دنیای اقتصاد- شنیده‌ها حاکی از آن است که از بین سه سناریوی نرخ سود بانکی ۱۰، ۱۲ و ۱۴درصدی که در کمیسیون اقتصادی دولت به جمع‌بندی نهایی نرسیده، نرخ سود ۱۴درصدی منتفی است و نرخ سود ۱۰درصدی از شانس بیشتری برای برنده شدن در این میدان برخوردار است. در صورت کاهش نرخ سود بانکی، به گفته یکی از کارشناسان، بسته پولی دولت به نیم بسته تبدیل می‌شود. احتمال تعیین نرخ سود ۱۰درصدی برای عقود مبادله‌ای

فاطمه بهادری- هنوز هم نرخ سود بانکی در انتظار تصمیم کمیسیون اقتصادی دولت و شخص رییس‌جمهوری است.

گرچه قرار بود در جلسه روز دوشنبه کمیسیون اقتصادی دولت نرخ سود بانکی تعیین شود، اما این نرخ بنابر نقل قول خبرگزاری مهر از طهماسب مظاهری، رییس کل بانک مرکزی هنوز تعیین نشده است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که از بین سه سناریوی نرخ سود بانکی ۱۰، ۱۲ و ۱۴درصدی که در کمیسیون اقتصادی دولت به جمع‌بندی نهایی نرسیده، نرخ سود ۱۴درصدی منتفی است.

در عین حال منابع آگاه اظهار می‌دارند که رییس‌جمهوری بر وعده‌اش به مردم برای نرخ سود تک رقمی تاکید دارد.حتی اگر تحقق آن با پرداخت یارانه به بانک‌ها همراه باشد. بنابراین نرخ سود ۱۰درصدی از شانس بیشتری برای برنده شدن در این میدان برخوردار است.گرچه مظاهری همچنان سعی دارد به دیگران بقبولاند که نرخ سود ثابت خواهد ماند. وی همچنین تصریح کرده که به محض تعیین نرخ سود بانکی سال ۸۷، این تصمیم اعلام خواهد شد.وی امروز جلسه‌ای با مدیران عامل بانک‌ها درخصوص بررسی بسته سیاستی پولی بانک مرکزی خواهد داشت. پیش‌تر نیز مدیران بانک‌های خصوصی به بررسی این بسته پرداخته‌اند. یکی از مهم‌ترین محورهای بسته سیاستی بانک مرکزی، آزادسازی نرخ سود بانکی است که در صورت کاهش نرخ سود بانکی، به گفته یکی از کارشناسان، این بسته به نیم بسته تبدیل می‌شود.همچنین شنیده می‌شود که طرح تعیین نرخ سود بخش صنعت براساس بازدهی طرح‌های اقتصادی در سال‌جاری اجرا نمی‌شود و در صورت تصویب نهایی از سال آینده به اجرا گذاشته خواهد شد.