محدودیت جدید قیمتی برای صرافان

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: اعلام شرایط تازه برای فعالیت صرافی‌ها و تعیین قیمت مرجع برای مصارف مختلف ارزی از جمله ارز مسافری، دانشجویی، درمان و بازرگانی از سوی رییس کل بانک مرکزی قیمت دلار و سکه را در بازار با کاهش بیشتری مواجه کرد. با اعلام اینکه ازاین پس تمامی نیازهای ارزی کشور با نرخ ۱۲۲۶ تومان خواهد بود و نیازمندان واقعی ارز باید از شبکه بانکی ارزهای مورد نیاز خود را به نرخ مرجع تامین کنند، موج جدیدی از کاهش قیمت‌ها را متوجه بازارکرد. نرخ بازار فرعی نیز برای شفافیت بیشتر از میان برداشته شده و تلاش شده تا قیمت‌های بازار نیز به قیمت مرجع نزدیک شود.

همچنین به صورت گذشته ارزی به صرافان به نرخ‌های تعادلی داده نمی‌شود، اما به آنها تکلیف شده نرخ حواله حداکثر تا ۵ درصد بیشتر از قیمت دلار مرجع و نرخ فروش دلار نقدی حداکثر ۱ درصد بالاتر باشد.

بخشنامه بانک مرکزی به صرافان سراسر کشور

بانک مرکزی طی بخشنامه‌ای به صرافان سراسر کشور اعلام کرد، در راستای اجرای سیاست یکسان سازی نرخ ارز از تاریخ ۸/۱۱/۹۰، صرافان سراسر کشور مجازند با در نظر گرفتن هزینه‌های مربوط به نقل و انتقالات ارزی، نرخ فروش ارز را حداکثر بین ۳ الی ۵ درصد بالاتر از نرخ مرجع بانک مرکزی تعیین کنند.به گزارش روابط عمومی ضمنا نرخ فروش نقدی ارز به صورت اسکناس نیز با در نظر گرفتن هزینه‌های تامین اسکناس، حداکثر به میزان یک درصد بالاتر از نرخ مرجع این بانک خواهد بود. در ادامه‌ این بخشنامه آمده است: صرافان سراسر کشور مکلفند، نسبت به ثبت دقیق اطلاعات مربوط به حواله، اسکناس و هزینه‌های مربوطه در سامانه سنا اقدام کرده، همچنین نرخ خرید و فروش ارز با شرایط فوق‌الذکر را به‌طور روزانه در تابلوی صرافی درج نمایند. در دستورالعمل یاد شده تاکید شده است صرافانی که بخشنامه ابلاغی این بانک را از تاریخ ۸/۱۱/۹۰ رعایت نکند، مجوز فعالیت آنها ابطال خواهد شد.اواخر هفته گذشته رییس کل بانک مرکزی گفته بود که ۴۸ ساعته ارز را تک نرخی خواهد کرد و رسما در گفت‌وگویی با شبکه اول سیما این نرخ را از روز شنبه ۱۲۲۶ تومان اعلام کرد.

آثار روانی اعلامیه‌ها و قیمت‌های اعلام شده ازسوی مقامات پولی کشور در کنار تصویب مصوبه افزایش نرخ سود بانکی و اعلام نرخ‌های رقابتی برای سود سپرده‌های بانکی از سوی موسسه‌ها و بانک‌ها در روزهای گذشته، به انتظار برای کاهش بیشتر قیمت ارز و سکه دامن زده است که البته واکنش امروز بازار تعادل بیشتری در این روند ایجاد خواهد کرد.

تازه‌ترین قیمت اعلام شده برای دلار آمریکا ۱۶۰۰ تومان بود که نسبت به نرخ ۱۹۰۰ تومانی غروب چهارشنبه ۳۰۰ تومان دیگر از ارزش خود را از دست داده است. در بازار روز پنج‌شنبه، اما قیمت یورو ۲۲۵۰ تومان بود که ۵۵۰ تومان افت داشت. پوند انگلیس نیز ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان به متقاضیان اعلام می‌شد که به مراتب از قیمت‌های روز چهارشنبه کمتر بود.

