سواری قیمت ارز بر موج شایعات

گروه بازار پول- نرفتن بهمنی به مجلس دیروز قیمت دلار را تا مرز ۱۷۰۰ تومان بالا برد. روز گذشته حضور نیافتن رییس کل بانک مرکزی در مجلس موج بلندی از شایعات را در بازار ارز بر سر زبان‌ها انداخت و در واکنش به آن، قیمت دلار و سایر ارزها دوباره تا مرز ۱۷۰۰ تومان بالا رفت. قیمت دلار دیروز بعدازظهر به نرخ ۱۶۹۵ تومان معامله شد، اما تا ساعات بعد قدری تعدیل شد. شایعه استعفای بهمنی و شایعه‌ای مبنی بر برخورد انتظامی با دلالان ارزی در بازار موجب کمیاب شدن دلار در بازار شد . به طوری که قبل از ظهر قیمت دلار ۱۶۰۰ تومان، هنگام ظهر ۱۶۴۰ تومان و ساعت یک بعدازظهر۱۷۲۰ تومان شایع شد. در ساعات بعد خبر رسید که دلار در قیمت ۱۵۹۵ تومان معامله شده و عملا بالاتر از ۱۷۰۰ تومان دادوستدی صورت نگرفته است. التهاب روز گذشته بازار اگرچه تا بعدازظهر به افت قیمت دلار تا ۱۶۶۰ تومان منتهی شد که مورد توجه سایر رسانه‌های خبری از جمله رادیو نیز قرار گرفت. دیروز در بازار دلار به نرخ ۱۶۵۰ تومان به طور نقدی از سوی برخی عوامل فروخته شد که در پایین آوردن قیمت فوری دلار تاثیرگذار بود. قیمت دلار دیروز در ساعت ۱۷ به وقت تهران در چهار راه استانبول به نرخ ۱۶۶۰ تومان فروخته و به نرخ ۱۶۳۰ از مشتری خریده می‌شد.

شامه بازار ارز این روزها نسبت به شایعات بسیار حساس شده و هرگونه تغییر احتمالی در راس هرم مقامات پولی و اقتصادی کشور، آن را به واکنش وامی‌دارد. قیمت دلار در شامگاه روز شنبه پس از نوسان تا ۱۶۲۰ تومان، در پاساژ افشار تا ۱۵۸۵ تومان هم پایین آمد . از این رو می‌توان گفت قیمت دلار در روز گذشته تقریبا ۱۰۰ تومان افزایش را به خود دیده است. بانک مرکزی قیمت دلار مسافری را در آغاز این هفته تا ۱۳۶۰ تومان بالابرده که به این‌ترتیب رقم پیش‌بینی شده «دنیای اقتصاد» در مورد افزایش قیمت دلار مسافری تحقق یافته است. در این راستا برخی گمانه‌زنی‌ها از افزایش قیمت آن تا ۱۵۰۰ تومان حکایت دارد. با وجود قیمت کنونی، فاصله قیمت دلار بازار با دلار مسافری نزدیک به ۳۴۰ تومان است. همچنین با توجه قیمت ۱۱۲۳ تومانی مرجع دلار این فاصله تا محدوده ۵۷۰ تومان افزایش یافته است.

افزایش قیمت دلار در بازار دیروز در حالی بود که برخی از صرافان در چنین شرایطی از داد و ستد و پذیرش تعهد ارزی نیز خودداری کرده و فعالیت روزانه خود را متوقف می‌کنند. برخی به تماس‌های مشتریان خصوصی خود نیز جوابی نمی‌دهند. نداشتن پاسخ مشخص برای وضعیت بازار و امکان زیان از معامله در این شرایط مهم‌ترین بهانه آنها است.در این روزها در بازار شایعاتی مبنی بر اختلاس‌های کلان در بازار ارز دهان به دهان می چرخد و اخبار تایید نشده در مورد پیش‌فروش‌های تحویل داده نشده و همچنین وجود اسکناس‌های تقلبی اذهان فعالان را پرکرده است. در این راستا خبرگزاری مهر نیز نوشت: بازار ارز روزهای حساسی را می‌گذراند و نرخ دلار بی‌توجه به پیشنهادها و مصوبات بانک مرکزی، افزایش شدید داشته ، این در حالی است که شایعه استعفای خاموش رییس‌کل این بانک هم به گوش می‌رسد. بنابراین گزارش روزهای پرتلاطم ارزی همچنان ادامه دارد، دیروز هم نرخ ارز بدون توجه به قیمت ۱۴۰۰ تومانی پیشنهادی کانون صرافان بالا رفت. بانک مرکزی برنامه خود را تعدیل، ثبات و دلار تک نرخی که شورای پول و اعتبار آن را مصوب کرده است، اعلام کرده، بر این اساس به نظر می رسد بانک مرکزی قصد دارد نرخ رسمی دلار را روی ۱۲۰۰ تومان ثابت کند.

تحولات بازار ارز در حالی همچنان ادامه دارد که شایعات استعفای خاموش محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی پس از حضور نیافتن وی در جلسه غیرعلنی مجلس برای توضیح درباره بازار ارز بر سر زبان‌ها افتاد، البته روابط عمومی بانک مرکزی استعفای بهمنی از ریاست بانک مرکزی را تایید نمی‌کند. سایر ارزها نیز در بازار دیروز با افزایش شدید روبه‌رو شدند. یورو و صد ین ژاپن هر یک ۵۰ تومان، پوند انگلیس ۷۰ تومان و لیر ترکیه ۸۰ تومان افزایش قیمت را ثبت کردند.

بازار سکه و طلا

در بازار سکه نیز قیمت‌ها افزایشی بود. دیروز قیمت سکه با ۷۰۰۰ تومان افزایش تا ۶۲۵ هزار تومان بالا رفت ولی در ساعات بعد تا ۶۲۰هزارتومان کاهش یافت. نیم سکه ۲۰۰۰ تومان و ربع سکه ۱۰۰۰ تومان گران شده و به ۳۰۳ هزار تومان و ۱۵۳ هزار تومان فروخته شدند.در بازار طلا دیروز قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار با ۵۸۰۰ تومان افزایش از ۲۷۰ هزار تومان بالاتر رفت و از این رو قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون احتساب اجرت ساخت به بیش از ۶۲ هزار تومان رسید. در بازارهای جهانی طلا، قیمت اونس به دلیل تعطیلی پایان هفته روی ۱۶۱۶ دلار ثابت مانده بود. کاهش نرخ بیکاری در آمریکا تا سطح ۵/۸ درصد و افزایش ۲۰۰ هزار نفری شاغلان تازه این کشور در ماه پایانی سال ۲۰۱۱ دلیل بالارفتن ارزش دلار در مقابل سایر ارزها و افت قیمت طلا شد.