گروه بازار پول - بنا بر تحلیل دایره مطالعات ارزی اداره مطالعات و سازمان‌های بین‌المللی بانک مرکزی، در هفته‌های آتی بنا به تشدید سیاست‌های انبساطی فدرال رزرو آمریکا که ناشی از رشد نامطلوب اقتصاد این کشور دارد و همچنین به دلیل نبود علائم مطلوب از برطرف شدن بحران بدهی در اروپا تقاضای طلا به عنوان حفظ ارزش سرمایه بیشتر خواهد شد. شروع این حرکت را در اواسط این هفته می‌توان جست‌وجو کرد. جایی که نرخ جهانی هر اونس این فلز در یک هفته حدود ۲۵ دلار افزایش یافت و رکورد رشد ۳/۱ درصدی را در طول هفته به جا گذاشت که بهترین رکورد برای این فلز در طول ۸ هفته اخیر به شمار می‌آید.

کاهش در ابتدای هفته

بر اساس این تحلیل نوسانات هفته گذشته طلا در بازار نیویورک در محدوده ۵۰/۱۶۳۷- ۳۹/۱۶۶۲ دلار برای هر اونس در نرخ‌های پایانی ثبت شد. در نخستین روز هفته میلادی، دوشنبه، شاهد افت قیمت فلز زرد بودیم. در این روز طلا همسو با افت بازارهای سهام و سایر کالاها از جمله مس و نفت خام و همچنین کمرنگ شدن امیدواری‌ها پیرامون اعمال سیاست‌های فوق انبساطی توسط فدرال رزرو با افت قیمت مواجه شد. موارد فوق سرمایه‌گذاران را مجاب کرد که پیش از جلسه روز چهارشنبه اقدام به فروش فلز زرد نمایند. طلا در این روز بار دیگر همسو با دارایی‌های پرریسک همچون سهام آمریکا، حرکت کرد و افت یک درصدی شاخص S&P۵۰۰ به‌دلیل نگرانی‌های مجدد پیرامون بحران بدهی اروپا، طلا را نیز به ۹۰/۱۶۲۳ دلار برای هر اونس کاهش داد و سرانجام در این روز در سطح ۵/۱۶۳۷ دلار قرار گرفت. از سوی دیگر تقاضای فیزیکی نیز کماکان در بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا، هند کم است. این اتفاق در حالی رخ داد که فستیوال آکشایا تریتیا یک روز بعد (سه‌شنبه) برگزار می‌شد.

از سر گیری رویه صعودی

در روز سه‌شنبه بار دیگر طلا همسو با بازار سهام حرکت کرد. صعود قیمت در بازار‌های سهام و نیز فلزات صنعتی، به افزایش قیمت طلا در این روز منجر شد. گرچه فشار ناشی از فروش طلا، به دلیل انقضای قراردادهای آپشن طلا در آمریکا و نیز نگرانی پیرامون جلسه‌ روز چهارشنبه فدرال رزرو، به عنوان مانعی در برابر صعود بیش از پیش قیمت طلا قرار داشت. طلا که سال جاری میلادی را عموما همسو با بازار سهام حرکت کرده است، در این روز نیز که سهام از اخبار مربوط به افزایش درآمد شرکت‌های آمریکایی و نیز فروش خانه در این کشور منتفع شده بود، با افزایش ۳/۰ درصدی روبه‌رو شد و به ۱۶۴۲ دلار برای هر اونس رسید.

در روز چهارشنبه طلا پس از نوسان در جهات مختلف نهایتا در سطوح روز قبل و البته با ۱/۰ درصد افزایش، بسته شد. در ابتدا و پس از جلسه‌ فدرال رزرو که در آن هیچ سیاست فوق انبساطی جدیدی اعلام نشد، طلا همانند انتظار با افت ۱۵ دلاری روبه‌رو شد. اما با برگزاری سخنرانی رییس بانک مرکزی آمریکا آقای برنانکه و اعلام اینکه بانک مرکزی آماده است در صورت نیاز سیاست‌های پولی انبساطی بیشتری برای اقتصاد این کشور انجام دهد، طلا مجددا با افزایش قیمت روبه‌رو شد. در این روز همچنین تعداد قراردادهای خرید و فروش طلا، به کمترین میزان از سپتامبر ۲۰۰۹ تاکنون رسید. این افزایش قیمت در راستای خریدهای مرتبط با بازار آپشن و نیز در روز بعد از سخنان برنانکه مبنی بر اعلام آمادگی برای تحریک اقتصاد آمریکا صورت گرفت. طلا در این روز سومین روز صعود خود را سپری کرد و به ۸۹/۱۶۵۶ دلار برای هر اونس رسید.

رشد بی سابقه در ۸ هفته گذشته

طلا در روز جمعه برای چهارمین روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد و نیز بزرگ‌ترین صعود هفتگی خود از اواخر ماه فوریه تاکنون را رقم زد.

در این روز شاهد انتشار ارقام ضعیف رشد تولید ناخالص داخلی در آمریکا برای فصل نخست سال جاری بودیم که به سخنان برنانکه در انتهای جلسه فدرال رزرو مبنی بر آمادگی برای تحریک رشد اقتصادی در این کشور قوت می‌بخشید و سرمایه‌گذاران را به خرید طلا مجاب می‌کرد. در این روز همچنین شاهد افزایش تقاضای طلا به عنوان مامن سرمایه‌گذاری بودیم. این افزایش زمانی رخ داد که موسسه‌ S&P‌ اقدام به کاهش رتبه‌ بدهی‌های اسپانیا نمود. در مجموع طلا در هفته‌ گذشته ۳/۱ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که در ۸ هفته‌ گذشته بی‌سابقه بوده است. در این هفته همچنین نوسانات طلا کاملا همسو با یورو و نیز بازار سهام آمریکا بود.

پیش بینی قیمت طلا

با توجه به سیگنال‌های ارسالی از سوی برنانکه و با توجه به برآوردهای ناامیدکننده در مورد رشد اقتصاد آمریکا در فصل نخست ۲۰۱۲ و نیز کاهش رتبه‌ بدهی‌های اسپانیا که نشان می دهد بحران در این کشور در حال پیشروی است، احتمالا در هفته‌های آتی شاهد افزایش تقاضا برای فلز زرد به قصد سرمایه‌‌گذاری امن باشیم. در این صورت باید منتظر خیز دوباره‌ای در قیمت این فلز گرانبها باشیم؛ امری که مسلما در آینده اقتصاد درگیر رکود منطقه اروپا با تاثیر نخواهد بود.