گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: به دنبال کاهش کاهش قیمت طلا در بازارهای جهانی قیمت سکه در بازار داخلی نیز کاهش بیشتری را تجربه کرد.

روز گذشته بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری ضمن نوسان در محدوده ۱۷۰۰ دلار، تا غروب به ۱۶۹۰ دلار رسید که نسبت به نرخ غروب دوشنبه تقریبا ۱۳ دلار کاهش داشت. فروش عمده و نوسان برابری دلار در مقابل یورو دلایل نهایی نوسان قیمت طلا را رقم زده است. بهای طلا در بازار‌‌های جهانی روز گذشته از دو منظر تحت فشار بود. اول اینکه رهبران اروپا بالاخره بر سراعطای وام به یونان توافق کردند که این شرایط موجب تقویت یورو در مقابل دلار و افزایش قیمت طلا شد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا دیروز تا سطح ۳۱۵۲/۱ تقویت شد. یونان با داشتن ۴۵۰ میلیارد یورو بدهی شدیدا به وام ۱۳۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول محتاج است. اعمال طرح‌‌های ریاضتی توسط بخش‌‌های مختلف اقتصادی و بخشش ۱۰۰ میلیارد یورو طلب بخش خصوصی این کشور از دولت، موجب شد تا اعطای وام به این کشور سرعت بیشتری به خود بگیرد.

دومین عامل تاثیر گذار بر نوسان قیمت طلا، بررسی احتمالات مختلف در مورد نتیجه برگزاری جلسه بازار باز فدرال رزرو آمریکا، با حضور برنانکه است. در این جلسه قرار است احتمال تغییر نرخ بهره دلار با توجه به شرایط جدید اقتصادی در آمریکا مورد توجه و بررسی مجدد قرار گیرد.

البته در جلسات بازار باز معمولا موضوع نرخ بهره همواره مدنظر است.

ایجاد بهترین شرایط اشتغال در آمریکا که از سال‌های بحران بی‌سابقه بوده است، موجب شد تا تمایل به تزریق بیشتر نقدینگی به اقتصاد این کشور از طریق خرید اوراق قرضه توسط بانک مرکزی (فدرال رزرو) کاهش یابد. برنانکه اخیرا سیگنالی برای دور سوم تسهیل مقداری (quantataive easing) در سخنرانی‌‌های خود به ویژه در سخنرانی دوسالانه کنگره این کشور نداشته و به همین دلیل افزایش ارزش دلار آمریکا را درپی داشته و در مقابل باعث کاهش ارزش شمش‌های طلا شده است. در جلسه آتی بازار باز، احتمال جابه‌جا شدن نرخ بهره در این کشور از سطح صفر تا ۲۵ صدم درصد وجود دارد. این احتمال بنا به بهبود شرایط اقتصادی و جلوگیری از افزایش احتمالی نرخ تورم مورد توجه قرارگرفته است.

قیمت‌های داخلی

روز گذشته قیمت سکه بر اساس قیمت‌های سایت اتحادیه طلا و جواهر ۷۶۷ هزار تومان بود که نسبت به نرخ روز دوشنبه ۸ هزار تومان افت داشت. قیمت سکه طرح قدیم نیز بر این اساس به ۷۷۵ هزار تومان رسید که ۷ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد. قیمت نیم سکه با ۵ هزار تومان کاهش تا ۳۸۰ هزار تومان رسید و ربع سکه با ۳۰۰۰ تومان افت ۲۰۰ هزار تومان تعیین شد. بر اساس این گزارش قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۲۴۰۰ تومان کاهش تا نرخ ۳۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آمد. از این رو هر گرم طلای ۱۸ عیار با بیش از ۵۵۰ تومان افت در سطح ۷۷ هزار تومان فروخته شد که البته هزینه ساخت و مالیات و کارمزدهای عرف بازار در آن منظور نشده است.

در بازار ارز قیمت دلار آمریکا با ۱۵ تومان کاهش تا ۱۸۷۰ تومان پایین آمد. یورو ۱۰ تومان افزایش داشت و ۲۵۱۰ تومان فروخته شد. ریال عربستان و درهم امارات هر یک ۵ تومان افزایش داشته و به ترتیب ۵۱۰ تومان و ۵۲۰ تومان فروخته شدند.از قیمت دلار کانادا ۲۰ تومان کاسته شده و به ۱۹۵۰ تومان رسید. قیمت سایر ارزها در بازار دیروز تقریبا بدون تغییر باقی ماند.