دنیای اقتصاد - یک روز پس از آنکه کارشناسان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به بانک مرکزی پیشنهاد دادند ثبات در بازار را جانشین کنترل قیمت در مواجهه با نوسان ارزی کند، رییس کل بانک مرکزی بر این پیشنهاد مهر تایید زد؛ محمود بهمنی در واکنش به نوسان‌های اخیر نرخ دلار در بازار غیر‌رسمی این بار به‌جای تکرار وعده کاهش قیمت از ثبات بخشی به بازار، سخن گفت و اعلام کرد: بانک مرکزی در دوره جدید بیش از آنکه در پی کاهش قیمت‌ها باشد، به منظور تقویت اعتماد عمومی ایجاد تعادل، ثبات و آرامش را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است. رییس کل بانک مرکزی معتقد است: تقویت اعتماد عمومی علاوه بر ثبات بخشی به بازار می‌تواند همانند سیاست پیش فروش سکه زمینه رفتارهای هیجانی را از بین ببرد. بهمنی در خصوص دیگر تدابیر بانک مرکزی گفت: استفاده از ابزارهای پولی و مالی جذاب مانند انتشار اوراق مشارکت با نرخ سود بالاتر و اصلاح رویکرد نسبت به نرخ سود سپرده‌های بانکی از دیگر برنامه‌های بانک مرکزی در کاهش نوسان روزهای اخیر است. بهمنی با بی‌اثر خواندن تحریم‌ها از مردم خواست مرعوب نوسان‌های لحظه‌ای نشوند. رییس‌کل بانک مرکزی خبر داد

اولویت ثبات بازار بر کاهش قیمت ارز

گروه بازار پول - رییس‌کل بانک مرکزی در تازه‌ترین اظهار نظر خود بر اولویت ثبات قیمت بر کاهش نرخ ارز در بازار تاکید کرد. محمود بهمنی رییس‌کل بانک در واکنش به نوسان‌های اخیر نرخ دلار در بازار غیررسمی این بار به جای تکرار وعده کاهش قیمت از ثبات بخشی در بازار سخن گفت و اعلام کرد: هدف‌گذاری اصلی بانک مرکزی ایجاد تعادل، ثبات و آرامش در بازار با هدف تقویت اعتماد عمومی است.

سخنان جدید رییس‌کل بانک مرکزی را می‌توان چرخش جدید این بانک در مواجهه با نوسان ارزی قلمداد کرد. نکته‌ای که بارها از سوی کارشناسان بر آن تاکید شده است.

نقش دشمن در تنش‌های روانی

رییس‌کل بانک مرکزی با بیان اینکه تحریم‌های اقتصادی برای کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و دشمن به تنش‌های روانی دل بسته است، گفت: استفاده از ابزارهای پولی جذاب، ایجاد ثبات در بازار و مدیریت عوامل روانی مهم‌ترین برنامه‌های بانک مرکزی در ماه‌های پایانی سال برای بازار ارز و طلاست. محمود بهمنی گفت: نوساناتی که طی روزهای اخیر در بازار ارز مشاهده می‌شود بیش از هر چیز منشا روانی دارد و نمی‌تواند تداوم پیدا کند.

رییس‌کل بانک مرکزی افزود: آنچه پیش از این در مورد سکه شاهد بودیم به روشنی نشان داد که بخش عمده‌ای از نوسانات در بازارهایی مانند سکه، طلا و ارز در شرایط فعلی منشا روانی دارد و به همین خاطر نیز استمرار نمی‌یابد. وی افزود: عوامل روانی در صورتی می‌توانند بیش از آنچه طبیعی است، اثرگذار باشند که سایر عوامل مانند وجود نقدینگی به کمک آنها بیاید. از این رو بانک مرکزی در شرایط فعلی به دنبال هر دو جنبه تاثیرگذاری در بازار طلا و ارز است.