در این میان صد ین ژاپن ۲۵۰۰ تومان فروخته شد که ۱۰۰ تومان ارزان شده بود.دلار کانادا ۲۵۰ تومان و دلاراسترالیا ۴۰۰ تومان از قیمت خود را از دست دادند.در این بازار با وجود افت قیمت دلار آمریکا، نرخ لیر ترکیه از ۱۱۰۰ تومان پایین‌تر نیامده که انتظار می‌رود با انتشار خبری مبنی بر ازسرگیری فعالیت‌های بانک این کشور برای انتقال ارز متقاضیان ایرانی کارمزد حواله و قیمت لیر این کشور تا حدود زیادی کاهش یابد.

افت قیمت‌ها در بازار سکه

نرخ سکه نیز مرتبا پس از اعلام نرخ مرجع و اعلام سیاست‌های جدید برای صرافان، سیر نزولی را طی می کند. آخرین قیمت‌های اعلام شده برای سکه طرح جدید ۷۰۰ هزار تومان بود و در ادامه روند کاهشی قیمت ۱۰۰ هزار تومان دیگر نیز از ارزش خود در بازار آزاد را از دست داده است.

افت قیمت سکه به محدوده ۷۰۰ هزارتومان در حالی است که قیمت پیش فروش سکه بانک مرکزی در مرحله اول برای تحویل ۴ ماهه ۵۴۶ هزارتومان منهای مالیات بر ارزش افزوده بود. در طرح جدید قیمت ۶۲۷ هزار تومان برای تحویل ۴ ماهه و ۵۹۸ هزار و ۹۰۰ تومان برای تحویل ۶ ماهه تعیین شده است.

منابع پیش‌فروش سکه خارج می‌شود؟

روند افت قیمت سکه در صورتی که منجر به چشم‌انداز کاهشی قیمت در این بازار شود، بانک مرکزی شاهد اجرایی شدن یکی از شروط قید شده در تعهد نامه پیش‌فروش سکه خواهد بود.

در بندهای پایانی تعهدنامه پیش فروش سکه آمده است که در صورت انصراف از پیش خرید قبل از موعد تحویل، بانک صرفا اصل مبلغ پیش پرداخت را مسترد خواهد کرد. از این رو امکان دارد کسانی که انتظار سودهای کلان از این پیش فروش را داشته اند، پول‌های خود را از بانک ملی پس بگیرند. با توجه به رقم ۸/۳ میلیون سکه اعلام شده برای تعداد سکه‌های پیش فروش شده نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان از نقدینگی جذب این بخش شده است که به نظر می‌رسد این رقم را باید به معنای منابع خارج از نظام بانکی دانست. قیمت سکه طرح قدیم نیز به زیر ۸۰۰ هزا رتومان رسید. نیم سکه ۳۹۰ هزارتومان و ربع سکه ۲۰۰ هزار تومان شد.در بازار طلانیز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۴۵ هزار تومان کاهش تا ۳۰۰ هزارتومان کاهش یافت. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز بدون احتساب اجرت ساخت تا محدوده ۷۰ هزارتومان پایین آمد.

طلا در بازار‌های جهانی

طلا در بازارهای جهانی به دلیل برخی

اظهار نظرها از سوی مقامات فدرال رزرو آمریکا با صف خرید مواجه شد و و قیمت آن با تقریبا ۶۵ دلار افزایش تا محدوده ۱۷۲۰ دلار بالا رفته است. بن برنانکه رییس فدرال رزرو اعلام کرد که امکان خرید اوراق قرضه مازاد در جهت تقویت اقتصاد آمریکا وجود دارد. فدرال رزرو در قالب تسهیل مقداری quantative easing از دسامبر ۲۰۰۸ تا ژوئن ۲۰۱۱ در حدود ۳/۲ تریلیون دلار اوراق قرضه خریداری کرده است. دراین مدت قیمت طلا در جهان ۷۰ درصد گران شد.در ماه‌های اخیر با بالارفتن ارزش جهانی طلا، تقاضا برای خرید سکه طلایی عقاب ضرب شده توسط ضرابخانه آمریکا افزایش یافته است. همچنین خبر رسید که نرخ بهره دلار در آمریکا تا سال ۲۰۱۴ در این کشور ثابت خواهد ماند.در بازار‌های جهانی برخی دیگر از عوامل از جمله احتمال افزایش تقاضا برای نفت به دلیل افزایش رشد اقتصادی در آمریکا و افت بورس‌های اروپایی به دلیل شدت یافتن بحران اقتصادی در یونان بر افزایش تقاضا و قیمت طلا موثر اعلام شده است.