گروه بازار پول- آمار منتشر شده بانک مرکزی از قیمت خرده فروشی مواد خوراکی در سطح شهر تهران طی هفته دوم اردیبهشت‌ماه امسال نشان می‌دهد که تمامی خوراکی‌ها به جز تخم‌مرغ، با افزایش قیمت نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو شده‌اند. به طوری که تنها دسته سبزی‌های تازه در طول یک سال 8/91 درصد گران شده است. بانک مرکزی عنوان کرده که « در گروه لبنیات قیمت ماست غیرپاستوریزه، ماست پاستوریزه وکره پاستوریزه ثابت بود . بهای سایر اقلام این گروه نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

قیمت تخم مرغ کاهش داشت و در گروه برنج، بهای برنج داخله درجه یک بدون تغییر بود. قیمت برنج وارداتی غیر تایلندی افزایش جزئی، ولی بهای برنج داخله درجه دو اندکی کاهش یافت. در گروه حبوبات، قیمت همه اقلام این گروه نسبت به هفته قبل افزایش داشت.»
بیشترین افزایش قیمت سالانه برای میوه و سبزی
شاید مهم‌ترین نکته در آمار ارائه شده از سوی بانک مرکزی، نگاه به تغییر قیمت در گروه میوه‌ و سبزی تازه باشد. محاسبه رشد قیمت میوه‌ و سبزی تازه نشان می‌دهد که افزایش قیمت تقریبا برای تمامی اعضای این بخش جدی بوده است. در هفته دوم اردیبهشت، گوجه سبز ۴/۵ درصد، طالبی بیش از ۳۳ درصد و هندوانه نزدیک به ۵ درصد نسبت به هفته ماقبل افزایش قیمت داشته‌است.
نکته جالب توجه قیمت گوجه فرنگی است که بنا به اطلاعات ارائه شده از سوی بانک مرکزی در هفته دوم اردیبهشت‌ماه 4/26 درصد نسبت به هفته اول اردیبهشت افزایش قیمت داشت، اما قیمت این یک قلم کالا نسبت به مدت مشابه سال 90 نزدیک به 190 درصد افزایش داشته است. بانک مرکزی متوسط قیمت این کالا را در سطح شهر تهران دو هزار و 422 تومان اعلام کرده که این قیمت نسبت به هفته دوم فروردین‌ماه 8/35 درصد افزایش داشت.
بیشترین افزایش قیمت هفتگی برای چای
در هفته دوم اردیبهشت‌ماه بیشترین افزایش قیمت در دسته چای و پس از آن در دسته میوه‌های تازه رخ داد. بنا به آمار بانک مرکزی، چای خارجی در هفته دوم اردیبهشت‌ماه با قیمت هر کیلو گرم 15 هزار تومان در سطح شهر تهران عرضه شد. این رقم در مقایسه با هفته ماقبل از خود، 4 درصد و نسبت به هفته مشابه فروردین‌ماه 6/3 درصد افزایش داشت. گروه میوه‌های تازه نیز با افزایش قیمتی معادل 3/2 درصد نسبت به هفته اول اردیبهشت‌ماه مواجه بود. در این گروه قیمت سیب نزدیک به 9 درصد نسبت به هفته اول اردیبهشت‌ماه افزایش داشت.
کدام کالا ارزان شد؟
مهم‌ترین کالایی که قیمت آن در طول دو ماه گذشته از سال کاهش قابل توجهی داشته است، تخم مرغ است. براین اساس در حالی که هر شانه حدودا دو کیلویی تخم مرغ در هفته منتهی به 26 اسفند سال گذشته قیمتی معادل 5623 تومان داشت، این قیمت در هفته گذشته به طور میانگین تا 4 هزار و 11 تومان کاهش یافت. این قیمت نشان‌دهنده کاهش حدود 21 درصدی قیمت نسبت به هفته دوم اردیبهشت‌ماه سال 90 در قیمت تخم مرغ است. پس از افزایش‌های پی‌در‌پی قیمت تخم مرغ که یکباره این کالا را به کالایی گران تبدیل کرد، سیر جدید کاهش قیمت تخم مرغ می‌‌تواند گویای برگشت کنترل بر قیمت این کالا باشد.
روند قیمتی سالانه برخی خوراکی‌ها
گوشت قرمز و گوشت مرغ در طول یک سال به ترتیب و به طور میانگین 8/44 درصد و 45 درصد گران شده که این دسته را تقریبا در وسط جدول گرانی مواد خوراکی قرار می‌دهد. حبوبات و لبنیات به ترتیب 3/51 و 3/52 درصد افزایش قیمت سالانه را تجربه کردند، اما همان گونه که گفته شد، رکورد قیمت سالانه گروه‌های مواد خوراکی به مانند هفته قبل، به سبزی‌های تازه اختصاص دارد که با نزدیک 91 درصد افزایش قیمت روبه‌رو بود.