بازگشت نوسان به بازار ارز

گروه بازار پول_ بازار ارز دیروز با پشت سر گذاشتن نوسان‌های شدید شاهد افزایش قیمت دلار آمریکا تا ۱۷۰۰ تومان، در شروع معاملات بود. دلار در دو روز گذشته بیش از ۱۷۰ تومان گران شده است. آثار روانی حاکم بر بازار ارز دیروز نمود بیشتری داشت و موجب شد تا در فاصله ساعت ۱ تا ۲ بعد از ظهر قیمت دلار از ۱۶۳۰ تا ۱۷۰۰ و حتی تا نزدیکی ۱۸۰۰ تومان اوج بگیرد. مشاهده‌های مستقیم از بازار ارز در منطقه خیابان فردوسی تا چهارراه استانبول نشان داد که تا زمان تثبیت نرخ دلار در سطح ۱۷۰۰ تومان در ساعت ۵/۲ بعد از ظهر، اغلب صرافی‌ها از فروش دلار خودداری کرده و برخی نیز قیمت خرید دلار را مرتبا بالاتر درج کردند. افزایش لحظه‌ای قیمت دلار از ساعات اولیه تا بعد از ظهر به نحوی بود که دلالان کنار خیابان که در ابتدا حاضر به فروش دلار به نرخ ۱۶۳۵ تومان بودند ، در کمتر از یک ساعت با درج نرخ‌های بالاتر، به فروش دلار خود به زیر ۱۷۰۰ تومان راضی نمی‌شدند. دیروز در گذر از پاساژ افشار همه خریدار دلار بودند. حتی افرادی با عصبانیت از دارندگان دلار می‌خواستند که دلار‌های خود را بفروشند. در ساعت ۱۳ بعد‌از‌ظهر اعلام نرخ ۱۶۴۰ تومان برای دلار تنها دقایقی پابرجا بود. در ادامه بازار با گذر قیمت فروش دلار آمریکا در تابلو صرافی‌ها از ۱۶۵۰ تومان تا ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه، خبر رسید که در بازار دلار برای فروش در غروب دیروز و صبح امروز ۱۵۶۵ تومان پیش‌فروش شده و قیمت در پاساژ افشار ۱۶۷۰ تومان است. در این شرایط برخی صرافان دست از فروش همه انواع ارزها کشیده و برخی تابلو‌هارا نیز از اعداد و ارقام خالی کردند. تا دقایقی قبل از ساعت ۲ بعد از ظهر در حالی که قیمت خرید دلار توسط برخی دیگر ۱۶۵۰ تومان درج می‌شد، قیمت فروش تا ۱۶۸۰ تومان تعیین شد و رقم‌های پلاستیکی مرتبا تغییر می‌کرد و در کشوهای تابلو‌ها ردیف می‌شد. رکوردهای لحظه‌ای در حالی دهان عابران را به تعجب وا می‌داشت که در پیاده‌رو جلوی پاساژ افشار برخی دلالان دلار را ۱۷۰۰ تومان عرضه کردند. قیمت دلار در ساعات ۵ بعد از ظهر به رکورد ۱۷۸۰ تومان دست یافت.آخرین خبرها تا غروب از فروش دلار به نرخ ۱۷۴۰تومان خبر می‌دادند. در این میان، قیمت یورو در این ساعت ۲۳۰۰ تومان اعلام شد.

پاساژ افشار کجاست

در صرافی‌هایی که حاضر به فروش دلار و ارز نبودند و به بهانه نداشتن حتی یک دلار، خریداران را به پاساژ افشار هدایت می‌کردند. در هیاهوی این پاساژ افراد تازه وارد به راحتی قابل شناسایی هستند. همین که به شما بگویند

«دلار شما را می‌خریم»، باید بدانید که شما شناسایی شده‌اید و باید نگاه‌های معنی‌دار و مشکوک را تحمل کنید. مگر اینکه با یکی از فعالان آن دالان ارتباط صمیمانه‌ای داشته باشید که دیگران بدانند به واسطه یک فعال سابقه دار ‌پا در این گذر گذاشته‌اید. این بازار جایی است که ارز توسط برخی افراد پیش فروش می‌شود. و از آنجایی که زمان خاصی برای تحویل دلار اعلام می‌شود، خود‌به‌خود قیمت‌های جدید به تناسب ورود و یا تاخیر ارزهای پیش فروش شده تعیین می‌شود.از این‌رو تزریق‌های ارز از طریق این بازار خود به نوعی یک مکانیسم تعیین قیمت است. برخی محدودیت فروش درهم از طریق امارات را دلیل اجرایی این امر می‌دانند.در این میان، برخی صرافان حرفه‌ای این گونه تلاطم‌ها و بی ثباتی در بازار ارز را موجب بی‌اعتبار‌شدن این حرفه در اذهان عموم می‌دانند. برخی تبلیغات منفی و سیاه‌نمایی ‌های شبکه‌های ماهواره‌ای را نیز بی‌تاثیر نمی‌دانند. یکی از صرافان بازار نیز گفت: دلار ارزان در کشور بیش از هرچیز صرف قاچاق می‌شود و بهتر است که نرخ دلار واقعی شود.به گفته وی، هیجان مردم نیز در این بازار بر تنور قیمت ارز می‌دمد و بهتر است از این شرایط خارج شوند.در بازار سکه نیز قیمت سکه با افزایش ۷۰۰۰ تومانی روبه‌رو بود. هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز با ۷۵۰۰ تومان افزایش تا ۲۵۶ هزار و ۵۰۰ تومان بالارفت که هر گرم طلای ۱۸ عیار را تا مرز ۶۰ هزار تومان بدون احتساب اجرت ساخت بالا برد. برخی در بازار دیروز انتظار داشتند که قیمت دلار بالاتر هم برود. به گفته آنها در روزهای آینده احتمال انتقال نقدینگی از بازار ارز به سکه و افزایش قیمت‌‌ها بسیار است ولی ‌عصر دیروز قیمت‌ها از اوج خود فرو افتاد و دلار تا ۱۷۴۰تومان پایین آمد.