خرید و فروش ارز متوقف شد

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- تازه‌ترین خبرها از بازار ارز و سکه از افزایش حداقل ۹۰تومانی قیمت دلار و افزایش ۲۰ هزار تومانی قیمت سکه حکایت دارد. دیروز قیمت دلار در بازار به ۱۵۳۰ تومان رسید و بهای سکه نیز تا ۶۲۵ هزار تومان گران شد. با افزایش تقاضا و گران شدن ناگهانی قیمت دلار اغلب فعالان بازار از معامله ارز امتناع کردند. کمبود دلار و افزایش تقاضای خرید در بین دلالان موجب بی ثباتی بازار در برخی مناطق بازار شد که معمولا صرافان در چنین شرایطی از انجام معامله خودداری می‌کنند. روز گذشته خبرگزاری مهر از قطع مراوده تجاری کشورمان با کشور امارات به دستور وزیر صنعت ،معدن و تجارت خبر داد که ظاهرا در پی اقدام ضد ایرانی این کشور در قطع مراوده مالی و تلاش این کشور برای پیوستن به جرگه تحریم‌کنندگان بانک مرکزی کشورمان صورت گرفته است. دیروز همزمان با آغاز پیش فروش سکه برای تحویل در اول اردیبهشت، قیمت سکه به دلیل رکورد شکنی مجدد دلار تا فراتر از ۱۵۳۰ تومان، تا ۶۲۵ هزار تومان بالا رفت. بعد از ظهر دیروز با هیجانی شدن بازار ارز و سکه برخی از صرافان در خیابان فردوسی با تعطیل کردن مغازه‌های خود ترجیح دادند که از خرید و فروش ارز وسکه خودداری کنند و تا آرام شدن بازار دست از کار کشیدند. در این میان تا غروب قیمت دلار حداقل ۱۵۳۰ تومان اعلام شد و حتی به تقاضا‌ها برای خرید به قیمت‌های بالاتر نیز جواب داده نمی‌شد.

شرایط روز گذشته بازار ارز وضعیتی مشابه مهر ماه سال ۸۹ دارد. در آن زمان قطع رابطه مالی و امکان ارسال ارز از طریق امارات موج بلندی از هیجان و گرانی را روانه بازار ارزکرد که دونرخی شدن و در ادامه آن شرایط تا سال جاری موجب ۳ و ۴ نرخی شدن ارز شد.

هیاهوی گرانی دلار در روز گذشته موجب شد تا اخبار سیاست جدید بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه از طریق پیش فروش آن با سررسید پایان فروردین ماه، در انزوا قرار گیرد. در عین حال به نظر می‌رسد که با برچیده شدن بساط صف‌های صبحگاهی فروش نقدی سکه و رسیدن اخبار گرانی دلار، تقاضا‌ها متوجه خرید دلار شد. ازاین‌رو اخبار خاصی در مورد استقبال احتمالی مردم از پیش خرید سکه دولتی منتشر نشد.

بانک مرکزی از دیروز اقدام به پیش فروش سکه برای تحویل در ۴ ماه بعد (اوایل اردیبهشت ماه) کرد. وجه تضمین پیش خرید سکه به ازای هر سکه ۲۰ درصد اعلام شد. اصل و کپی کارت ملی الزامی اعلام شد. بر اساس اعلام بانک مرکزی قیمت سکه ۵۴۶ هزار تومان تعیین شده که مردم باید تقریبا ۱۰۹ هزار تومان در هنگام ثبت نام برای هر سکه بپردازند. البته کارمزد ۴ درصدی مالیات بر ارزش افزوده فعلی که در سال آینده ۵ درصد خواهد شد نیز در موقع تحویل سکه، اخذ خواهد شد.

