گروه بازار پول- قیمت طلا در بازارهای جهانی دیروز با ۴۰ دلار کاهش تا ۱۶۵۳ دلار پایین آمد. درواکنش به این شرایط قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی بر اساس نرخ اتحادیه طلا و جواهر ۲۲ هزار تومان افت کرد. سکه‌های گرمی در شهرستان‌ها هم در روزهای فرد عرضه می‌شود. در بازار ارز نیز با رفع ممنوعیت از دادوستد و حواله ارز به نرخ بازار از سوی بانک مرکزی قیمت‌های غیر واقعی جای خود را به قیمت‌های واقعی در تابلوی صرافان داد و نرخ آزاد ارز بر دیدگان خریدار و فروشنده نقش بست. تابلو صرافان در اولین روز نشان داد نوسانی در قیمت‌ها به وجود نیامده است. طلا در بازارهای جهانی

قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۴۰ دلار کاهش تا ۱۶۵۳ دلار تا بعداز ظهر دیروز افت کرد. تشکیل صف فروش و افت قیمت نفت به علاوه تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی موجب کاهش قیمت طلا شد. به گفته برخی از تحلیلگران احتمال کاهش قیمت تا ۱۵۰۰ دلار و افزایش مجدد پس ازآن در میان مدت وجود دارد. البته برخی هنوز هم افزایش قیمت طلا را انتظار دارند.در جلسه این ماه کمیته بازار باز فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره در سطح صفر تا ۲۵ صدم درصد باقی ماند. در عین حال خبر موفقیت ۱۹ بانک آمریکایی در «تست استرس»، امید به تقویت دلار را زنده کرد. این در حالی است که انتظار می رفت با ثابت ماندن نرخ بهره، ارزش دلار در مقابل سایر ارزها از جمله یورو افت کند اما این گونه نشد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا ۳/۱ تضعیف شد.

تابلو‌ها شفاف شد

دیروز اغلب صرافی‌های گذر خیابان فردوسی نرخ فروش دلار را بین ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ تومان بر تابلوهای خود درج کردند. قیمت‌ها در بازار ارز روز گذشته تاثیر چندانی از اعلام سیاست جدید ارزی بانک مرکزی نپذیرفت . قیمت دلار تا هنگام ظهر تقریبا بین ۱۸۷۰ تا ۱۸۸۰ تومان بود که نسبت به روز سه‌شنبه تغییری نداشت. قیمت یورو در بازار دیروز ۲۵۰۰ تومان و قیمت پوند انگلیس ۳۰۱۰ تومان اعلام شد. در بازار سکه اما افت ۴۰ دلاری قیمت طلا در بازارهای جهانی موجب شد تا قیمت‌ها به شدت افت کند. بر اساس سایت اتحادیه طلا و جواهر قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید با ۲۲ هزار تومان کاهش، ۷۴۵ هزار تومان اعلام شد. نیم سکه ۷ هزار تومان و ربع سکه ۵ هزار تومان ارزان شده و به ترتیب ۳۷۳ هزار تومان و ۱۹۵ هزار تومان اعلام شد. بر این اساس قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ۳۲۳ هزار و ۷۰۰ تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۷۴ هزار و ۷۲۶ تومان درسایت این اتحادیه درج شد.

عرضه سکه گرمی در مراکز شهرستان‌‌ها

فروش سکه گرمی در شهرستان‌ها نیز از اخبار دیگر مربوط به بازار بود، به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، عباس کمره‌ئی مدیرکل ریالی و نشر ضمن اعلام این خبر افزود: در پی تماس‌های جمعی از هموطنان عزیز، بانک مرکزی از امروزعلاوه بر تهران در مراکز استان‌ها نیز مبادرت به عرضه سکه گرمی خواهد کرد.کمره‌ئی ضمن بیان این نکته که «عرضه سکه گرمی در شهرستان‌ها روزهای فرد صورت می‌گیرد»، افزود: متقاضیان می‌توانند دو قطعه سکه گرمی دریافت کنند.مدیرکل ریالی و نشر خاطرنشان کرد: نشانی شعب بانک پاسارگاد در مراکز استان‌ها از طریق سایت بانک ‌یادشده قابل دسترسی است و این اقدام، تا تاریخ۲۸/۱۲/۱۳۹۰ ادامه دارد.