گروه بازار پول- بازار ارز دیروز با افت‌و‌خیز چندانی روبه‌رو نبود. بر این اساس بیشترین تغییرات در بازار ارز دیروز مربوط به دلار استرالیا با افزایش ۴۰ تومانی بود.

نرخ دلار در بازار دیروز برابر ۱۶۹۵ تومان بود. این نرخ نسبت به نرخ پایان معاملات روز پنج‌شنبه تغییری نداشت. نرخ خرید دلار نیز توسط صرافان در سطح ۱۶۸۰ تومان قرار گرفت. در نتیجه قیمت خرید دلار نسبت به نرخ خرید در روز پنج‌شنبه ۵ تومان افزایش داشت. یورو نیز در بازار دیروز بدون تغییر در همان سطح قیمتی ۲۲۰۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید یورو در بازار نیز توسط صرافان ۲۱۵۰ تومان تعیین شد. افزایش برای پوند انگلستان بعد از افزایش ۴۰ تومانی دلار استرالیا رتبه دوم را به خود اختصاص داد.

بر این اساس هر پوند انگلستان با افزایش ۳۰ تومانی از نرخ ۲۶۵۰ تومان در پایان معاملات پنج‌شنبه به نرخ ۲۶۸۰ تومان رسید. برخی از گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی از صرافان از خرید و فروش این ارز امتناع می‌کردند. این امر به خوبی با رشد ۳۰ تومانی قیمت هر واحد پوند انگلستان در روزی که اکثر ارزهای مهم تغییرات چندانی نداشتند، سازگاری دارد. نرخ خرید هر پوند انگلستان در بازار دیروز معادل ۲۶۳۰ تومان بود که افزایش ۳۰ تومانی در خرید پوند را نیز نشان می‌دهد.

ین ژاپن و ریال عربستان نیز در بازار دیروز بدون تغییر باقی ماندند. بر این اساس نرخ فروش این دو ارز در بازار به ترتیب در همان سطح ۲۲۰۰ تومان و ۴۴۰ تومان باقی ماند. نرخ خرید صدین ژاپن در بازار دیروز معادل ۲۰۵۰ تومان بود که همان نرخ خرید پایان معاملات روز پنج‌شنبه بود. به همین ترتیب صرافان نرخ خرید ریال عربستان را در همان سطح قیمتی ۴۲۵ تومان روز پنج‌شنبه ثابت نگاه داشتند. یوآن چین نیز در بازار دیروز تغییری در نرخ فروش نداشت. بر این اساس هر یوآن چین با قیمت ۲۸۵ تومان به متقاضیان فروخته شد. اما نرخ خرید هر یوآن ۵ تومان کاهش داشت و در سطح ۲۶۵ تومان از متقاضیان خریداری شد. دلار کانادا با ۲۰ تومان افزایش در سطح قیمتی۱۷۳۰ تومان فروخته شد. نرخ خرید هر دلار کانادا در بازار دیروز نیز ۱۰ تومان افزایش یافت و این ارز با نرخ ۱۶۹۰ تومان از متقاضیان خریداری شد. لیر ترکیه تنها ارزی بود که در بازار دیروز با کاهش قیمت مواجه شد. بر این اساس هر لیر ترکیه با کاهش ۱۵ تومانی در سطح قیمتی ۹۱۵ تومان به فروش رسید. نرخ خرید هر لیر ترکیه نیز با ۱۰ تومان کاهش در سطح ۸۹۰ تومان قرار گرفت.

بازار سکه

بازار دیروزسکه نیز به مانند بازار ارز روز آرامی ‌را دنبال کرد. بر این اساس تمامی ‌اقلام سکه به جز سکه تمام بهار طرح جدید با اندکی افزایش کار خود را در بازار دیروز به پایان رساندند. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز در همان سطح ۶۶۵ هزار تومان باقی ماند و صرافان نیز این نوع سکه را با نرخ ۶۵۹ هزار تومان خریداری کردند. اما قیمت سکه طرح قدیم در بازار دیروز ۳ هزار تومان افزایش داشت.

بر این اساس قیمت هر سکه طرح قدیم در بازار دیروز در سطح ۶۸۰ هزار تومان قرار گرفت. صرافان نیز این نوع سکه را با قیمت ۶۶۸ هزار تومان خریداری کردند که افزایش ۸ هزار تومانی را در قیمت خرید سکه طرح قدیم نشان می‌دهد. بیشترین افزایش در بازار دیروز مربوط به نیم سکه بود. بر این اساس قیمت فروش هر نیم سکه معادل ۳۳۰ هزار تومان قرار گرفت. ربع سکه نیز با ۲ هزار تومان افزایش در سطح قیمتی ۱۷۰ هزار تومان به فروش رسید.

به‌نظر می‌رسد طرح جدید نظارتی بانک مرکزی در بازار ارز که از صبح دیروز آغاز شده است، در وهله اول فعالیت‌های هیجانی در این بازار را سرد کرده باشد. هر چند بسیاری از کارشناسان معتقدند طرح‌های نظارتی از این دست در بلندمدت نمی‌تواند موثر باشد و بانک مرکزی باید به فکر هر چه جذاب‌تر کردن ابزارهای تامین مالی نظام بانکی کشور باشد. جذابیتی که مصوبه جدید شورای پول و اعتبار به آن توجه کرده است و در صورت اجرایی شدن نیاز به برخوردهای نظارتی نظیر طرحی که اخیرا بانک مرکزی به آن مبادرت ورزیده را از بین می‌برد.