گروه بازار پول- وضعیت نرخ حقیقی ارز از مسائل مناقشه برانگیز طی سالیان اخیر در بین برنامه‌ریزان و صاحب نظران اقتصادی بوده است.

این چالش پس از تعیین نرخ یک هزار و ۲۲۶ تومان برای دلار تک‌نرخی افزایش یافته است. برخی فعالان اقتصادی معتقدند: کشورهایی که بر اساس سیاست ارزی بازار را مدیریت می‌کنند برای تعیین نرخ ارز از مدل‌های مشخصی تبعیت می‌کنند، به اعتقاد این گروه در شرایط کنونی باید بررسی شود که تعیین نرخ ارز بر اساس چه روشی صورت گرفته است.
تحقیقات علمی ‌بر سه روش برابری قدرت خرید،تراز پرداخت‌ها و برابری نرخ بهره را مبنای تعیین نرخ ارزش‌گذاری پول ملی یک کشور بر اساس یک ارز مشخص تاکید دارند. در کنار تعیین نرخ، برقراری نظام ارزی نیز از جمله مباحث کارشناسی در سه دهه گذشته بوده است.
در بزرگ‌ترین گردهمایی پولی کشور ۲۵ و ۲۶ بهمن تحت عنوان «نخستین سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» با حضور تصمیم‌سازان پولی، صاحب‌نظران اقتصادی به بررسی این موضوع خواهد پرداخت.
علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر یا ارسال مقاله در این همایش به وب‌سایت همایش به آدرس www.iran-money.com مراجعه یا با شماره 2-87762430 تماس حاصل کنند.