ثبات قیمت‌ها در بازار ارز و سکه

گروه بازار پول - بازار ارز و سکه اولین روز هفته را باثبات و بدون تغییر آغاز کرد. ثبات بر بازار ارز و سکه حکمفرماست و قیمت‌ها نسبت به روزهای قبل تغییری نداشتند. قیمت طلا در بازارهای جهانی نیز در پایان معاملات هفتگی در سطح ۱۷۲۴ دلار بسته شد که نسبت به نرخ روز پنجشنبه ۸ دلار کاهش داشته است. قیمت سکه از این منظر دلیلی برای افزایش نداشت. سکه طرح جدید به قیمت‌های ۸۱۰ هزار تومان و ۸۱۵ هزار تومان به ترتیب خرید و فروش شد. هر نیم سکه و ربع سکه نیز بدون تغییر به ترتیب ۴۰۰ هزار تومان و ۲۰۵ هزار تومان فروخته شد. در این میان نرخ سکه طرح قدیم با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا ۸۲۵ هزار تومان بالا رفت.

در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۵۰۰ تومان کاهش داشته و به ۳۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان افت کرد. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار در این راستا با ۱۵۰ تومان افت تا ۷۹ هزار و ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

در بازار ارز قیمت دلار از مرز روانی ۱۹۰۰ تومان پایین‌تر افتاده است. قیمت یورو در این میان ۱۰ تومان و نرخ یوآن چین ۵ تومان افزایش داشت. در مقابل قیمت اغلب ارزها با افت روبه‌رو بود. علاوه بر دلار آمریکا، پوند انگلیس نیز بدون تغییر ۲۹۵۰ تومان باقی ماند. ریال عربستان و درهم امارات نیز با همین شرایط به ترتیب در سطح ۵۰۵ تومان و ۵۲۰ تومان ثابت ماندند. دلار استرالیا بدون تغییر۲۰۳۰ تومان فروخته شد، اما دلار کانادا با ۲۰ تومان افت قیمت ۱۹۳۰ تومان به متقاضیان عرضه شد. در بازار ارز دیروز قیمت لیر ترکیه ۱۰ تومان کاهش داشت و ۱۱۱۰ تومان اعلام شد. برخی در مورد دلایل کاهش قیمت ارزها و ثبات آنها در روزهای اخیر خوشبینی به از سرگیری مذاکرات ایران با غرب و انتظار برای کاهش تنش‌های فی مابین را عنوان کرده اند. افت تقاضا برای سرمایه گذاری در ارزو طلا به دلیل افزایش نرخ سود اوراق مشارکت واستقبال از فروش آنها در روزهای اخیر نیز عامل دیگری برای افت تقاضا و قیمت اعلام شده است. همچنین با افزایش نرخ سود سپرده و تلاش بانک مرکزی برای رقابتی اعلام کردن آن نیز بخشی از تقاضا را از این بازار منحرف کرده است. در عین حال دستگیری برخی عوامل تاثیر گذار در بازار ارز و سکه طبق اعلام مقامات مسوول نیز محدودیت فعالیت‌های سوداگرانه در بازار ارز و سکه را به دنبال داشته است. از سوی دیگر با اعلام ارقام ثبت نام شده ۹ الی ۱۰ میلیونی در طرح پیش فروش سکه بانک مرکزی، برخی با استدلال به امکان فروافتادن قیمت سکه به هنگام ورود حداقل بخشی از این سکه‌ها به بازار از اواخر فروردین، اقدام به پس گرفتن پیش پرداخت‌های خود برای سکه‌های ثبت‌نامی کرده‌اند. این خبر توسط رییس کل بانک مرکزی داده شده و گمانه‌زنی‌ها برای افت قیمت سکه در بهار و تابستان سال آینده را تقویت کرده است. در عین حال افت قیمت سکه ممکن است قیمت دلار در بازار آزاد را نیز با کاهش شدید روبه‌رو کند. همزمان با افزایش زمان انتظار برای دریافت سکه‌های ثبت‌نامی بانک ملی به ۸ ماه، برخی افزایش قیمت سکه را در روزهای آتی انتظار می‌کشند. برخی نیز در مقابل، از احتمال افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی با شدت یافتن برخی تنش‌ها در خاورمیانه سخن گفته و افزایش قیمت سکه را با توجه به افزایش احتمالی قیمت نفت مورد تاکید قرار می‌دهند. در این راستا چندی پیش در یک نظرسنجی توسط سایت بلومبرگ، بیش از ۷۰ درصد کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی مذکور اعلام کرده بودند که حتی در صورت بروز درگیری در خاورمیانه قیمت نفت و سایر کالاها افزایش نخواهد یافت. این نظریه‌ها در حالی منتشر می‌شود که در روزهای اخیر قیمت نفت برنت با یک جهش تا ۱۲۰ دلار نیز بالا رفت و قیمت طلا را نیز با خود بالا برد.

در روز‌های اخیر کاهش رتبه اعتباری چند کشور اروپایی و بیم وامید به نتایج مذاکرات وزرای دارایی اروپا در مورد پرداخت وام به یونان بارها قیمت طلا را به نوسان واداشته است که البته عمدتا از دو سطح ۱۷۲۰ تا ۱۷۴۰ دلار در پایین ترین حد و بالاترین حد تجاوز نداشته است.