دولت سیل نقدینگی را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند

خانه ملت - عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات با انتقاد از سیاست‌های نادرست بانک مرکزی وشورای پول و اعتبار کشور گفت:ولع سیری‌ناپذیر جامعه برای خرید سکه، نتیجه سیاست‌های غلط بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است و دولت به جای ایجاد سد مقابل سیل نقدینگی ،سیل را از محلی به محل دیگری هدایت می‌کند که خرابی نیز از محلی به جای دیگر منتقل می‌شود. جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی‌ با تاکید بر لزوم اصلاح سیاست‌های بانک مرکزی افزود:سیاست‌های غلط شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بازار سکه را متلاطم کرده است؛ به طوری که بازار سکه دستخوش تقاضاهای سفته بازی و درگیر بورس بازی شده است.

وی ادامه داد: شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی باید سیاست‌های خود را اصلاح کنند و به جای تزریق سکه و دلار به بازار، باید ایرادات و اشکالات موجود در این بازارها و سایر بازارها را برطرف نماید، چرا که در شرایطی همچون وضعیت فعلی، حرص و ولع جامعه برای خرید سکه و دلار رشد می‌یابد.

قادری بازارهای اقتصاد را به هم پیوسته و مرتبط توصیف و تصریح کرد: اقتصاد و بازارهای آن همانند ظروف مرتبط است. اگر مشکل در یک جا حل نشود بی‌تردید در جای دیگری خود را نشان می‌دهد؛ بنابر این اگر نرخ سود سپرده‌ها افزوده شود نقدینگی‌ها به سمت بانک‌ها هدایت می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تاکید بر لزوم هدایت نقدینگی از بانک‌ها به سمت تولید و حمایت از آن افزود: با هدایت نقدینگی و تمرکز آن بر بخش تولید، تورم کنترل می‌شود و ارزش شاخص‌های بورس نیز بالا می‌رود که تقاضا برای خرید بورس بالا می‌رود و در نتیجه خود این موضوع می‌تواند نقدینگی را از داخل بازار جمع کند.

وی تاکید کرد: با شرایط فعلی به جای ایجاد سد برای سیل نقدینگی و استفاده از آن در جای مناسب ، تنها سیل نقدینگی را به سمت دیگری سوق داده‌اند و این سیل در جای دیگری خرابی به بار می‌آورد و تزریق سکه به بازار راه چاره حل بحران نقدینگی نیست.