بانک ورشکسته نداریم

موج- رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: بانکی نداریم که به مرحله ورشکستگی نزدیک شده باشد. فرهاد نیلی رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی عنوان کرد: بانک‌ها باید نسبت به ورشکستگی خود

مراقب باشند. وی افزود: بانک‌ها همیشه در معرض مواجهه با زیان هستند به دلیل اینکه ممکن است تسهیلاتی اعطا کنند که متناسب با بازدهی مورد انتظار آنها نباشد؛ مثلا تسهیلاتی را در بخش کشاورزی اعطا کرده، اما بخش کشاورزی با خشکسالی مواجه شود و برای بانک این امر تبدیل به زیان شده باشد، تا اینجا یک امر طبیعی بانکداری است، البته می‌توان خطر آن را با ریسک اعتبار سنجی کمتر کرد.

رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: اما آنچه مهم است آن است که چه کسی باید این زیان را بپردازد، قطعا این زیان را باید سهامدار بپردازد نه سپرده‌گذار.

وی ادامه داد: سهامدار از طریق سرمایه خود این زیان را می‌پردازد؛ بنابراین اگر ما بانکی داشته باشیم که سرمایه آن به اندازه کافی نباشد در صورت مواجه شدن با زیان، قطعا این زیان را سپرده‌گذار خواهد پرداخت؛ سپرده‌گذاری که هیچ نقشی در تصمیم‌گیری نداشته در حالی که سهامدار نقش داشته است.

نیلی با بیان این که اگر بانکی نتواند تعهدات خود را ایفا کند یک بانک ورشکسته تلقی خواهد شد، خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما بانک ورشکسته نداریم.

وی در عین حال اظهار کرد: البته بسیاری از کشورها جلوتر از این رفتند و بحث وصیت نامه را مطرح کردند بانک هم مثل هر شخصی ممکن است در واقع مرگش فرا برسد، مرگ شخصیت حقوقی این است که نتواند تعهدات خود را ایفا کند.