گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی در مورد مساله نرخ‌شکنی برخی شرکت‌های بیمه‌ای اظهار کرد: اگرچه بیمه مرکزی نسبت به آزادسازی تعرفه‌ها در برخی رشته‌ها به دلیل حمایت از رشد بخش خصوصی در صنعت بیمه اقدام کرده است، اما با توجه به آن که مهم‌ترین هدف از این اقدام توسعه فعالیت‌های بخش خصوصی است با شرکت‌هایی که به طور غیر متعارف به نرخ شکنی اقدام می‌کنند برخورد کرده و با هرگونه رقابت در فضای ناسالم مخالفیم. وی افزود: صنعت بیمه به مثابه یک کشتی است که نباید اجازه داد هرفرد در جایی که قرار گرفته نسبت به سوراخ کردن محل خود اقدام کند.

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر افزایش ضریب نفوذ بیمه از طریق رشد بیمه‌های خصوصی گفت: در حال حاضر مجوزهای بسیاری برای تاسیس شرکت بیمه به بیمه مرکزی ارائه شده، اما بیمه مرکزی حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه اولیه را در کنار ۱۵۰ میلیارد تومان برای ایجاد رشته‌های جدید قرار داده و تاکید دارد که شرکت‌های جدیدالتاسیس به طور حتم باید برنامه‌هایی برای تنوع در رشته‌های جدید داشته باشند، ضمن آن که سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی و افزایش بهره‌وری نیز باید ارائه دهند.

وی با اشاره به ضرورت افزایش ضریب نفوذ بیمه یادآور شد: میانگین ضریب نفوذ بیمه در دنیا ۵/۹ درصد است، اما در ایران تنها ۵/۱ درصد است، ضمن آن که پرتفوی بیمه‌های زندگی به عنوان مثال در ژاپن ۸۰ درصد صنعت بیمه آن را تشکیل می‌دهد، در حالی که این رقم در ایران تنها ۵ درصد است.

وی اضافه کرد: به شرکت‌هایی مجوز فعالیت بیمه‌ای اعطا می‌شود که به علم روز دنیا آگاه بوده و برنامه‌های متنوعی برای رشته‌های جدید داشته باشند.

به گفته کریمی، تقویت بیمه‌های اشخاص و عمر و زندگی از اولویت‌های بیمه مرکزی است و حتی اگر تعداد شرکت‌های بیمه به دو برابر افزایش یابد با وجود بیش از ۲۳ هزار نماینده بیمه‌ای در کشور بازار صنعت بیمه در ایران همچنان بازاری بکر محسوب می‌شود و باید سرمایه‌گذاری بیشتری در این صنعت انجام بگیرد.