مسافران ورودی اظهارنامه ارزی پر کنند

گروه بازار پول_ روز گذشته اولتیماتوم بانک مرکزی به دلالان بازار ارز رسما عملی شد و آنچنان که در بازار شایع بود، در ساعات اولیه بازار چند نفر دستگیر شدند. اگرچه فضای امنیتی بازار ارز از روز چهارشنبه نیز به چشم می‌آمد، اما روز گذشته این شرایط کاملا برای دلالان ارز جدی‌تر شد. مرکز تجمع دلالان دیروز خالی از آنان بود، اما در گوشه و کنار بازار حضور همراه با سکوتشان ادامه داشت. با این حال قیمت دلار در محدوده ۱۷۰۰ تومان تا ۱۶۹۰ تومان در نوسان بود و با وجود سردر‌گمی‌ قیمت‌ها در بازار و نبود یک سامانه تعیین قیمت به شکل قبل، نرخ دلار در همین سطح باقی ماند. این شرایط در حالی است که معاون نظارتی بانک مرکزی قیمت دلار را ۱۴۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: مسافران ورودی نیز باید به هنگام ورود به کشور اظهارنامه ارزی پر کنند.

حضور نامحسوس

حضور دلالان و نیروی‌های نظارتی در بازار روز گذشته نامحسوس شد. از این رو معامله علنی هرگونه ارز به ویژه دلار در سطح معابر مشاهده نمی‌شد و مردم برای انجام امور ارزی خود مستقیما وارد صرافی‌ها می‌شدند. صرافی‌ها با اعلام اینکه خرید و فروش ارز نداریم و هنوز قیمت‌ها معلوم نیست، اغلب مردم را به خارج از صرافی هدایت می‌کردند. در این میان تنها آشنایان و مشتریان خصوصی امکان دریافت خدمات ارزی می‌یافتند.

صرافان تا ظهر روز گذشته از درج قیمت بر تابلوها خودداری کردند. اگرچه قیمت‌های درج شده از سوی برخی با واقعیت‌های بازار تفاوت آشکار داشت. در منطقه خیابان فردوسی و چهار راه استانبول به عنوان مرکز خرید و فروش ارز کشور، ظهر دیروز دلار به نرخ ۱۷۰۰ تومان به مردم فروخته شد در حالی که نرخ خرید آن ۱۶۸۰ تومان اعلام شد.

فروش دلار به نرخ بازار در صرافی‌ها در حالی است که قیمت دستوری فروش برای درج در تابلو ۱۴۰۰ تومان اعلام شده است.

بانک مرکزی در تازه‌ترین تصمیمات و اعلام کرد اشخاص دارای ارز بدون فاکتور شناسایی و دستگیر می‌شوند. با اعلام اجرایی شدن این تصمیمات از روز گذشته بازار ارز از هیاهوی دلار به دستان خالی شد و سایه ترس از دستگیری و جریمه آنان را به انفعال واداشت. در عین حال حضور آنان در گوشه و کنار برای دریافت آخرین خبر‌ها از بازار معنایی جز انتظار برای استفاده از فرصت‌های آتی ندارد.

جمع آوری دلالان خرده پا از سطح بازار ارز در حالی است که باور به نقش آفرینی این گروه در تعیین قیمت دلار روی سکه است و معاونت ارزی بانک مرکزی باید دست‌های پنهان و پشت پرده را که وصف اختلاس‌های میلیارد تومانی آنان از سوی مقامات اداره آگاهی اعلام شده، مورد تمرکز بیشتر قرار داده و عوامل داخلی و خارجی آنان را نیز همچون دلالان حوالی خیابان فردوسی دستگیر کرده و منابع اختلاس شده را به کشور بازگرداند.

نرخ دلار ۱۴۰۰ تومان است

قیمت دلار دیروز در شرایطی در محدوده ۱۷۰۰ تومان در نوسان بود که معاون نظارتی بانک مرکزی در مصاحبه‌ای با ایرنا نرخ فروش دلار در بازار را به طور دستوری ۱۴۰۰ تومان اعلام کرد. ابراهیم درویشی گفت: نرخ دلار روز یکشنبه ۱۴۰۰ تومان است و این بانک دلار را با نرخی پایین‌تر در اختیار صرافی‌های مجاز قرار می‌دهد تا آنان نیز با نرخ مذکور به فروش برسانند.

درویشی در خصوص تشدید نظارت بانک مرکزی بر بازار ارز افزود: نیروی انتظامی ‌و ماموران این بانک از روز جاری به صورت محسوس و غیر محسوس، بازار را در کنترل دارند و با افرادی که ارز را به صورت قاچاق معامله می‌کنند، برخورد می‌کند.

وی با اشاره به ممنوع شدن خرید و فروش ارز در بازار از روز جاری اظهار کرد: تمام افرادی که از این پس ارز نیاز داشته باشد، باید از طریق سیستم بانکی اقدام به تهیه آن کنند. درویشی تاکید کرد: علاوه بر سیستم بانکی صرافی‌های مجاز نیز می‌توانند به متقاضیان ارز بفروشند. وی با بیان اینکه، ارز تنها با نرخ بانک مرکزی باید فروخته شود، گفت: ارز مصرف داخلی ندارد و افرادی که بخواهند کالایی را از خارج وارد کنند، باید از طریق وزارت بازرگانی اقدام و ثبت سفارش کند.

درویشی ادامه داد: دانشجویان، مسافران و بیماران نیز با تایید وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه همانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت علوم ارز در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

وی افزود: ارز مسافرتی از طریق بانک‌ها و باجه‌های فرودگاهی در اختیار مسافران قرار داده می‌شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی تصریح کرد: ارز مورد نیاز از این پس به جای صرافی‌ها از طریق شبکه بانکی ارائه می‌شود و به همین دلیل دیگر نیازی به سفته بازی در این بازار نیست. وی در پاسخ به پرسشی در خصوص واردات ارز نیز گفت: با توجه به اینکه ارز از مبادی ورودی وارد کشور می‌شود، واردکنندگان باید اظهارنامه ارزی را تکمیل و ارائه کنند تا با نرخ مصوب بانک مرکزی به فروش برسد. درویشی با بیان اینکه بازار ارز باید ثبات داشته باشد، افزود: افرادی که ارز به کشور وارد می‌کنند، باید موارد را اعلام کنند و در صرافی‌های مجاز به فروش برسد.

وی در پاسخ به وضعیت دلار تقلبی در بازار گفت: ماموران این بانک تاکنون با دلار تقلبی برخورد نکرده‌اند و موردی در این خصوص به بانک گزارش نشده است.

وی در خصوص چگونگی وضعیت افرادی که از گذشته ارز داشته‌اند و به عنوان مثال ارز مسافرتی خود در سال‌های گذشته را به کشور بازگردانده‌اند، افزود: اگر فردی دلار را از بانک یا صرافی خریداری کرده باشد این ارز دارای فاکتور است. درویشی ادامه داد: در غیر این صورت نیز مسافران باید در فرودگاه اظهارنامه ارزی تکمیل می‌کردند و اگر این اقدام را انجام نداده‌اند، تمهیداتی را تا دو روز آینده برای این امر انجام می‌دهیم.

وی تصریح کرد: برای رفع این مشکل پیشنهاد اظهار مجدد ارز ارائه شده که باید به تصویب برسد.

وی در پایان تاکید کرد که در زمان وارد کردن ارز باید در فرودگاه اظهارنامه تکمیل شود.