گروه بازار پول- مشاور ارزی اتاق تهران خواستار اعلام عمومی گشایش بزرگ ارزی وعده داده شده از سوی دولت شد. محمدمهدی رئیس‌زاده، مشاور ارزی اتاق بازرگانی تهران ابراز امیدواری کرد: معاون اول ریس جمهور در هفته‌های اخیر از اعلام خبرهای خوش در زمینه بهبود وضعیت ارزی برای فعالان اقتصادی خبر داده‌اند و ما همچنان منتظر این خبرها هستیم. به گزارش الف، وی افزود: بدون در نظر گرفتن این خبر وعده‌داده‌شده معاون اول رییس جمهور که هنوز چند و چون آن برای ما معلوم نیست، باید ببینیم که آیا دولت و بانک مرکزی می‌توانند با اطمینان کافی دلار را در نرخ تعیین‌شده ۱۲۲۶ تومانی برای تمام متقاضیان تامین کنند یا نه. به عبارت دیگر باید ببینیم که آیا با فروش دلار به همین قیمت، می‌توانیم به سیستم تک‌نرخی برگردیم؟ در صورتی که پاسخ منفی باشد، نرخ ۱۲۲۶ تومان برای ارز واقع‌بینانه نخواهد بود.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اظهار کرد: از زمان اعلام خبر فروش دلار دولتی به نرخ ۱۲۲۶ تومان، باز هم ما شاهد افزایش نرخ ارز در بازار آزاد بودیم و در نتیجه اعلام چنین تصمیمی نه تنها مشکلات ما را برطرف نکرده بلکه دشواری‌های مضاعفی را نیز به وجود آورده است.

وی در همین رابطه به عدم دسترسی عمومی به ارز دولتی اشاره کرد و گفت: چند ماه از اعلام نرخ ۱۲۲۶ تومان برای دلار دولتی می‌گذرد؛ اما سوال من این است که در حال حاضر چند درصد از تولیدکنندگان و واردکنندگان به ارز با این نرخ دسترسی دارند؟

رئیس‌زاده ضمن تاکید بر لزوم اجتناب از تصمیم‌گیری‌های عجولانه افزود: در شرایط حساس فعلی اقتصاد کشور، تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و عجولانه نمی‌تواند مشکلات ما را در بخش‌های مختلف تولیدی حل کند و چه بسا برخی تصمیمات شتاب‌زده، مشکلات تولیدکنندگان را افزایش دهد.

این عضو فعال اقتصادی ادامه داد: در حال حاضر بخش بزرگی از تولیدکنندگان بخش خصوصی ما از یک طرف به دلیل تحریم‌ها با مشکلاتی در زمینه نقل و انتقال ارز به ویژه با شرکای اروپایی خود مواجه هستند و از طرف دیگر به نظر می‌رسد بنا به دلایل مختلف سیستم بانکی ما قادر به تامین دلار مورد نیاز تولیدکنندگان و واردکنندگان با نرخ ۱۲۲۶ تومانی نیست که مجموعه این دو مساله، تولیدکنندگان بخش خصوصی را با وضعیت نامناسبی رو به رو کرده است. امیدواریم هر چه سریع‌تر دولت و مجلس با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود اقتصادی کشور، تصمیم‌گیری‌ منطقی و مناسبی برای خروج از وضعیت فعلی اتخاذ کنند.