گروه بازار پول - این روزها بسیاری از اقتصاددانان با انتقاد به اینکه در حال حاضر عرضه ارز تنها توسط دولت صورت می‌گیرد معتقدند باید ترتیبی اتخاذ شود که سایر بخش‌ها امکان عرضه ارز به بازار را داشته باشند.

به گزارش سایت زندگی کارشناسان اقتصادی بر این نکته نیز تاکید می‌کنند که عملکرد بانک مرکزی در این روزها سبب شده تا با توجه به تفاوت نرخ دولتی و آزاد ارز تقاضای کاذب ایجاد شود و با توجه به افزایش نرخ دلار، مردم با این اندیشه که مجددا نرخ دلار بالا خواهد رفت، به سمت خرید دلار روی آورند.البته این کارشناسان عنوان می‌کنند که باید به بحث تفاوت قیمت ارز با نگاه وجود تقاضای کاذب نگریست، چراکه فضای کسب و کار نیز در این وضعیت موثر است و مبین این مطلب، رتبه ۱۴۰ در بین ۱۸۳ کشور بنابر اعلام صندوق بین‌المللی پول است.از آنجا که بحث تفاوت نرخ ارز همچنین ناشی از یک ضعف ساختاری در اقتصاد ایران است برای رفع آن برنامه خاصی ارائه نشده است. بنا به این گزارش در بحث نرخ ارز نه تنها بانک مرکزی فاقد تفکر خاص مدیریت راهبردی است، بلکه شورای پول و اعتبار نیز در این خصوص تفکر خاصی ندارد. در روزهای اخیر نرخ کاذب ارز از سویی جنبه روانی نیز پیدا کرده است که دراین ارتباط و برای جلوگیری از حرکت پرشتاب آن نیز بانک مرکزی توفیق چندانی نداشته است. بنابراین تا زمانی که دولت به بانک مرکزی به مانند قلک خود می‌نگرد و با نرخ سود برخورد دستوری می‌شود و از سویی بانک مرکزی فاقد استقلال لازم است، عملا وضعیت فعلی ادامه خواهد داشت.اگرچه شورای پول و اعتبار موافق افزایش نرخ سود سپرده‌ها است، ولی عملا آنچه رخ داده است، صرفا افزایش نرخ سود اوراق مشارکت است.

عدم عرضه ارز صرفا توسط دولت

کارشناسان اقتصادی منتقد به عملکرد بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه در حال حاضر عرضه ارز تنها توسط دولت صورت می‌گیرد معتقدند باید ترتیبی اتخاذ شود که سایر بخش‌ها نیز بتوانند به عرضه ارز به بازار اقدام کنند.

این افراد استدلال می‌کنند از آنجا که مردم تمایل به سپرده‌گذاری در بانک‌ها دارند، ولی پایین بودن نرخ سود مانعی مهم در این میان است، بنابراین باید برلزوم افزایش نرخ سود سپرده‌ها و عدم برخورد دستوری با نرخ سود تاکید کرد.

این اقتصاددانان معتقدند تورم بالای موجود و نبود توان رقابتی کالاهای داخلی در مقایسه با کالاهای خارجی، مشکل نبودن انضباط مالی در دولت و عدم استقلال بانک مرکزی نیز مزید بر علت شده است.