نایب رییس ادفیاپ به ایران رسید

گروه بازار پول - ایران نایب‌رییس اتحادیه بانک‌های توسعه‌ای آسیا و اقیانوسیه(ادفیاپ) شد. در سی‌و‌یکمین اجلاس ادفیاپ که در روزهای دوشنبه‌ و سه‌شنبه هفته جاری در تهران برگزار شد، رضوی مدیرعامل بانک صنعت‌و معدن به عنوان نایب‌رییس اتحادیه انتخاب شد. همچنین در نخستین روز این اجلاس، توافق‌نامه‌ای بین این اتحادیه و بانک توسعه‌ای قزاقستان (DBK) درخصوص همکاری منطقه‌ای در مبادله تجربیات و مشاوره به امضا رسید.

در این روز دکتر محمد حقیقی مدیرگروه بازرگانی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران به سخنرانی پرداخته و نشست‌های استراتژیک و شصت‌و‌هفتمین اجلاس هیات‌مدیره انجام گرفت.

درپایان نخستین روز و در یک نشست مطبوعاتی، مدیرعامل بانک صنعت‌و‌معدن و تامبونتینگ و رییس هیات‌مدیره ادفیاپ به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

رضوی با بیان‌اینکه ادفیاپ دارای ۸۷ عضو است، افزود: هدف این اتحادیه توسعه اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه است.

مدیرعامل بانک صنعت‌و‌معدن در تشریح علت انتخاب شدن ایران به‌عنوان نایب رییس اتحادیه ادفیاپ اظهارداشت: در اجلاس سال گذشته اتحادیه، تهران به‌عنوان میزبان اجلاس سی‌و‌یکم انتخاب شد و به‌دلیل فعالیت‌های مستمر و چشمگیر بانک صنعت و معدن به عنوان نماینده ایران در ادفیاپ، از مدیرعامل این بانک به عنوان نامزد احتمالی ریاست اتحادیه بانک‌های توسعه آسیا و اقیانوسیه نام برده می‌شد، ولی بنا به یک قانون نانوشته در این اتحادیه، نایب‌رییس که بیشترین سابقه حضور در هیات‌رییسه را دارد، شانس بسیار بیشتری برای احراز پست ریاست دارد.

وی افزود: مدیری از ساموآ به‌عنوان رییس اتحادیه برگزیده شده است.

وی‌درخصوص دستاوردهای به‌دست آمده از این اجلاس تصریح کرد: درسال گذشته تفاهم‌نامه‌ای با بانک سرمایه‌گذاری ویتنام درزمینه تبادل و ایجاد خدمات بانکی و گشایش نامه به امضا رسید.

رضوی گفت: ماموریت اتحادیه بانک‌های توسعه‌ای، تبادل دانش و نوآوری و کارآمدی نوین بانکی به اعضا است. همچنین تامبونتینگ، رییس هیات‌مدیره ادفیاپ نیز با اشاره به‌این‌که اجلاس‌های این اتحادیه از سال ۱۹۷۷ در کشورهای مختلف در حال برگزاری است، افزود: دراجلاس امسال در تهران بیش از ۶۰ عضو از اعضای هیات‌مدیره بانک حضور دارند.وی گفت: ادفیاپ انجمنی از موسسات مالی یا بانک‌های توسعه‌ای و دیگر آژانس‌های دخیل در حمایت از توسعه پایدار است که دارای ۹۲ عضو از ۳۷ کشور است و دبیرخانه دایمی آن در فیلیپین قرار دارد.

تامبونتینگ ادفیاپ را عضو موثر فدراسیون جهانی موسسات توسعه‌ای ذکر کرد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر‌اینکه با وجود تحریم‌های ایران چرا این اجلاس در تهران برگزار می‌شود، گفت: این اتحادیه علاقه‌ای به درگیر شدن در مسائل سیاسی را ندارد و هدف این اتحادیه ارتقا و ایجاد منافع برای اعضاست تا بانک‌های عضو فعال‌تر شوند و به رشد اقتصادی کشور خود کمک کنند.