دنیای اقتصاد- مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی با تاکید بر اینکه ذخایر بانک مرکزی در شرایط مطلوبی قرار دارد، گفت: بانک مرکزی برای جبران طلای مصرف شده در جریان پیش‌فروش سکه، واردات جبرانی خواهد داشت. به گفته رییس کل بانک مرکزی ۶۰ تن از ذخایر بانک مرکزی به واسطه حجم ثبت‌نام صورت گرفته برای پیش‌فروش تبدیل به سکه خواهد شد. ابراهیم کمرئی با اشاره به اینکه ذخایر مصرف شده در برابر کل ذخایر طلای بانک مرکزی ناچیز است، گفت: هیچ نگرانی از این بابت وجود ندارد و بانک مرکزی می‌تواند از طریق واردات طلا ذخایر مصرف شده را جایگزین کند. مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی خبر داد

واردات طلا برای جبران ذخایر مصرف شده

گروه بازار پول- مدیر کل ریالی و نشر بانک مرکزی از برنامه‌ریزی برای واردات طلا با هدف جایگزینی ذخایر مصرف شده خبر داد و گفت: گرچه به دلیل پیش فروش سکه موجودی طلا کاهش پیدا می‌کند، اما با تمهیداتی که برای واردات طلا اندیشیده شده، این کمبود جبران می‌شود. او ذخایر طلای کشور را بسیار مطلوب عنوان و اظهار کرد: ذخایر به میزانی است که هیچ نگرانی از این محل نداریم. او در عین حال از احتمال توقف پیش فروش خبر داد و افزود: سیاست پیش فروش دائمی نخواهد بود.

گمانه‌زنی برای توقف احتمالی پیش‌فروش

با گذشت بیش از ۶۰ روز از آغاز ثبت نام پیش‌فروش سکه ، به‌نظر می‌رسد که بانک مرکزی با نزدیک شدن به اهداف اولیه این طرح به مرور ادامه ثبت‌نام را متوقف کند و احتمالا این روش به صورت ثبت نام اینترنتی تداوم یابد.

بانک مرکزی از ۲۹ آذر ماه امسال ثبت نام برای سکه‌های تمام بهار آزادی را به نرخ اولیه ۵۴۶ هزار تومان آغاز کرد. مقرر شد تا در سررسید ۴ ماهه ضمن دریافت ۵ درصد مالیات بر ارزش افزوده سکه‌ها به متقاضیان تحویل داده شود. از میان برداشتن صف‌های خرید نقدی سکه و کنترل قیمت در بازار نقدی و آتی مهم‌ترین هدف بانک مرکزی از به کارگیری این روش بود.

اختلاف شدید قیمت خرید نقدی سکه از بانک مرکزی و قیمت بازار تا قبل از اجرایی شدن این طرح در حادترین شرایط امکان سود ۴۰۰ هزار تومانی از دریافت و فروش ۵عدد سکه بانکی در بازار طی یک روز را فراهم آورده بود. با آغاز این طرح اقبال به ثبت نام قدری کم رنگ بود، اما به تدریج با افزایش قیمت دلار در بازار و افزایش یافتن قیمت سکه تا ۱ میلیون تومان و چشم انداز بالا رفتن ادامه‌دار آن، هجوم به بانک ملی برای ثبت نام در این طرح افزایش یافت. با کامل شدن ظرفیت ثبت‌نام‌ها، بانک مرکزی قیمت پیش‌فروش سکه برای تحویل ۴ ماهه را افزایش داد و به ۶۲۷ هزار و ۴۰۰ تومان رساند. همزمان پیش فروش سکه را نیز برای تحویل در یک دوره ۶ ماهه اعلام کرد که نرخ اولیه ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان در نظر گرفته شد. در روزهای اخیر نیز مقامات بانک مرکزی از افزایش زمان انتظار ثبت‌نام پیش فروش سکه تا ۸ ماه خبر داده‌اند و در تازه‌ترین اظهار نظرها از احتمال ثبت نام اینترنتی پیش خرید سکه نیز سخن به میان آمده است. در آمارهای ارائه شده تا نیمه بهمن ماه میزان سکه پیش فروش شده ۵/۸ میلیون قطعه سکه تمام بهار اعلام شد و گفته می‌شود که این میزان در ادامه تا مرز ۱۰ میلیون نیز رسیده است. رییس کل بانک مرکزی در این مدت بارها ضمن تاکید بر تحویل به موقع سکه‌ها در زمان سررسید، اعلام کرده است که تنها عامل تغییر زمان انتظار دریافت سکه‌های پیش فروش شده، کامل شدن ظرفیت ضرب سکه است. بانک مرکزی از نظر میزان ذخایر طلا در مضیقه‌ای نیست. طبق این گفته‌ها ضرابخانه بانک مرکزی ماهانه توانایی ضرب ۵/۱ میلیون قطعه سکه را دارد که زمان برای تحویل به موقع سکه‌های ثبت نام شده کافی به نظر می‌رسد. بازار از این نظر نگرانی‌هایی دارد که بعضا تحلیل‌های متفاوتی از آن نتیجه می‌شود. در عین حال بر اساس آمارهای ارائه شده توسط رییس کل بانک مرکزی پیش‌فروش۵/۸میلیون قطعه سکه تا نیمه بهمن ماه نرخ رشد نقدینگی را ۴درصد کاهش داده و به ۱۱ درصد رسانده است. انتظار مقامات بانک مرکزی این است که ورود این سکه‌ها از اواخر فروردین سال آینده قیمت سکه را با کاهش چشمگیری روبه‌رو کند. در عین حال با کاهش بیش از ۶۰ تن طلا از مجموع ذخایر طلای کشور که مصروف ضرب این سکه‌ها خواهد شد، به نظر می رسد که تمهیداتی برای واردات طلا و جایگزینی طلای مصرفی اندیشیده شده است.

