ارز و سکه گران شدند

گروه بازار پول - ارزهای مهم در بازار دیروز افزایش را تجربه کردند. بر این اساس دلار آمریکا با افزایش ۱۲ تومانی به سطح ۱۵۳۲ تومان رسید. یورو نیز در سطح ۱۹۸۵ تومان به متقاضیان عرضه شد که نشان‌دهنده ۱۵ تومان افزایش قیمت است. صد ین ژاپن در معاملات دیروز بیشترین افزایش را با ۳۰ تومان تجربه کرد و در سطح ۱۹۱۰ تومان توسط صرافان فروخته شد. دلار استرالیا تنها ارزی بود که در معاملات دیروز کاهش داشت. بر این اساس، دلار استرالیا با ۵ تومان کاهش نسبت به معاملات روز پنج‌شنبه با نرخ ۱۵۷۰ تومان فروخته شد. بازار سکه نیز دیروز روندی نسبتا افزایشی به خود گرفت. بر این اساس، سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار دیروز با رشد قیمتی ۴ هزار تومان به قیمت ۶۰۹ هزار تومان رسید. این افزایش برای نیم سکه و ربع سکه به ترتیب ۶ و ۳ هزار تومان بود. نرخ اونس جهانی طلا نیز در پایان سال ۲۰۱۱ میلادی با ۱۹ دلار افزایش به سطح ۱۵۶۴ دلار رسید.

بازار داخلی ارز

تمامی‌ارزها به جز دلار استرالیا در بازار دیروز روندی غیر کاهشی داشتند. بر این اساس، به جز درهم امارات و دلار کانادا که در بازار بدون تغییر قیمتی مبادله شدند، تمامی‌ارز‌های مهم در معاملات دیروز با افزایش نرخ مواجه شدند. بیشترین افزایش در این بین متعلق به ین ژاپن و کمترین افزایش به لیر ترکیه تعلق داشت. در معاملات دیروز بازار ارز صد ین ژاپن با نرخ ۱۹۱۰ تومان در اختیار خریداران قرار گرفت که نسبت به نرخ پایانی مبادلات روز پنج‌شنبه ۳۰ تومان افزایش را نشان می‌دهد. همچنین نرخ خرید هر صد ین ژاپن در بازار دیروز توسط صرافان در سطح ۱۸۷۰ تومان قرار گرفت. این در حالی بود که لیر ترکیه در بازار دیروز با نرخ ۸۰۷ تومان مبادله شد که رشد ۲ تومانی را برای این ارز در پی داشت. نرخ خرید هر لیر ترکیه در بازار دیروز بدون تغییر باقی ماند. بر این اساس صرافان قیمت هر لیر ترکیه را در همان سطح ۷۸۵ تومان روز پنج‌شنبه اعلام کردند.

دلار آمریکا پس از مدتی ثبات در سطح قیمتی ۱۵۰۰ تا ۱۵۲۰ تومان، در معاملات دیروز ۱۲ تومان رشد کرد. بر این اساس، هر دلار آمریکا با قیمت ۱۵۳۲ تومان توسط صرافان به متقاضیان فروخته شد. قیمت خرید دلار نیز در بازار با ۱۰ تومان افزایش به ۱۵۲۰ تومان رسید.

بیشترین افزایش پس از ین ژاپن به ریال عربستان با ۲۲ تومان مربوط می‌شود. ریال عربستان در معاملات دیروز با نرخ ۴۰۰ تومان توسط صرافان به متقاضیان این ارز عرضه شد که نشان دهنده ۲۲ تومان افزایش قیمت است و صرافان نیز قیمت خرید این ارز را معادل ۳۹۲ تومان تعیین کردند. پوند انگلستان نیز ۲۰ تومان افزایش داشت و با قیمت ۲۴۴۰ تومان توسط صرافان عرضه شد و صرافان نیز قیمت خرید پوند را در سطح ۲۴۰۰ تومان قرار دادند. در معاملات دیروز بازار، یورو نیز با ۱۵ تومان افزایش مواجه شد که قیمت این ارز را به ۱۹۸۵ تومان رساند. این در حالی بود که صرافان نرخ خرید برای یورو را ۵ تومان کاهش دادند. بر این اساس، صرافان یورو را با قیمت ۱۹۵۵ تومان از فروشندگان ارز خریداری کردند که ۵ تومان نسبت به نرخ خرید روز پنج‌شنبه کمتر بود. در نتیجه شکاف بین خرید و فروش این ارز به ۳۰ تومان رسید. یوآن چین نیز در بازار دیروز ۵ تومان رشد کرد و با نرخ ۲۴۰ تومان به فروش رسید. نرخ خرید یوآن نیز در سطح ۲۲۰ تومان قرار گرفت.