توصیه به بازیگران بازار

بهمنی ادامه داد: پیش از هر چیز به تمامی بازیگران و فعالان بازار توصیه می‌کنم به هیچ وجه مرعوب جهش‌های مقطعی یا نوسانات لحظه‌ای نشوند؛ چرا که این رفتار دقیقا همان خواسته‌ای است که دشمنان نظام جمهوری اسلامی از اعمال تحریم‌های به ناحق و بی‌پایه دنبال می‌کند. وی ادامه داد: به طور قطع و با صراحت اعلام می‌کنم که تحریم‌ها از لحاظ اقتصادی برای کشور مشکلی ایجاد نمی‌کند و دشمن با علم به این موضوع به ایجاد تنش‌های روانی دل بسته است، از این رو اگر ما مرعوب آثار روانی شویم در واقع در زمین دشمن بازی کرده‌ایم. رییس‌کل بانک مرکزی ادامه داد: بازیگران بازار باید متوجه این نکته باشند که جهش‌های مقطعی و کوتاه‌مدت به

هیچ وجه برخاسته از عوامل اقتصادی نیست و از این رو نمی‌تواند دوام و استمرار داشته باشد چنانکه بررسی روند قیمت‌ها در بازار ارز و سکه طی ماه‌های اخیر به روشنی گویای این واقعیت است.

تقویت اعتماد عمومی با اتخاذ سه تدبیر

بهمنی با اشاره به سه تدبیر جدید بانک مرکزی افزود: بانک مرکزی به دنبال بازگرداندن ثبات و آرامش به بازار است و در این راستا بیش از آنکه در پی کاهش قیمت‌ها باشد ایجاد تعادل، ثبات و آرامش را در اولویت برنامه‌های خود قرار داده است؛ چرا که معتقدیم فعالان اقتصادی برای برنامه‌ریزی و کاهش ریسک‌های خود بیش از هر چیز به ثبات نیازمندند. وی گفت: این رویکرد به طور قطع اعتماد عمومی را نیز تقویت می‌کند و زمینه رفتارهای هیجانی را در بازار از بین می‌برد چنانکه در مورد سکه با اعمال روش پیش فروش اکنون شاهد آن هستیم. رییس‌کل بانک مرکزی گفت: در کنار این مسائل، پیگیری استفاده از ابزارهای پولی و مالی جذاب مانند انتشار اوراق مشارکت با نرخ بالا در دستور کار قرار دارد تا به این ترتیب بخشی از نقدینگی سرگردان در جامعه را به بانک‌ها هدایت کنیم. وی اصلاح رویکرد نسبت به نرخ سود سپرده‌های بانکی را نیز در این راستا اعلام کرد و گفت: به دنبال انجام این کار در دستور کار فوری قرار دارد.

اعزام بازرسان به بازار

معاون نظارتی بانک مرکزی با بیان اینکه عده‌ای از سودجویان در بازار ارز به راه افتاده‌اند و پول‌های مردم را می‌گیرند، از اعزام بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار ارز خبر داد و گفت: در یکی، دو روز آینده بازار ارز به ثبات خواهد رسید. ابراهیم درویشی در گفت‌وگو با «مهر» شدیدا به مردم نسبت به حبابی بودن نرخ ارز هشدار می‌دهیم تا مراقب سرمایه‌های خود باشند. معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: فعالان تجاری هیچگونه نگرانی نداشته باشند، زیرا در یکی دو روز آینده ارز مورد نیاز آنها تامین خواهد شد. ارز مورد نیاز وارد‌کنندگان با تمهیدات اندیشیده شده به زودی تامین می‌شود.

