روند نزولی قیمت طلا و سکه تداوم یافت

گروه بازار پول-مسعود رضا طاهری: افت قیمت طلا به زیر ۱۵۷۵ دلار، فروش تنها دو ساعته سکه در بانک کارگشایی و تداوم افت برنامه‌ریزی شده قیمت‌ها در بازار ارز و سکه مهم‌ترین خبرهای بازار سکه و ارز است. طی ۵ هفته گذشته در بازارهای جهانی تقاضا برای خرید طلا به پایین‌ترین حد خود رسیده و تقریبا بازدهی ۴ ماهه گذشته خود را مستهلک کرده است. قیمت طلا در دی ماه سال ۹۰ تقریبا در سطح ۱۶۰۰ دلار بود و اکنون نیز از این سطح فروافتاده است. در تحلیل‌های بین‌المللی آشفتگی‌های سیاسی در اروپا و افزایش خوش‌بینی‌ها نسبت به بهبود اقتصاد آمریکا عوامل اصلی افت قیمت طلا در این روز‌ها اعلام شده است. بازگشت اعتماد دوباره به دلار در بازارهای جهانی و تضعیف موقعیت یورو، طلا را در بازارهای جهانی به صف فروش کشانده است. قیمت طلا در پایین‌ترین سطح در روز گذشته به زیر ۱۵۷۵ دلار رسید، اما تا ساعت تنظیم این گزارش در بعدازظهر دیروز قیمت آن در محدوده ۱۵۸۰ دلار در نوسان بود.

در بازارهای مالی جهان شاخص دلار آمریکا به بالاترین سطح خود از سپتامبر ۲۰۰۸ رسید. دربازار‌های جهانی بی ثباتی و نگرانی‌های سیاسی در اروپا تمایل به خرید طلا را بیشتر کرده است. در هفته گذشته اگرچه انتخابات فرانسه تا در دو روز گذشته عامل اصلی افت قیمت طلا و تضعیف یورو بود، اما نگرانی جدی‌تر خروج محتمل یونان از حوزه پولی یورو است که به کابوسی برای حامیان یورو تبدیل شده است. گفته شده که تا پایان سال میلادی جاری ۲۰۱۲ امکان ترک کردن یورو توسط کشور یونان بسیار محتمل است. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد آمریکا در سه ماه دوم و ۶ ماه بعداز آن رشد بیشتری را تجربه کند و با افزایش شاخص‌های اقتصادی ارزش دلار در برابر یورو تقویت شود. این پیش‌بینی‌ها در صورتی است که برنانکه رییس فدرال رزرو در تازه‌ترین اظهار نظر با بیان اینکه نظام بانکداری آمریکا در جایگاه قدرتمندی است، در مورد اقتصاد این کشور تاکید کرد که هنوز برای رسیدن اقتصاد به شرایط مناسب زمان بیشتری نیاز است. در عین حال از تثبیت نرخ بهره در غرب به عنوانی عاملی برای اقبال به طلا مرتبا نام برده می‌شود.

علاوه بر عوامل یاد شده افت تقاضا برای خرید طلا در هندوستان نیز عامل مهمی در افت قیمت طلا اعلام شده است.

در این میان تازه‌ترین خبر در بازارهای مالی افت شدید قیمت نفت در بازارهای جهانی است. افزایش غیر‌قابل انتظار ذخایر استراتژیک نفت در آمریکا موجب شد تا قیمت نفت سبک آمریکا از ۱۰۷ دلار در هفته‌های گذشته به ۹۶ دلار سقوط کند که به دنبال خود قیمت طلا را نیز به کاهش بیشتر واداشت.

در عرصه منطقه‌ای نیز از سرگیری برخی تحرکات تروریستی در سوریه با وجود تلاش نماینده سازمان ملل و برگزاری انتخابات در این کشور به برخی نگرانی‌ها دامن زده است. طی هفته پیش رو و هفته‌های آتی نیز منطقه خاورمیانه باید از برخی حوادث مساله ساز و نگران‌کننده به سلامت بگذرد که در غیر ‌این صورت امکان افزایش قیمت نفت و طلا محتمل است.

