صعود دوباره دلار

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: در روز‌های اخیر تنها روزی که بازار ارز قدری آرامش را به خود دید، روز پنج‌شنبه گذشته بود. دلار در این روز با بیش از ۶۵ تومان افت قیمت به محدوده ۱۴۳۰ تومان رسید. یک روز قبل از آن رییس کل بانک مرکزی در مجلس حاضر شد و خبر داد که روند کاهش نرخ ارز درکشور آغاز می‌شود. وی همچنین در این روز از اعزام کارشناسان بانک مرکزی به کشورهای منطقه برای حل مشکل ایجاد شده برای قطع ارتباط ارزی با امارات خبر داد.وی در این جلسه دلالان را عامل اصلی گرانی ارز در کشور اعلام کرد. در روزی که بهمنی به مجلس رفت (چهارشنبه) قیمت دلار در بازار ۱۵۰۰ تومان بود. در این روز خبر رسید که برخی در بازار ارز دلار را برای روزپنج‌شنبه ( همان روزی که قیمت دلار ۶۵ تومان کاهش یافت) ۱۴۹۶ تومان پیش‌فروش می‌کنند. در روزهای اخیر نیز از پیش فروش دلار برای تحویل امروز و فردا و حتی تا پنج‌شنبه با نرخ ۱۳۶۰ تومان سخن به میان آمده است که برخی صرافان البته ارقام اعلام شده را اغراق‌آمیز می‌دانند.

اینکه افرادی که در گوشه و کنار بازار دلار به زیر قیمت بازار پیش فروش می‌کنند و موجب افت و خیز قیمت در بازار می‌شوند، چه کسانی هستند و از کجا دلار ارزان و کلان به دست می‌آورند و از چه کسی یا کسانی برای به هیجان درآوردن بازار خط می‌گیرند را باید به مسوولان امر واگذار کرد. اما نکته مهمی ‌که از سوی کارشناسان مطرح می‌شود این است که این‌گونه رفتارها موجب شده تا قیمت دلار در بازار در روزهای اخیر از ۱۶۰۰ تومان تا ۱۴۰۵ تومان در صبح شنبه نیز پایین آورده شود. اگرچه قیمت دلار دیروز بعد از ظهر بار دیگر در جهت بازگشت به نرخ ۱۵۰۰ تومان تا ۱۴۸۰ تومان بالارفت.

سیاست پیش فروش

سیاست‌گذاران پولی تا کنون چندین بار سیاست پیش فروش را در دستور کار خود قرار داده‌اند؛ سیاستی که بررسی روند قیمت‌ها نشان می‌دهد اثر موضعی داشته است و نتوانسته ثبات بخش قیمت‌ها باشد. کارشناسان در این خصوص بر این عقیده هستند: در این رابطه اگر فرض کنیم که عوامل پیش فروش ارز با خواست مقامات بانکی کشور همراه شده و قصد پایین آوردن قیمت ارز از طریق تزریق ارز ارزان در بازار را دارند باید اذعان کرد که نتایج کار نشان می‌دهد که اگر اراده‌ای قوی حاکم باشد، کنترل قیمت در بازار سهل است. اما از آنجایی که بر اساس قوانین بانک مرکزی هرگونه پیش فروش ارز ممنوع است، لذا برخورداری عده‌ای خاص از ارز ارزان قیمت دولتی، هر چند با نیت تاثیرگذاری بر بازار و کنترل قیمت ارز، عملا ایجاد رانت برای برخی خواص است که قطعا تمام آنچه در اختیار آنان قرار گرفته در سطح بازار با قیمت ارزان توزیع نخواهد شد. با این حال قیمت دلار با وجود این تحرکات نیز همچنان نوسان زیادی داردو قیمت‌ها لحظه‌ای است. آشفتگی بازار ارز در روزهای اخیر موجب شده تا مسوولان انتظامی‌ نیز بارها مراکز تجمع دلالان از جمله پاساژ معروف افشار را مورد توجه قرار داده و مرتبا با تذکر به افراد اقدام به پراکنده کردن دلالان کنند که البته پس از مدتی دوباره در محل این پاساژ جمع می‌شوند. سبزه میدان در مدخل ورودی بازار بزرگ تهران نیز از جمله مراکز تجمع این دلالان است که دلار بازان را به خود فرا می‌خواند. دراین دومحل البته وجود افراد خلافکار و متقلب نیز گزارش شده و اخبار مختلفی از فروش اسکناس‌های تقلبی و زیان‌های هنگفت برخی منتشر شده است.

