گروه بازار پول - ارائه آمارهای مربوط به شاخص‌های ماهانه اقتصادی در سال 90 دید کلانی نسبت به رفتار متغیرهای مهم اقتصادی این سال به دست می‌دهد. بر اساس این داده‌ها شاخص‌های قیمتی تولیدکننده،‌ مصرف‌کننده و کالاهای صادراتی در سال 90 بیش از 20 درصد رشد داشته‌اند. نکته مهم دیگر رشد درصد برگشت چک بانکی، سفته و برات است.

بر این اساس در سال ۹۰ میزان اسناد برگشتی در نظام بانکی ۷/۵۶ درصد نسبت به ماه مشابه در سال ۱۳۸۹ افزایش داشته است، اما این افزایش برای سفته و برات بسیار بالاتر است، به طوری که تنها در اسفند ماه سال ۹۰ نسبت به ماه مشابه در سال ۸۹ کل مبلغ سفته و برات واخواست شده بیش از ۷ برابر شده است. همچنین آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد که در سال ۹۰ قیمت سکه به طور میانگین در بازار بیش از ۲ برابر میانگین قیمت آن در سال ۸۹ بوده است.
وضعیت اسناد بانکی در سال 90
در اسفند ماه ١٣٩٠ در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران حدود ۳/۵ میلیون برگ سند به مبلغی معادل ۸۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان مبادله شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتیب به اعداد ۸/۹۳ و ۲/۵۴۷ رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب۴/۱۶ درصد و ۹/۲۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب ۴/۷ درصد و ۲۲ درصد افزایش داشته است.
رشد 7/56درصدی در برگشت اسناد بانکی
در ماه مورد بررسی ۶۱۵ هزار برگ سند به مبلغی حدود ۴ هزار و ۱۶۰ میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد. شاخص‌های تعداد و مبلغ این اسناد در اسفند ماه ١٣٩٠ به ترتیب به اعداد ۵/۲۱۷ و ۷/۷۴۳ رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۵/۴ درصد و ۷/۳۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب۳/۱۳ و ۷/۵۶درصد افزایش نشان می‌دهد.
در اسفند ماه ١٣٩٠ نسبت‌های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به مبادله شده به ترتیب به 5/11 درصد و8/4 درصد رسید. نسبت‌های مزبور در اسفند ماه ١٣٨٩ به ترتیب 9/10 درصد و 7/3 درصد بوده است.
برگشت ۸/۴ درصد از اسناد بانکی در کل سال ۹۰
در کل در سال ١٣٩٠ در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران بالغ بر 4/51 میلیون برگ سند به مبلغی معادل 736 هزار و 710 میلیارد تومان مبادله شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ اسناد مبادله شده به ترتیب به اعداد 2/75 و 1/407 رسید که در مقایسه با سال ١٣٨٩ به ترتیب 4 و 2/17 درصد افزایش داشته است.در سال ١٣٩٠ حدود 4/6 میلیون برگ سند به مبلغی معادل 35 هزار و 610 میلیارد تومان در اتاق پایاپای اسناد بانکی تهران برگشت داده شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ اسناد برگشت داده شده به ترتیب به اعداد 9/187 و 7/530 رسید که نسبت به سال ١٣٨٩ به ترتیب 9/8 درصد و 7/27 درصد افزایش یافته است.
در سال ١٣٩٠ نسبت اسناد برگشت داده شده به مبادله شده از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب به ۴/۱۲ درصد و ۸/۴ درصد رسید. نسبت‌های مزبور در سال ١٣٨٩ به ترتیب ۹/۱۱ درصد و ۴/۴ درصد بوده است.
رشد 9/31 درصدی فروش سفته و برات در سال 90
بر اساس داده‌های منتشر شده توسط بانک مرکزی در اسفند ماه ١٣٩٠ حدود ۸ میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۳۴ درصد و ۱/۱۹ درصد افزایش یافته است.
همچنین در کل سال ١٣٩٠ بالغ بر 81 میلیارد و 660 میلیون تومان سفته و برات در شهر تهران فروخته شد که در مقایسه با سال ١٣٨٩ معادل 9/31 درصد افزایش نشان می‌دهد.
۶۶۰ درصد افزایش در واخواست سفته و برات در اسفند ۹۰
اما آمار موجود از سفته و برات نشان‌دهنده رشد بسیار زیاد واخواست این ابزار است. طبق آمار شعبه واخواست دادگستری استان تهران در اسفند ماه ١٣٩٠ حدود 8/2 هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل 127 میلیارد و 350 میلیون تومان در شهر تهران واخواست شده است. در این ماه شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد 1/66 و 4/1295 رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب 7/277 درصد و3/2984 درصد افزایش داشته‌است. در مجموع شاخص سفته و برات واخواست شده نسبت به ماه مشابه سال89 معادل 661درصد افزایش داشته‌است.
همچنین شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در اسفند ماه ١٣٩٠ به عدد۴/۱۹۶۰ رسید. عدد شاخص مذکور در اسفند ماه ۱۳۸۹ معادل ۲۴۳ بوده است.
