نوسان 50 دلاری طلا جهانی

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: تعطیلات نوروزی بازارهای طلا و سکه در کشور در حالی فعالان این بازار را برای مدتی از هیاهوی قیمت‌ها رهایی بخشید که در سطح بین‌المللی، قیمت جهانی طلا با نوسان معنی داری روبه‌رو بود. قیمت طلا ۱۲ روز ابتدای فروردین ۵۰ دلار نوسان داشت. بهای این فلز گرانبها، در بالاترین سطح تا ۱۶۹۰ دلار در روز هفتم فروردین و در پایین‌ترین سطح، ۱۶۴۳ دلار را در روز سوم فروردین تجربه کرد. قیمت طلا باوجود این نوسان تقریبا ۵۰ دلاری ، روزجمعه ۱۱ فروردین در سطح ۱۶۶۸ دلار بسته شد که به طور متوسط نسبت به نرخ اواخر اسفند تغییر چندانی نداشته و تا پایان معاملات هفته گذشته (جمعه ۳۰ مارس ۱۱ فروردین) رفت و برگشتی قیمتی را از سر گذراند که به طور ویژه تاثیر برخی تهدیدات را به رخ بازارهای جهانی کشانده است.در اوایل سال نو شمسی اعلام شد که ژاپن و تقریبا ۱۰ کشور اروپایی تا تابستان برای معامله نفتی با ایران آزاد هستند و از شمول تحریم‌های آمریکا تا این زمان خارج هستند. این خبر در کنار خبر افزایش تزریق ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به بازارهای مصرفی این کشور موجی تاثیرگذار از افت قیمت‌ها را روانه بازار طلا کرد. قیمت طلا از این منظر تا نرخ ۱۶۳۵ دلار در روند معاملات روزانه سقوط کرد که البته در ثبت قیمت‌های بسته شده روزانه پایین‌ترین قیمت نرخ ۱۶۴۳ دلار منظور شده است.

دلایل افزایش قیمت طلا

در بازارهای جهانی اعلام این خبر در حالی اثر کاهشی داشت که در روزهای بعد تا جمعه گذشته اخبار متفاوتی بر افزایش دوباره قیمت طلا در بازار‌های جهانی تاثیرگذار بوده است. اعلام موافقت با تحریم‌های جدید کاخ سفید در مجازات بانک‌ها وموسسات مالی آمریکایی طرف معامله با بانک مرکزی ایران این روند را معکوس کرد.سخنان برخی از رهبران اروپا مبنی بر پایان یافتن بحران مالی در اروپا با بسته شدن پرونده وام یونان نیز تاثیر مهمی بر افزایش قیمت طلا داشت. از جمله این اشخاص اظهار نظر مرکل صدر اعظم آلمان بود که گفت: بحران در اروپا به پایان رسیده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در این روزها البته تقویت شده و از حد ۳۱/۱ پایان اسفند ماه گذشته و از ۳۳/۱ فراتر رفته است. افت ارزش دلار آمریکا باردیگر نگاه‌ها را متوجه طلا کرد و افزایش خریدهای عمده در بالا رفتن قیمت آن تاثیر جدی داشته است. در این میان آزمایش موشکی کره شمالی که بلافاصله با واکنش مقامات واشنگتن روبه‌رو شد نیز بر بالا رفتن قیمت نفت اثر گذار بود. قیمت طلا در این مدت همچنین از سخنان برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا تاثیر پذیرفت. برنانکه با اعلام اینکه هنوز برای اعلام پیروزی بر بحران مالی سال ۲۰۰۸ زود است، گفت : نیازی به تزریق بیشتر به اقتصاد آمریکا نیست اگرچه همه گزینه‌ها برای تقویت اقتصاد آمریکا روی میز است.

چشم‌انداز کوتاه مدت بازار

تداوم برخی نگرانی‌های منطقه‌ای در حالی است که بر اساس نتایج یک نظرسنجی بیش از ۵۰ درصد احتمال افزایش قیمت طلا در هفته‌های آینده وجود دارد. در این نظرسنجی که شرکت‌کنندگان در آن دلالان شمش طلا، بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آتی، مدیران پولی و تحلیلگران تکنیکال بوده‌اند، از ۲۲ شرکت کننده، ۱۳ نفر از احتمال افزایش قیمت طلا سخن گفته‌اند. ۶ نفر افت قیمت را برای طلا پیش‌بینی کرده و ۳ نفر نیز برای اظهار نظر روشن منتظر برخی اخبار مانده‌اند. در این نظر سنجی از قول یک فعال بازار گفته شده که روند فصلی معاملات و قیمت‌ها در ماه مه «اوایل اردبیهشت» مثبت است و افزایش سوددهی برای طلا عنوان شده است. یک کارگزار و تحلیلگر تکنیکال نیز سطح مقاومتی ۱۶۸۰ را برای حداقل ۲۰۰ روز و سطح روانی ۱۷۰۰ دلار را برای طلا پیش‌بینی کرده است. در مقابل برخی نیز نبود تقاضای فیزیکی در سطح جهانی و افت تقاضا برای خرید جواهرات طلا در هندوستان و چشم‌انداز خریدهای بی‌رونق در چین را از جمله دلایل افت قیمت آتی طلا برشمرده‌اند. در عین حال گفته شده که خبری از خریدهای عمده برای طلا در راه نخواهد بود.با وجود اظهار نظرهای موجود ، قیمت طلا همراستا با برخی نگرانی‌های منطقه‌ای در پایان معاملات هفتگی روند روبه رشدی داشته است.

بازار داخلی

قیمت‌ها در بازار داخلی نیز روند افزایش خود را حفظ کرده است. در واپسین روز کاری اسفند ماه قیمت سکه در بازار داخلی تا ۷۷۵ هزارتومان هم گزارش شد. طی ایام عید قیمت ۷۸۵ هزار تومان نیز برای آن از سوی برخی منابع اعلام شد. با این حال قیمت سکه در روز پنج‌شنبه هفته گذشته ۷۷۹ هزار تومان اعلام شد که نسبت به نرخ روز ۲۷ اسفند ۹۰ تقریبا ۹ هزار تومان افزایش ثبت کرده است. با این حال تا بازگشایی مجدد بازارهای رسمی از امروز نمی‌توان به قیمت‌های موجود استناد قطعی داشت. در بازار طلا اما روند افزیشی ۷۱۰۰ تومانی قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار و افزایش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار تا ۷۸ هزار تومان در برخی روزهای کاری هفته دوم تعطیلات، شرایط واقعی‌تری را تجربه کرد.در بازار ارز قیمت دلار آمریکا در آخرین روز کاری سال ۹۰ به ۱۹۰۰ تومان رسید و پس از تعطیلات هفته اول قیمت ۱۹۰۵ تومان و حتی ۱۹۱۲ تومان هم برای آن در بازار اعلام شد.در بازار داخلی سکه، مهم‌ترین چالش پیش رو ورود تدریجی سکه‌های پیش فروش شده است. بر اساس آمارهای ارائه شده رسمی از آذر ماه ۹۰ تا کنون تقریبا ۳/۹ میلیون قطعه سکه در بانک مرکزی پیش فروش شده و ورود تدریجی آنها به بازار از اواخر فروردین ماه امسال تهدید جدی برای دارندگان سکه است.در بازار ارز داخلی نیز بسته شدن سوییچ سویفت برای برخی بانک‌های کشور و اخبار ضد ونقیض و برخی بزرگنمایی‌ها از تحولات پیش‌رو موجب شده تا از همین ابتدای سال کف نرخ ۱۹۰۰ تومان برای دلار آمریکا مورد توجه قرار گیرد.