تداوم کنترل قیمت در بازار ارز

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت دلار در بازار دیروز نیز به تزریق ارز روی خوش نشان داد و بازهم کاهش یافت، در عین حال تداوم شرایط بی ثباتی در بازار ارز موجب پر افت و خیز بودن قیمت‌ها در این بازار بود. در این میان به نظر می رسد تا اینجا بانک مرکزی در کنترل قیمت دلار برنده بازار است. تزریق دلار به بازار در قالب پیش فروش به نرخ ۱۵۵۰ تومان موجب افت قیمت دلار تا همین میزان تا ظهر دیروز شد؛ اما تا غروب پس از نوسان فراوان قیمت ارز دوباره تا ۱۶۱۰ تومان افزایش یافت.

همزمان حضور گسترده بازرسان بانک مرکزی برای تاثیر روانی بر قیمت بازار، در پایین آوردن ارزش دلار تا کف بازار تاثیر مهمی داشته است. بانک مرکزی روز گذشته نیز به رایزنی‌های خود با کارشناسان پرداخت. در روز‌های اخیر نمایندگان مجلس نیز خواهان تشکیل جلسه فوری برای رسیدگی به بحران قیمت ارز شده ند. دیروز برخی از صرافان دارای مجوز در پاساژ افشار اقدام به پیش‌فروش دلار کردند .

فروش نقدی و پیش فروش دلار به نرخ ۱۵۵۰ تومان برای تحویل در بعدازظهر موجب شکست قیمت دلار از سطح بسته شده ۱۶۲۰ تومان روز سه‌شنبه شد و تا ۱۵۵۰ تومان نیز پایین آمده و خبرهای رسیده از بازار معامله شدن دلار در این سطح را تایید کرد.

همچنین دقیق‌ترین گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد که دلار‌های پیش‌فروش شده در صبح دیروز تا بعدازظهر به خریداران

تحویل شد.

در این میان برخی در صبح دیروز موفق به خرید نقدی دلار به قیمت بسیار پایین‌تر از سطح بازار شدند که خود به خود بر کاهش نرخ دلار تاثیرگذار بود. در این میان هستند برخی دلالانی که تنها ۲ تومان به ازای هر دلار در روز گذشته کاسب شده‌اند. بر اساس خبرهای دریافتی به دلیل نوسان شدید در بازار و امکان سقوط و صعود قیمت در هر لحظه یکی از دلالان موفق شد دلار را به نرخ ۱۵۹۲ تومان بخرد و تا لحظاتی بعد آن را به نرخ ۱۵۹۴ تومان بفروشد. این چنین صحنه‌هایی در بازار در حالی قابل دیدن است که در روزهای اخیر برخی در اوج قیمت خرید کرده و با فروافتادن قیمت در این روزها به شدت زیان دیده‌اند.

همچنین خبرهای ناگواری از فرار کردن برخی افراد که با انگیزه فروش درهم ارزان‌تر از امارات پول‌های هنگفتی را به جیب زده و فرار کرده‌اند، در سایت‌ها به گوش می رسد. افت و خیز قیمت دلار بین ۱۵۵۰ تا ۱۶۱۰ تومان در روز گذشته در حالی است که برخی از خبرگزاری‌ها از رسیدن قیمت دلار به سطح ۱۴۰۰ تومان خبر دادند.

در این میان صرافان در واکنش به این اخبار اعلام کردند که قیمت ۱۴۰۰ تومانی قیمت دستوری بانک مرکزی بوده که نصب‌العین مراجعه کنندگان در تابلو قیمت‌ها قرار گرفت؛ اما در عمل نرخ‌ها تا این سطح پایین نیامد.

نرخ خرید دستوری دلار برای صرافان نیز در تماس‌های تلفنی و پیگیری‌های بازرسان ۱۳۹۰ تومان اعلام شد. شنیده‌ها همچنین از نیت بانک مرکزی برای کاهش قیمت ارز تا سطح درج شده در تابلو‌ها حکایت دارد. اگرچه رسیدن به این نرخ نیازمند تزریق فراگیرتر ارز در بازار است. پیش فروش ارز در بازار آزاد از سوی برخی صرافان نشان‌دار در حالی است که بر اساس قانون بانک مرکزی پیش فروش ارز ممنوع است. به گفته فعالان بازار ارز، تزریق ارز معمولا یا از طریق بانک مرکزی در بازار صورت می‌گیرد و یا از طریق صادرکنندگان که ارز مازاد خود را در بازار آزاد به ریال تبدیل می‌کنند. به هر ترتیب بازار ارز در دومین روز از حضور پررنگ بانک مرکزی شاهد افت قیمت دلار تا کف ۱۵۵۰ تومان بود که اگرچه مجددا در محدوده ۱۶۰۰ تومان نوسان داشت، اما از رکورد قیمتی ۱۷۸۰ تومان بیش از ۲۳۰ تومان ارزان شده است.

البته اینکه بانک مرکزی تا چه زمانی به حضور خود در بازار ارز از طریق تزریق ارز ادامه خواهد داد و قیمت را کنترل خواهد کرد را باید در روزهای آینده نیز رصد کرد. با این حال قیمت ارز در کشور و در نظر فعالان اقتصادی همچنان مشکل اصلی است و به نظر می‌رسد که با وجود تاکید نمایندگان مجلس مبنی بر اقدام سریع شورای پول و اعتبار در تعیین تکلیف نرخ واقعی ارز و نرخ سود بانکی، مقامات اقتصادی کشور کماکان تحرکات دستوری را ترجیح می‌دهند.

راهکارهایی که به گفته کارشناسان بیشتر مسکن است تا درمان. در بازار دیروز قیمت اغلب ارزها تقریبا گم بود و صرافان بجز قیمت دلار و یورو از درج قیمت سایر ارزها خودداری کردند.

با این حال قیمت‌های ارائه شده در جدول براساس نرخ‌های برابری و مقایسه با دلار آمریکا محاسبه و درج شده است.

شایعه تزریق ۲۰۰ میلیون دلار

خبرگزاری فارس نیز در خبری نوشت: در حالی شنیده شد بانک مرکزی امروز حدود ۲۰۰ میلیون دلار به بازار تزریق کرده که رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر از توزیع دلارهای بانک مرکزی به بازار و کاهش قیمت طی روز جاری خبر داد و گفت: کنترل و نظارت بر صرافی‌ها برعهده بانک مرکزی است.