بازار طلا به ثبات رسیده

در این زمینه مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی از احتمال توقف پیش‌فروش سکه خبر داد.

عباس کمرئی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه پیش فروش سکه، سیاست دائمی ما نیست، گفت: در یک مقطع، بازار کاذبی برای سکه به‌وجود آمد و نوسانی در قیمت سکه دیده شد، ولی امروز این بازار به یک ثبات نسبی رسیده و موضوع دلالی و سفته بازی منتفی شده است، بنابراین با علم به این قضایا اگر لازم باشد پیش‌فروش سکه ادامه پیدا می‌کند یا متوقف می‌شود. او ادامه داد: درباره ادامه یا توقف پیش‌فروش سکه، به صورت هفتگی تصمیم‌گیری می‌شود. ما اتفاقات یک هفته را بررسی می‌کنیم و پنج‌شنبه‌ها در کارگروهی درباره ادامه پیش فروش و قیمت سکه تصمیم‌گیری می‌شود. به هر حال سیاست پیش فروش دائمی نیست و می‌تواند در سال آینده هم ادامه یابد یا می‌تواند همین هفته متوقف شود. وی تاکید کرد: فعلا تا آخر هفته جاری، پیش فروش ادامه دارد و پنج‌شنبه با توجه به میزان سکه‌های پیش‌فروش شده، توان تولید و سایر پارامترها، درباره این طرح تصمیم‌‌گیری می‌شود. کمرئی در پاسخ به این سوال که آیا پیش‌فروش گسترده انجام شده، به ذخایر طلای کشور لطمه نمی‌زند، گفت: با این کار ذخایر طلا کاسته ‌شده و تبدیل به سکه می‌شود. البته با تمهیداتی که بانک مرکزی طی سه سال گذشته اندیشیده، حجم طلای ذخیره شده در کشور آن قدر هست که مقامات ارشد تصمیم گرفته‌اند پیش‌فروش انجام بدهند. ما از بابت موجودی طلا نگرانی نداریم، چون با این کار اگرچه موجودی طلا کاهش پیدا می‌کند، اما با تمهیداتی که برای واردات طلا اندیشیده شده، این کمبود جبران می‌شود. مدیرکل نشر و ریالی بانک مرکزی همچنین درباره سامانه اینترنتی که قرار است برای پیش فروش سکه راه‌اندازی شود نیز گفت: بحث مقدماتی این کار مطرح شده، ولی هنوز نهایی نشده و در حال بررسی است.

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت‌ها در بازار داخلی با وجود افزایش قیمت جهانی طلا همچون روزهای گذشته تغییر چندانی نداشته و عملا افت تقاضای داخلی تاثیر غالب خود را بر بازار نمایان ساخته است. روز گذشته سکه تنها ۱۰۰۰ تومان افزایش داشت و به نرخ ۸۱۶ هزار تومان فروخته شد. سکه طرح قدیم بدون تغییر ۸۲۵ هزار تومان باقی ماند. نیم سکه در این بازار ۳۰۰۰ تومان افت داشته و به ۳۹۷ هزارتومان رسید. ضمن اینکه قیمت ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش تا ۲۰۶ هزارتومان بالا رفت. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با افزایش۱۶۵ تومانی تا ۷۹ هزار و ۸۰۵ تومان بالا رفت. در بازار ارز قیمت دلار همچنان در محدوده ۱۹۰۰ تومان در نوسان است. یورو و پوند انگلیس اما با ۴۰ تومان و ۵۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۵۵۰ تومان و۳۰۳۰ تومان فروخته شدند. قیمت سایر ارزها تقریبا ثابت مانده است و تقاضای سوداگرانه در بازار کمتر به چشم می‌خورد.

طلا در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی قیمت طلا در روزهای اخیر از ۱۷۴۰ دلار نیز گذر کرده و تقریبا ۲۰ دلار افزایش داشته است. خوشبینی مجدد به اعطای وام به یونان و انتظار برای افت هزینه فرصت نگه داشتن شمش طلا در سیاست‌های پولی فدرال رزرو آمریکا قیمت طلا را قدری بالا برد. احتمال حمایت دولت چین از اقتصاد این کشور با تزریق منابع مالی نیز انتظار برای افزایش تقاضای طلا را بیشتر کرده است. از هندوستان نیز خبر می رسد که واردات طلا به این کشور برای اولین بار طی ۳ سال گذشته با ۷درصد کاهش در سال جاری میلادی احتمالا تا ۹۰۰ تن کاهش خواهد یافت و چین بار دیگر بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلا در جهان خواهد بود. روز گذشته قیمت طلا تا محدوده ۱۷۴۱ دلار بالا آمد.