مراقب سودجویان باشید

وی تاکید کرد: افرادی که می‌خواهند سپرده‌های خود را به دلار تبدیل کنند، مراقب سودجویان و کلاهبرداران باشند، بانک مرکزی به هیچ کس هیچ ارزی برای اینکه در بازار تزریق کند، نداده است و این افراد ارتباطی با بانک مرکزی ندارند. درویشی از ارسال بازرسان بانک مرکزی به سطح بازار ارز خبرداد و افزود: یک عده افراد سودجو قصد سوء‌استفاده از بازار ارز را دارند. معاون نظارتی بانک مرکزی با تاکید بر اینکه مردم مراقب باشند و سپرده‌های خود را در اختیار سودجویان قرار ندهند، عنوان کرد: طی یکی، دو روز آینده بازار ارز به ثبات خواهد رسید. این مقام مسوول در بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مردم باید هوشیار باشند، ممکن است که عده‌ای از سودجویان بخواهند با ترفندهای مختلف به این اوضاع وارد شوند. وی با اشاره به این موضوع که صرافی‌های دارای مجوز از بانک مرکزی مشخص هستند، افزود: تمامی این صرافی‌ها بر روی تابلوهای خود عنوان شرکت تضامنی با مجوز بانک مرکزی درج شده است. درویشی ادامه داد: اگر این صرافی‌ها تخلفی کرده‌اند، بانک مرکزی به سراغ آنها می‌رود و اگر افرادی در خیابان‌ها هستند و به اسم بانک مرکزی ارز می‌فروشند و عنوان می‌کنند که می‌توانند پول مردم را حواله کنند، مردم نباید پول‌ها و سرمایه‌های خود را در اختیار این افراد قرار دهند. وی با تاکید بر اینکه به مردم هشدار می‌دهیم که هیچ عجله‌ای نداشته باشند، زیرا بازار ارز به زودی ثبات خود را باز خواهد یافت، خطاب به افرادی که به این بازار هجوم می‌برند، تاکید کرد: بازار در حال حاضر حبابی شکل است و عده‌ای از دلالان و سوء‌استفاده‌کنندگان به اسامی مختلف که حتی ممکن است نام برخی از ارگان‌ها را نیز ببرند، وارد بازار شده‌اند. معاون نظارتی بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مردم به سراغ صرافی‌های دارای مجوز و بانک‌ها بروند نه اینکه هر کس در خیابان به آنها گفت که من از جانب بانک مرکزی ارز حواله می‌کنم پول خود را در اختیار آنها بگذارند، بانک مرکزی هیچ ارتباطی با این افراد ندارد. اگر کسی آمد و نام سازمان یا موسسه‌ای را آورد مردم پول خود را به آنها ندهند.

بازرسان بانک مرکزی در بازار

وی با اعلام اینکه به شدت بازار را بازرسی می‌کنیم و تمام بازرسان بانک مرکزی در سطح بازار هستند، گفت: بازرسان بانک مرکزی تمام اطلاعات و اخبار را لحظه‌ای از طریق تلفنی، پیامک یا نمابر به ما اطلاع می‌دهند. درویشی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک جو روانی در بازار ایجاد شده است که عده‌ای دلال انگشت شمار آن را به وجود آورده‌اند، اما مسوولان امنیتی با آنها برخورد می‌کنند و به زودی جلوی سودجویان گرفته می‌شود. به گزارش صرافان بازار ارز نرخ دلار را عصر سه‌شنبه ۱۷۲۰ تومان اعلام کردند، این در حالی است که نرخ دلار در پایان روز گذشته به قیمت ۱۶۲۰ تومان هم رسیده بود. قیمت دلار در حالی به رقم بالای ۱۷۰۰ تومان رسید که تحلیلگران اقتصادی این نرخ‌ها را واقعی نمی‌دانند. این روزها بازار ارز به بازار داغی برای سفته بازی تبدیل شده است. دلالان با خرید دلار به امید افزایش قیمت باعث افزایش تقاضا برای این ارز شده‌اند، در کنار آن بسیاری از صرافان از فروش ارز دلار خودداری کرده و به مشتریان اعلام می‌کنند که دلار برای فروش نداریم.

انتقاد آل‌اسحاق از شورای پول و اعتبار

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با انتقاد شدید از عملکرد بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار در مورد نوسانات نرخ ارز گفت: شورای پول اعتبار باید در قبال خسارت تاریخی نوسانات نرخ ارز پاسخگو باشد.

یحیی آل‌اسحاق در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گفت: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید در مورد مدیریت بازار ارز دست از تردید بردارند و با فوریت برای کاهش التهابات ارزی تصمیم‌گیری کنند. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران افزود: فعالان اقتصادی به شدت نگران تداوم قیمت ارز هستند؛ چرا که نرخ ارز در تمام ارکان اقتصاد کشور نقش کلیدی داشته و ملتهب نگه داشتن فضای تبادلات ارزی و عدم قاطعیت در اتخاذ یک تصمیم خسارات فراوانی را به همراه دارد. وی تصریح کرد: شرایط فعلی بازار ارز به نفع سرمایه‌گذاران اقتصادی و تولید‌کنندگان و حتی فروشندگان و خریداران نیست و اصناف خرده‌فروش نیز از التهابات ارزی متاثر شده‌اند. آل‌اسحاق گفت: مسوولان باید در اولین فرصت از فضای ارزی کشور ابهام زدایی کنند و شرایط امروز اقتصادی کشور که به خودی خود التهابات زیادی دارد را به نحوی مدیریت کنند که نرخ ارز بر التهابات آن نیفزاید. وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار درباره مسائل اخیر در بازار ارز مسوول است و باید پاسخگوی این خسارت تاریخی باشد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ادامه داد: عدم قاطعیت و تردید در تصمیم‌گیری از سوی شورای پول و اعتبار خسارات فراوانی را برای اقتصاد ایران به همراه دارد و طبیعی است که هر تصمیمی در بازار ارز ایران تبعات خود را دارد، اما خسارت تصمیم نگرفتن به مراتب بیشتر است. آل‌اسحاق ادامه داد: شورای پول و اعتبار قانونا ابزار لازم را برای اعمال نظر در فضای ارزی کشور را دارد و باید از این ابزار استفاده کند. وی به ارائه گزارشی پژوهشی از سوی اتاق تهران خبر داد و گفت: این گزارش که ماه قبل جمع‌بندی شد شرایط ارزی فعلی کشور را پیش‌بینی کرده بود.