درهم امارات و دلار کانادا در بازار دیروز بدون تغییر قیمتی در همان قیمت‌های روز پنج‌شنبه، به ترتیب با ۴۲۰ و ۱۵۲۵ تومان مبادله شدند.

دلار استرالیا تنها ارزی بود که در بازار تنزل نرخ داشت. بر این اساس نرخ هر دلار استرالیا با ۵ تومان کاهش به ۱۵۷۰ تومان رسید. صرافان نرخ خرید دلار استرالیا را در سطح ۱۵۴۵ تومان اعلام کردند.

نرخ مرجع و فرعی

بانک مرکزی نرخ مرجع اکثر ارزها را دیروز افزایش داد. بر این اساس در بین ارزهای مهم به جز دلار آمریکا، تمامی‌نرخ‌های مرجع افزایش را تجربه کردند. نرخ مرجع دلار توسط بانک مرکزی دیروز در سطح ۱۱۱۶۴ ریال قرار گرفت که نسبت به نرخ روز پنج‌شنبه کاهش نشان می‌دهد. همچنین نرخ مرجع یورو و پوند با افزایش در سطح قیمتی به ترتیب ۱۴۴۶۶ و ۱۷۳۴۰ ریال قرار گرفت.

نرخ بازار فرعی دلار نیز در اکثر بانک‌های کشور در سطح ۱۳۱۱ تومان قرار گرفت که نسبت به میانگین قیمتی خود در روز پنج‌شنبه ۴تومان کاهش نشان می‌دهد.

بازار سکه و طلا

قیمت انواع سکه در بازار دیروز با افزایش روبه‌رو شد. بر این اساس قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۴ هزار تومانی به ۶۰۹ هزار تومان رسید. قیمت خرید هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز با ۴ هزار تومان افزایش در سطح ۶۰۲ هزار تومان قرار گرفت. افزایش قیمت فروش سکه برای سکه طرح قدیم ۱۰۰۰ تومان بود و این نوع سکه با قیمت ۶۳۵ هزار تومان در اختیار خریداران قرار گرفت. صرافان سکه طرح قدیم را با نرخ ۶۲۵ هزار تومان خریداری کردند.

قیمت نیم سکه بهار آزادی رشد بیشتری نسبت به تمام سکه‌ها داشت. براین اساس، نیم سکه با افزایش ۶ هزار تومانی در سطح قیمتی ۲۹۴ هزار تومان فروخته شد و صرافان نیز قیمت خرید را با ۵ هزار تومان افزایش به ۲۸۸ هزار تومان رساندند. به عقیده بسیاری از کارشناسان، این امر نشان دهنده عدم تعادل در بازار است. بر این اساس همچنان قیمت ۲ نیم سکه در بازار پایین تر از قیمت یک سکه تمام تعیین می‌شود. در عمل قیمت دو نیم سکه در بازار دیروز ۲۱ هزار تومان پایین‌تر از قیمت یک سکه تمام بهار آزادی تعیین شده است.

ربع سکه بهار آزادی نیز در بازار دیروز ۳ هزار تومان افزایش داشت که نشان دهنده رشد نسبی بیشتر نسبت به تمام سکه است. بر این اساس هر ربع سکه بهار آزادی در بازار دیروز با نرخ ۱۵۱ هزار تومان مبادله شد و صرافان نیز ربع سکه را با قیمت ۱۴۷ هزار تومان خریداری کردند.

قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار دیروز با ۳ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش به ۲۴۶ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز در قیمت ۵۶ هزار و ۸۴۰ تومان مبادله شد که افزایش ۷۴۰ تومانی را نشان می‌دهد.

بازار جهانی طلا

نرخ اونس طلا در بازار‌های جهانی با اتمام فعالیت بازارها در سال ۲۰۱۱ میلادی در سطح ۱۵۶۴ دلار قرار گرفت. طلا در بازارهای جهانی در طی سال اخیر با افت و خیز‌های فراوانی مواجه شد. آمار‌ها از تحولات قیمت طلا در بازارهای جهانی نشان‌دهنده آن است که رکورد ۱۹۲۲ دلار در ششم سپتامبر (۱۵ شهریور ماه ۹۰) رقم خورده است. پس از این رکورد

قابل توجه در قیمت اونس جهانی این فلز گرانبها، روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی سیری نزولی را نشان داده است. هر چند نوسانات در بازار طلا همواره وجود داشته است، اما طی ۳ ماه بعد از ثبت رکورد قیمت طلا افت ۱۹ درصدی را نشان می‌دهد. بسیاری از کارشناسان در مورد آینده طلا ابراز امیدواری کرده‌اند، هرچند برخی نیز معتقدند بهبود شرایط اقتصادی کشورهای صنعتی، به خصوص آمریکا رونق را از بازار طلا خارج کرده است و ادامه این بهبود آینده طلا را دچار ابهام خواهد کرد.