برخی کارشناسان نسبت به کارساز بودن این رویه نیز با توجه به شرایط موجود ابراز تردید کرده‌اند. اما حداقل مزیت این کار جمع کردن صف‌های مساله‌دار سکه بود. البته قیمت خرید آتی سکه در بورس کالا نیز تحت تاثیر این کار با افت قابل توجه همراه بود.

افزایش قیمت سایر ارزها در بازار

بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را در حد ۱۱۰۰ تومان حفظ کرد. از این رو با افزایش قیمت دلار تا حداقل ۱۵۳۰ تومان، شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی از ۴۳۰ تومان فراتر رفت. قیمت یورو نیز در بازار با ۴۵ تومان افزایش تا بعد از ظهر دیروز تا ۱۹۲۵ تومان بالا رفت. پوند انگلیس هم ۱۰ تومان افزایش یافت و به ۲۲۵۰ تومان رسید. لیر ترکیه با ۳۰ تومان افزایش تا ۷۹۰ تومان بالا رفت. گفته می‌شود با جایگزین شدن ترکیه به جای امارات در مبادلات آتی ارز قیمت لیر ترکیه در معرض افزایش قرار خواهد گرفت.

بازار سکه در مسیر افزایش

دیروز قیمت سایر سکه‌ها نیز گران شد. سکه طرح قدیم با ۱۵ هزار تومان افزایش تا ۶۴۰ هزارتومان بالا رفت. نیم سکه هم ۵۰۰۰ تومان گران شده و به ۳۰۰ هزار تومان رسید. ربع سکه در بازار دیروز نیز با ۴۰۰۰ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۵۴ هزار تومان فروخته شد.

در بازار‌های جهانی قیمت طلا دیروز غروب تا محدوده ۱۶۱۵ دلار بالا آمد و عملا از سطح ۱۶۰۰دلار به در آمد. با افزایش قیمت دلار، نرخ هر مثقال طلای ۱۷ عیار نیز تا ۲۴۵ هزار تومان بالا رفت که نسبت به روز قبل ۵۰۰۰ تومان گران‌تر شد. از این‌رو قیمت گرم ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت نیز با ۱۱۵۴ تومان افزایش تا ۵۶ هزار و ۵۵۸ تومان گران شد.

ابلاغ دستورالعمل پیش فروش مسکوک طلا

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: این بانک دستورالعمل اجرایی نحوه پیش فروش مسکوک طلا را که از تاریخ ۲۹/۰۹/۱۳۹۰ از طریق بانک ملی اجرا خواهد شد، به منظور آگاهی هموطنان گرامی منتشر می‌نماید.

براساس دستورالعمل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران:

• قیمت هر قطعه مسکوک طلا معادل مبلغ پنج میلیون و چهارصد و شصت هزار ریال (۵۴۶۰۰۰۰ریال) تعیین می‌گردد، این قیمت بدون محاسبه مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد.

• مسکوک طلای پیش فروش شده، بعد از یک دوره ۴ ماهه و تنها از طریق همان شعبه که پیش فروش توسط آن صورت پذیرفته، به فرد متقاضی تحویل می‌گردد.

• در صورت مراجعه مشتری به شعب بانک ملی پیش از موعد مقرر، بانک مرکزی صرفا استرداد اصل پیش دریافت مشتری را تعهد می‌نماید.

• مشتریانی که اقدام به پیش خرید مسکوک طلا نموده‌اند، حداکثر به مدت دو ماه پس از موعد روز تحویل، فرصت دارند جهت دریافت مسکوک طلای خود به بانک ملی ایران مراجعه نمایند.

شایان ذکر است، پیش‌فروش مسکوک طلا بدون هیچ‌گونه محدودیت، از روز سه شنبه مورخ ۲۹/۰۹/۱۳۹۰ تا اطلاع ثانوی از طریق تمامی شعب بانک ملی ایران در سراسر کشور انجام می‌شود وفروش نقدی مسکوک و شمش طلا صرفا از طریق بانک کارگشایی به روش معمول انجام می‌پذیرد.