درخواست جلسه فوق‌العاده مجلس برای ارز

در پی تشدید اوضاع بحرانی بازار ارز در کشور، احمد توکلی و الیاس نادران با ارائه نامه‌‌ای به علی لاریجانی از وی خواستند مجلس برای بررسی اوضاع نابسامان بازار ارز تشکیل جلسه فوق‌العاده بدهد. سایت الف خبر داد در این نامه با مطرح کردن شش مورد بر برگزاری این نشست در اولین فرصت تاکید کرده‌اند.

متن نامه به شرح زیر است:

وضعیت بازار ارز به عنوان یکی از ابزارهای مهم سنجش شرایط اقتصادی کشور به مرحله‌ای بحرانی رسیده است. افزایش بی‌سابقه نرخ ارز و از آن فاجعه‌بارتر نوسانات آن طی ماه‌های پاییز و به ویژه یکی دو هفته و روزهای اخیر تمامی دلسوزان انقلاب و ایران را که علم و تجربه لازم را برای آسیب‌شناسی وضع موجود دارند به شدت نگران سرنوشت حال و آینده اقتصاد ملی کرده است. اکثر اقتصاددانان کشور که سال‌ها است از سیاست‌های ضد و نقیض، مدیریت ضعیف و بعضا مساله‌دار اقتصادی و اتلاف منابع به دست دولت انتقاد کرده‌اند، تعجبی نمی‌کنند، گرچه به شدت متاسف‌اند.

در شرایطی که:

۱) به دلیل سرازیر کردن غیر قانونی یارانه‌های نقدی به بازار نقدینگی افزایش می‌یابد؛

۲) تولید کشور، به ویژه صنعت در اثر افزایش هزینه انرژی و نقض قانون در حمایت از تولید در رکود بی‌سابقه‌ای قرار دارد؛

۳) تحریم‌های مالی دشمنان ملت ایران گردش پول را در واردات کند و پرهزینه کرده است؛

۴) حوزه‌های دیگر فعالیت اقتصادی و گردش سرمایه با مشکلات جدی روبروست؛

۵) مدیریت ضعیف و مساله دار اقتصادی هر روز مساله‌ای مطرح می‌کند.

۶) دولت با آمارهای خود ساخته همه چیز را بر وفق مراد نشان می‌دهد و به جای پرداختن به مسائل اساسی کشور به فعالیت‌های انتخاباتی ناسالم می‌پردازد، در چنین وضعیتی نااطمینانی و ریسک در اقتصاد افزایش می‌یابد و پول‌های سرگردان برای حفظ ارزش و سود‌جویی متوجه بازار ارز می‌شود و چنین بحرانی را رقم می‌زند.این اتفاقات نتیجه طبیعی سوء‌سیاست و سوء مدیریت و فشارهای خارجی است که تعجب ندارد، تعجب‌آور عدم تحرک کافی مجلس است که نماینده مردم است و باید از حقوق آنان در برابر این وضعیت بحرانی دفاع کند.

امروز که قیمت ارز به صورت ساعتی دچار نوسان و فزایندگی است، ضروری است مجلس براساس ماده ۱۰۴ قانون آیین‌نامه داخلی جلسه فوق‌العاده تشکیل دهد و موضوع وفق ماده ۱۰۳ در جلسه رسمی غیرعلنی بررسی و برای نجات اقتصاد ملی تصمیم موثر و قاطعی بگیرد. پیشنهاد ما تشکیل جلسه در ۱۴ یا ۱۵ دی ماه است.