روز آرام در بازار ارز و سکه

گروه بازار پول- افت تقریبا ۱۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی دیروز نرخ سکه بهار آزادی را کاهش داد. به غیر از این مورد خبر خاصی در بازار ارز و سکه نبود. فضای بازار بدون تنش و آرام گزارش شد و البته قیمت‌ها تقریبا ثابت ماند. دیروز البته برای بار دوم مدیرکل سابق ریالی و نشر بانک مرکزی میزان سکه‌های تحویل شده را اعلام کرد و گفت که تاکنون ۸۶۰ هزار سکه از فاز اول به مردم تحویل داده شده است. با اعلام این رقم برای تقریبا ۱۴ روز کاری از ۲۹ فروردین، متوسط میزان سکه تحویل شده در هر روز تقریبا ۶۱ هزار و ۵۰۰ قطعه بوده است. با توجه به تعهد ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار سکه در فاز اول هنوز تحویل تقریبا ۳ میلیون و ۲۴۰ هزار سکه در دستور کار بانک ملی (بخوانید بانک مرکزی) قرار دارد. تاکنون ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به حجم دارایی‌های مالی مردم الزاما و بر اساس توقعات بانک مرکزی قیمت سکه را چندان کاهش نداده و آنگونه که بانک مرکزی قیمت ۶۳۶ هزار تومان را برای بازخرید آنها از مردم تعیین کرده رغبتی برای انصراف از تحویل گرفتن سکه پدید نیامده است. از فحوای کلام عضو جدید هیات مدیره این بانک نیز می‌توان فهمید که مردم اغلب از تحویل سکه‌ها استقبال کرده‌اند تا سایر گزینه‌ها.

اگر غیر از این بود همان طور که آمار سکه‌های تحویل شده را اعلام می کرد، آماری از اقبال مردم به سایر گزینه‌ها نیز مشخص می‌شد.

سکه‌های تحویلی از مرز ۸۶۰ هزار قطعه گذشت

در این راستا عضو هیات مدیره بانک ملی گفت: سه روز قبل میزان سکه‌های تحویلی ۸۰۰ هزار قطعه بود اما در این مدت تنها ۶۰ هزار سکه تحویل شده و این نشان دهنده استقبال از سایر ابزارها به ویژه استقبال از گواهی سپرده است.

عباس کمره‌ئی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با بیان اینکه روند تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: تاکنون حدود ۸۶۰ هزار سکه به متقاضیان تحویل شده و میزان استقبال از گواهی سپرده در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه از تعداد دریافت گواهی‌های سپرده آماری در دست نیست، افزود: سه روز قبل تعداد سکه‌های تحویلی ۸۰۰ هزار قطعه بود و پس از سه روز تنها حدود ۶۰ هزار سکه تحویل شده و این نشان می‌دهد که استقبال از سایر ابزارها به ویژه گواهی سپرده رو به افزایش بوده است.

عضو هیات مدیره بانک ملی تصریح کرد: شعب بانک ملی هیچ مشکلی برای تحویل سکه‌ها، گواهی سپرده، خرید نقدی سکه و پرداخت حواله ندارند و هر فردی که سکه پیش‌خرید کرده می‌تواند به شعب بانک مراجعه کند.

وی درخصوص قیمت سکه در طرح خرید نقدی گفت: قیمت خرید سکه نقدی فعلا مانند چند روز گذشته ۶۳۶ هزار تومان است.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی

طلا دیروز در بازار لندن تا ۱۶۵۲ دلار افت کرد که نسبت به نرخ روز سه‌شنبه تقریبا ۱۰ دلار کاهش داشته است. در بازارجهانی ارزش دلار در مقابل یورو تقویت شد و تا ۳۱۴۵/۱ افزایش یافت. این میزان در روزهای اخیر تا مرز ۳۳/۱ نیز افت کرده بود. با ایجاد برخی تردیدها در نیاز به خرید بیشتر اوراق قرضه در آمریکا ارزش دلار تقویت شد و طلا در محدوده ۱۶۶۵ دلار با صف فروش مواجه شد که قیمت طلا را با کاهش مواجه کرد.

در حالی که تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی جهانی در روزهای اخیر براحتمال تزریق پول بیشتر به اقتصاد آمریکا در قالب دور سوم تسهیل مقداری متمرکز شده بود تازه‌ترین خبر‌ها از افزایش تولیدات کارخانه‌ای در آمریکا و چین برای آوریل حکایت دارند. در واقع خبرهای پیشین گمانه‌زنی‌هایی از ارقام همین شاخص‌ها بود که البته افزایش بیش از انتظار آنها موجب افت قیمت طلا در بازار جهانی روز گذشته شد و تا ۱۶۵۲ دلار در بازار لندن افت کرد.

از ابتدای سال ۲۰۱۲ تا کنون قیمت طلا ۸/۵ درصد به دلیل نگرانی از اجرایی شدن دور سوم خرید اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا افزایش یافته است. دیروز رییس ۴ بانک مرکزی ایالتی در آمریکا اعلام کرده‌اند که نیازی به دور جدید خرید اوراق قرضه نیست. ازماه دسامبر سال ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱ تقریبا ۳/۲ تریلیون دلار اوراق قرضه توسط فدرال رزرو آمریکا خریداری شده که اهدافی همچون افزایش نرخ رشد اقتصادی و افزایش اشتغال را دنبال کرده است.

قیمت‌ها در بازار داخلی

دیروز دلار آمریکا همچنان در مقابل افت از سطح ۱۷۰۰ تومان مقاومت دارد و حتی ۵ تومان نیز افزایش داشت. با این حال تلاطم قیمتی در بازار دیروز دیده نشد. یورو ۱۰ تومان کاهش و پوند ۱۰ تومان افزایش داشتند. دلار کانادا ۳۰ تومان افت داشت اما نرخ تقریبا سایرارزها ثابت ماند.

در بازار اما قیمت سکه ۵۰۰۰ تومان افت کرد. قیمت سکه طرح قدیم نیز که نرخ رسمی برای آن وجود ندارد ۱۰ هزار تومان افت داشت. البته قیمت طرح قدیم از تراز یکسانی در بین سکه‌فروشان در مناطق مختلف برخوردار نیست. نیم سکه و ربع سکه اما بدون تغییر در سطح ۳۴۵ هزار تومان و ۱۸۵ هزار تومان باقی ماندند. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای

۱۸ عیار بدون اجرت، مالیات و کارمزد نیز اندکی فراتر از ۶۸ هزار تومان فروخته می‌شود. اما قیمت هر گرم آن با احتساب این موارد قطعا از ۸۰ هزار تومان آن هم برای طلای ساخت داخل کمتر نیست.

قیمت سکه در بانک کارگشایی البته به دلیل اینکه در هفته دو روز شنبه و چهارشنبه ۴ تا ۶ بعد از ظهر جلسات حراج آن تشکیل می‌شود، چندان در سطح بازار مطرح نیست، اما در سطح زیر پوستی بازار کاملا تاثیرگذار است.