در کل در سال ١٣٩٠ حدود 5/18 هزار برگ سفته و برات به مبلغی معادل421 میلیارد و 610 میلیون تومان در شهر تهران واخواست شد . در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و مبلغ سفته و برات واخواست شده به ترتیب به اعداد 7/36 و 4/357رسید که نسبت به سال ١٣٨٩ از نظر تعداد 9/38 درصد کاهش و از لحاظ مبلغ 25 درصد افزایش داشته است. شاخص متوسط مبلغ یک برگ سفته و برات واخواست شده در سال ١٣٩٠ به عدد 8/974 رسید. عدد شاخص مذکور در سال ١٣٨٩ معادل 3/476 بوده است.
رشد ۴/۶۳ درصدی ارزش سهام در سال ۹۰
بنا به اطلاعات منتشر شده توسط بانک مرکزی در اسفند ماه ١٣٩٠ حدود 2/10 میلیارد سهم به ارزش 2 هزار و 900 میلیارد تومان در سازمان بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این ماه شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد 5/855 و 2/334 رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب 1/157 درصد و 1/100 درصد و نسبت به ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب 7/45 درصد و 4/63 درصد افزایش داشته است.
همچنین در کل سال ١٣٩٠ حدود ۲/۷۳ میلیارد سهم به ارزش ۲۲ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان در سازمان بورس اوراق بهادار تهران معامله شد. در این دوره متوسط شاخص‌های تعداد و ارزش سهام معامله شده به ترتیب به اعداد ۹/۵۱۲ و ۳/۲۱۷ رسید که نسبت به سال ١٣٨٩ از نظر تعداد ۲/۲۸ درصد کاهش و از لحاظ ارزش ۸/۳٣ درصد افزایش نشان می‌دهد.
قیمت سکه در سال 90 بیش از 2 برابر شد
در اسفند ماه ١٣٩٠ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم به ۸۰۹ هزارتومان و با طرح جدید به ۷۹۸ هزار تومان رسید که در مقایسه با ماه قبل به ترتیب ۵ درصد و ۳/۴ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب ۴/۸۳ درصد و ۵/۱۰۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.
در کل دوره سال ١٣٩٠ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم 589 هزار تومان و با طرح جدید 567 هزار تومان بود که نسبت به سال ١٣٨٩ به ترتیب 5/68 درصد و 5/74 درصد افزایش یافته است.
افزایش بالای ۲۰ درصدی شاخص‌های قیمت
شاخص بهای کالاها وخدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ١٣٩٠ به عدد 3/309 رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب 4/3 درصد و 8/21 درصد افزایش یافته است.شاخص بهای تولیدکننده در ایران در اسفندماه ١٣٩٠ به عدد 1/307 رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 2/2 درصد و 21 درصد افزایش یافته است.
در این ماه شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران به عدد ۴/۲۶۰ رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب ۵/۵ درصد و ۲/۲۲ درصد افزایش داشته است.
شاخص بهای کالاها وخدمات مصرفی برای شهر تهران در اسفند ماه ١٣٩٠ به عدد 2/299 رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 3/3 درصد و 2/21 درصد افزایش یافته است.در کل سال 90 متوسط شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران به عدد 2/277 بالغ شد که در مقایسه با سال ١٣٨٩ معادل 5/21 درصد افزایش نشان می‌دهد.همچنین بر اساس اطلاعات بانک مرکزی متوسط شاخص بهای تولیدکننده در ایران در سال ١٣٩٠ به عدد 5/283 رسید که نسبت به سال قبل 2/34 درصد افزایش نشان می‌دهد.متوسط شاخص بهای کالاهای صادراتی در ایران در سال ١٣٩٠ به عدد 7/234 رسید که در مقایسه با سال ١٣٨٩ معادل 2/14 درصد افزایش داشته است.متوسط شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی برای شهر تهران نیز در سال ١٣٩٠ به عدد 5/269 بالغ شد که نسبت به سال قبل 7/19 درصد افزایش نشان می‌دهد.
افزایش ۱۷ درصدی شاخص دستمزد کارگران ساختمانی
شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در اسفندماه ١٣٩٠ به عدد 1/376 رسید که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب 3/2 و 8/21 درصد افزایش داشته است.
در این ماه شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب به اعداد ۵/۳۵۴ و ۸/۳۸۶ رسید که نسبت به ماه قبل به ترتیب ۱/۲ درصد و ۹/۱ درصد و در مقایسه با ماه مشابه سال ١٣٨٩ به ترتیب ۳/۱۹ درصد و ۷/۲۹ درصد افزایش داشته است.همچنین متوسط شاخص دستمزد کارگران ساختمانی در کل سال ١٣٩٠ به عدد ۳۴۳ رسید که درمقایسه با سال قبل ۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد. در سال ١٣٩٠ متوسط شاخص‌های دستمزد بنا و کارگر ساده ساختمانی به ترتیب به اعداد ۴/۳۲۵ و ۳۴۵ بالغ شد که نسبت به سال ۱۳۸۹ به ترتیب ۵/۱۵ درصد و ۵/۲۱ درصد افزایش داشته است.
نکات خبری گزارش
حجم چک برگشتی به ۳۵ هزار و ۶۱۰ میلیارد تومان رسید.
سفته و برات واخواست شده 661 درصد افزایش داشت.
قیمت سکه در طول سال ۹۰ بیش از دو برابر شد؛ اما در اسفند ماه نسبت به ماه قبل ۳/۴ درصد کاهش داشت.
قیمت تمام شده کالاهای صادراتی در سال 90 بیش از 22 درصد افزایش یافت.