بازار داخلی طلا و ارز

قیمت سکه در بازار داخلی همچنان رو به کاهش دارد. بعد از ظهر پنج‌شنبه سکه به نرخ ۶۳۰ هزار تومان در راسته خیابان فردوسی فروش رفت که نسبت به نرخ روز چهارشنبه ۱۰ هزار تومان کاهش داشته است. قیمت سایر سکه‌ها در این منطقه نسبت به نرخ روز قبل از آن تغییر نداشت که به ترتیب سکه طرح قدیم ۶۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳۲۵ هزار تومان و ربع سکه ۱۷۸ هزار تومان فروخته شد.

البته سایت‌ها و مراکز مختلف خبری قیمت‌های متفاوتی از بازار در روز جمعه ارائه داده‌اند. براین اساس قیمت سکه در برخی سایت‌ها و پایگاه‌های خبری تا ۶۱۱ هزار تومان هم اعلام شده که البته اطلاع دقیقی در مورد اینکه در این سطح معامله‌ای صورت گرفته، وجود ندارد. اگر چه مناسبت‌ها در بازار داخلی سکه سال‌ها است که چندان نقشی در نوسان قیمت‌ها و بالارفتن تقاضا ایفا نمی‌کند، اما در بازار این روزها مناسبت روز مادر بازهم برخی را برای خرید ربع سکه و سکه‌های گرمی روانه بازار می‌کند.

با این شرایط امکان افزایش تقاضا برای آنها در روز جاری نیز امکان پذیر است.

در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت تا ۶۳ هزار تومان و حتی اندکی پایین‌تر هم رسیده است.

حراج فقط دو ساعت در هفته

تازه‌ترین خبرها از جلسات حراج بانک کارگشایی این است که تعداد این جلسات به یک جلسه در هفته کاهش یافته است. روزهای دوشنبه از ساعت ۴ تا ۶ بعد از ظهر در این بانک سکه حراج می‌شود که در مقایسه با زمانی که در این بانک هر روز هفته صبح‌ها و بعد از ظهر‌ها بسته‌های ۱۰۰ تایی سکه فروخته می‌شد، از این پس تنها هفته‌ای ۲ ساعت سکه به صورت انبوه به بازار تزریق می‌شود.

در زمان تحویل سکه‌های پیش فروش شده به مردم، شرایطی فراهم شده تا کمترین میزان سکه از بانک مرکزی به بیرون راه یابد؛ اگرچه همواره تاکید شده که این بانک برای اعطای سکه‌ها به ثبت‌نام‌کنندگان مشکلی ندارد و این شیوه تنها برای هدایت نقدینگی به بخش تولید است.

برخی گمانه‌زنی‌ها افت پیاپی قیمت سکه را همزمان با اجرایی شدن فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سیاستی از پیش برنامه‌ریزی شده می‌دانند تا در بدترین شرایط در صورت افزایش انتظارات تورمی و وجود برخی نگرانی‌های منطقه‌ای، قیمت سکه به روزهای اوج قیمت فراتر از قیمت‌های نجومی قبلی بازنگردد. با این حال هنوز رقمی از آمار استفاده از گواهی سپرده توسط بانک ملی و بانک مرکزی به بیرون درز نکرده است.

در بازار ارز داخلی قیمت دلار نیز در کمترین سطح معامله شده روز پنج‌شنبه بعد از ظهر ۱۶۴۰ تومان اعلام شد که البته نسبت به نرخ روز چهارشنبه ۱۵ تومان کاهش داشت. یورو ۳۵ تومان و پوند انگلیس نیز ۳۰ تومان افت قیمت را تجربه کرد. در سطح بازارهای جهانی برابری یورو به دلار تا ۲۹/۱ رسید.