افت 17دلاری نرخ طلا تاثیری بر بازار سکه نگذاشت

گروه بازار‌پول - کاهش شدید ارزش طلا در بازارهای جهانی تغییر چندانی در بازار سکه بر جا نگذاشت. روز گذشته با وجود کاهش نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری به سطح ۸۶۱ دلار که نسبت به نرخ روز دوشنبه در حدود ۲۵دلار کاهش داشته است؛ تغییر چندانی در قیمت انواع سکه بهار آزادی نداشته است.

روز گذشته نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی در منطقه چهارراه استانبول ۲۰۱هزار تومان، سکه طرح قدیم ۲۴۲هزار تومان،‌ نیم سکه ۱۰۵هزار تومان و ربع سکه ۵۳۵۰۰ تومان به خریداران عرضه شده است.

در بازار ارز این منطقه دلار همچنان سیر صعودی دارد. روز گذشته هر دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش به نرخ ۹۲۵ تومان به فروش رسید.

یورو با نرخ ۱۴۳۲ تومان ثابت و هر پوند انگلیس با ۵ تومان کاهش ۱۸۱۲ تومان عرضه می‌شد.

هر صد ین ژاپن ۸۸۰ تومان به فروش می‌رسید که ۱۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است که دلیل افزایش نرخ ین ژاپن حفظ نرخ بهره ۵/۰درصدی توسط مقامات بانک مرکزی این کشور و رشد آن در مقابل دلار آمریکا عنوان شده است.

در این کشور همچنان نگرانی‌ها در خصوص بحران‌های اقتصادی آمریکا وجود دارد. در ماه فوریه ۲۰۰۷ نرخ بهره در ژاپن از حد ۲۵/۰درصد به ۵/۰درصد افزایش یافت.

رشد یک ماهه دلار، افت ۳ ماهه طلا

بهای طلا در بازارهای جهانی به پایین‌ترین حد سه ماهه خود رسید که انتظار افزایش ارزش دلار در مقابل یورو مهم‌ترین دلیل کاهش طلا عنوان شده است.

نتایج اجلاس ۲ روزه پایان ماه آوریل فدرال رزرو تا لحظه تنظیم این خبر منتشر نشده است، اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از احتمال تاکید مقامات بانک مرکز آمریکا بر رشد ارزش دلار در مقابل سبدی از ارزهای عمده به ویژه یورو و ین ژاپن خواهد داشت.

نرخ هر اونس طلا برای تحویل فوری روز گذشته تا حد ۸۶۱ دلار نیز پایین آمد که نسبت به ۸۹۳ دلار روز دوشنبه حداقل ۳۲ دلار کاهش نشان می‌دهد.

چشم‌انداز تقویت دلار در بیانیه‌های اجلاس اخیر فدرال رزرو به معنی احتمال فراوان توقف کاهش نرخ بهره دلار است.

همین امر از حجم تقاضا برای خرید کالاهای سرمایه‌ای به ویژه طلا خواهد کاست. از ماه سپتامبر سال ۲۰۰۷ تاکنون فدرال رزرو نرخ بهره دلار را از حد ۲۵/۵ به ۲۵/۲ کاهش داده است که افت نرخ برابری طلا در مقابل سایر ارزها به ویژه یورو را در پی داشته است.

بهای طلا در این مسیر رشد شدیدی داشت و در ۱۷ ماه مارس به حد ۹۰/۱۰۳۳ دلار نیز رسید که بالاترین رکورد ثبت شده تاکنون است.

نرخ برابری یورو در مقابل دلار به ۵۵۶۴/۱ رسید که نسبت به ۵۶۵۷/۱ روز قبل از آن رشد قابل توجهی برای طلا به حساب می‌آید و طی یک ماه گذشته در مقابل یورو به بالاترین سطح رسیده است.