: این اقدام جلوی هرگونه اثرات تورمی ناشی از انتشار ایران‌چک‌های بانک مرکزی را خواهد گرفت.

رییس کل بانک مرکزی یکی از دلایل افزایش نرخ تورم را بدون پشتوانه بودن ایران چک‌ها و چک پول‌های بانک‌ها دانسته بود و این جایگزینی را با هدف جلوگیری از افزایش نرخ تورم به واسطه گردش پول‌های بدون پشتوانه در اقتصاد کشور انجام می‌دهد.

مدیر اداره نشر اسکناس بانک مرکزی در ادامه با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن طرح عرضه نامحدود سکه توسط بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: این طرح به منظور هماهنگ کردن قیمت سکه‌های داخلی با قیمت جهانی طلا همچنان ادامه خواهد داشت و سقف زمانی برای آن در نظر گرفته نشده است.