افزایش ۵۰ تومانی دلاردر روز گذشته

در کنار بحث‌های سیاستی بازار نیز دیروز با روند صعودی همراه بود.دیروزقیمت دلار آمریکا با ۵۰ تومان افزایش تا ۱۴۸۰ تومان بالا رفت. این در حالی است که قیمت دلار در صبح روز شنبه تا ۱۴۰۵ تومان افت کرد و تا بعد از ظهر این روز تا ۱۴۳۰ تومان بالا رفت. روز گذشته نیز با یک جهش ۵۰ تومانی تا ۱۴۸۰ تومان بالا رفت. قیمت دلار مرجع بانک مرکزی نیز دیروز در سطح ۱۱۱۰ تومان ثابت ماند، قیمت دلار بازار فرعی هم به ۱۲۵۲ تومان رسید. با این شرایط شکاف قیمت دلار مرجع و دلار بازار دوباره تا ۳۱۰ تومان اوج گرفت.

قیمت یورو نیز در بازار با ۳۵ تومان افزایش تا ۱۸۹۰ تومان گران شد.در مقابل قیمت سایر ارزها با کاهش مواجه شد. دیروز پوندانگلیس ۴۰ تومان، صد ین ژاپن ۶۰ تومان، ریال عربستان ۱۰ تومان و درهم امارات ۵ تومان ارزان شده و به ترتیب ۲۲۸۰ تومان،۱۷۹۰ تومان، ۳۸۰ تومان و ۳۹۵ تومان فروخته شدند. همچنین دلار کانادا و دلار استرالیا با ۳۰ تومان و ۲۰ تومان کاهش به ترتیب ۱۴۵۰ و ۱۵۰۰ تومان فروخته شدند. گفته می‌شود شایعه قطع مبادلات با دبی دلیل رشد قیمت است. هیجان افزایش قیمت ارز در بازار به دلیل قطع ارتباط ارز با امارات در حالی است که بانک مرکزی رسما در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قطع معاملات درهمی‌با امارات صحت ندارد. روابط عمومی ‌بانک مرکزی روزشنبه اعلام کرد: عطف به خبر منتشره در برخی رسانه‌های جمعی مبنی بر ممنوعیت گشایش اعتبار برای کالاهای وارداتی از امارات متحده عربی و قطع معاملات درهمی ‌با امارات به اطلاع می‌رساند مطالب منتشره صحت نداشته و تکذیب می‌گردد و معاملات ایران با کشور مذکور کمافی السابق در چارچوب حفظ منافع ملی برقرار است.

دلار دلالی ۱۴۵۰ تومان

در این میان خبرهایی از ارزان فروشی برخی دلالان در مقابل قیمت‌های صرافی‌ها منتشر شد. خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: بازار دلار در حالی سپری می‌شود که تقریبا اکثر افراد حاضر در مرکز اصلی این بخش دلار به دست شده‌اند و حتی دلال‌ها دلار را ارزان‌تر از صرافی‌ها می‌فروشند. یکی از این دلال‌ها به خبرنگار فارس گفت: ما ارزان می‌فروشیم تا روی صرافی‌ها کم شود.روز گذشته این افراد دلار را ۱۴۵۰ تومان می‌فروشند و ۱۴۲۰ تومان می‌خرند.اما صرافان دلار را ۱۴۸۰ تومان می‌فروشند و شاید ۱۴۲۰ تومان می‌خرند. بنا براین گزارش صرافان از درج رقم واقعی ارز در تابلوهای خود خودداری کردند.

افزایش دوباره قیمت در بازار سکه

دیروز در حالی که قیمت جهانی طلا در سطح ۱۶۰۷ دلار بسته مانده بود، قیمت سکه بهار آزادی با ۵۰۰۰ تومان افزایش تا

۶۱۰ هزار تومان بالا رفت. البته قیمت سایر اقلام سکه ثابت ماند. دیروز قیمت سکه طرح قدیم ۶۲۵ هزار تومان، نیم سکه ۲۹۰ هزار تومان و ربع سکه ۱۵۰ هزار تومان اعلام شد.تازه‌ترین خبرها از استقبال مردم از طرح پیش فروش سکه دولتی نشان می‌دهد که در ۴ روز اول این طرح ۵۵۰ هزار سکه پیش خرید شده است. بر این اساس بانک مرکزی در ۴ روز اول ۳۰۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نقدینگی از میان مردم جذب کرده است. در بازار طلا قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۴۷۰۰ تومان افزایش دوباره به ۲۴۲هزار و ۵۰۰تومان رسید.