گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت سکه بازار دیروز با وجود اظهار نظرهای جدید رییس کل بانک مرکزی مبنی بر پیش فروش، تغییری نداشت و همانند روز شنبه ۵۹۰ هزار تومان فروخته شد. این در حالی است که محمود بهمنی از افزایش پرشتاب قیمت سکه در معاملات آتی سکه در بورس کالا به شدت انتقاد کرده و گفته است که در آینده‌ای نزدیک بانک مرکزی قیمت سکه را بر اساس قیمت‌های جهانی با اندکی کارمزد و به طور نامحدود پیش‌فروش خواهد کرد. این خبر موجب افت قیمت‌ها در قیمت‌های آتی بورس کالا شده، اما در قیمت نقدی سکه بازار تغییری نداد. سخن از شکستن حباب ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در حالی از زبان رییس کل بانک مرکزی شنیده می‌شود که طی دو هفته اخیر بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت سکه ۹۲ هزارتومان از قیمت سکه دولتی کاسته است و نرخ آن را از ۶۱۸ هزار تومان به ۵۲۶ هزار تومان رسانده است، این در حالی است که در این مدت از قیمت سکه بازار تنها ۳۵ هزار تومان کاسته شده و از ۶۲۵ هزار تومان به ۵۹۰ هزار تومان رسیده است. هجوم به پشت در بانک‌ها و تشکیل صف‌های صبحگاهی و فراهم کردن رانت ۹۰ تا ۵۰ هزار تومانی در این روزها دستاورد سیاست اخیر بانک مرکزی بود که به دلیل حجم کم سکه در اختیار شعب، قیمت‌ها در بازار برابر انتظار افت نکرد.

در این راستا برخی از کارشناسان، به حاشیه راندن جنجال خرید و فروش ارز را یکی از سیاست‌های کشاندن نقدینگی به بازار سکه می‌دانند. اظهار نظرهای جدید در مورد نحوه توزیع سکه دولتی در حالی است که اختلاف قیمت سکه دولتی و بازار کماکان ۶۴ هزار تومان است و اشتهای خریداران برای سکه دولتی سیری‌ناپذیر است. البته فاصله قیمت سکه دولتی و قیمت خرید سکه بازار ۵۴ هزار تومان است؛ یعنی اینکه اگر سکه خریداری شده از بانک را کسی به بازار بفروشد، به نرخ دیروزبه ازای هر سکه ۵۴ هزار تومان سود برده است.

شرایط تزریق سکه در بازار به نحوی است که بانک کارگشایی بسته‌های ۱۰۰ تایی آن را به نرخ بازار نزدیک می‌کند و حتی گاهی خرید از سکه فروشان بازار به نفع متقاضیان است.

بی‌اعتنایی بازار به اظهارات اخیر

سکه در بازار در حالی بدون تغییر ۵۹۰ هزارتومان فروخته شد که دیروز قیمت سکه طرح قدیم نیز بدون تغییر ۶۱۰ هزار تومان باقی ماند. قیمت خرید این سکه نیز ۵۸۵ هزار تومان اعلام شد. در بازار قیمت خرید و فروش نیم سکه به ترتیب ۲۷۵ هزارتومان و ۲۸۳ هزار تومان اعلام شدکه نرخ فروش آن ۲۰۰۰ تومان ارزان شد. ربع سکه دربازار هم با ۱۰۰۰ تومان افت به نرخ ۱۴۵ هزارتومان فروخته شد. این سکه به نرخ ۱۴۰ هزار تومان از مردم خریده شد.

در بازار طلا هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت ۴۰۰ تومان گران شد و به ۲۳۹ هزار و ۶۰۰ تومان رسید. قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز با اندکی افزایش ۵۵ هزار و ۲۳۰ تومان شد.

ثبات قیمت سکه دولتی

انواع سکه دولتی دیروز نیز برای دومین روز متوالی در نرخ ۵۲۶ هزار و ۲۴۰ تومان ثابت ماند. نیم سکه ۲۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان و ربع سکه ۱۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان تعیین شد. سکه گرمی نیز ۷۱ هزار و ۲۴۰ تومان به مردم فروخته شد.

ثبات قیمت سکه‌های دولتی در حالی است که قیمت طلا در بازار‌های جهانی دیروز یکشنبه به دلیل تعطیلی در سطح ۱۷۱۱ دلار ثابت ماند.

حفظ سطح مقاومتی دلار در بازار آزاد

بانک مرکزی قیمت مرجع دلار را نیز بدون تغییر ۱۰۹۴ تومان باقی گذاشت. قیمت دلار در بازار فرعی رانیز ۱۲۰۴ تومان تعیین کرد که تفاوت زیادی با روزهای قبل نداشت. در این راستا قیمت دلار در بازار آزاد با افت ۳ تومانی تا ۱۳۴۲ تومان پایین آمد. قیمت دلار در عین حال با وجود سیاست‌های کنترلی و معطوف شدن توجه‌ها به بازار ارز از ۱۳۴۰ تومان پایین‌تر نیامده است. قیمت یورو نیز در بازار ۱۰ تومان افت کرد و به ۱۸۳۵ تومان رسید. در بازار ارز همچنین قیمت پوند انگلیس ۵ تومان کاهش داشت. ریال عربستان، دلار کانادا و دلار استرالیا نیز هر یک ۵ تومان کاهش قیمت داشتند.