کاهش قیمت در بازار، افزایش در بانک

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت سکه در بازار ۵۰۰۰ تومان دیگر کاهش یافت و به ۵۹۰ هزار تومان رسید. در این راستا قیمت دلار نیز در بازار مسیر کاهشی خود را حفظ کرده و با ۵ تومان کاهش تا ۱۳۴۵ تومان پایین آمد. قیمت جهانی طلا پس از افت تا محدوده ۱۷۰۵ دلار و کاهش تقریبا ۳۰ دلاری، مجددا تا ۱۷۲۰ دلار بالارفته و نهایتا در سطح ۱۷۱۱ دلار در پایان معاملات هفتگی متوقف شد. بانک مرکزی دیروز قیمت سکه دولتی را ۳۱۲۰ تومان بالا برد. اما فاصله قیمت سکه بازار با سکه دولتی همچنان بالا است و صف‌های سکه همچنان با حرف و حدیث بسیار تشکیل می‌شود . اما تقاضای خرید سکه دولتی به اندازه کافی پاسخ داده نمی‌شود. بر اساس برخی گزارش‌ها شعب منتخب بانک ملی میزان محدودی سکه در اختیار می‌گیرند و با اینکه گفته شده ساعت آغاز فروش سکه از ۱۱ تا ۱۳ به ۹ تا ۱۳ تغییر یافته، اما ظاهرا اراده محکمی برای فروش تاثیرگذار و قانونمند سکه دولتی وجود ندارد. متاسفانه هیچ یک از مقامات نیز اظهار نظری در این زمینه نمی‌کنند. با این وجود، یک مقام مسوول پیش‌بینی کرده که فاصله قیمت سکه دولتی و سکه بازار تا پایان این هفته به حداقل برسد. وی افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی و کاهش قیمت داخلی دلار را دلیل کاهش قیمت سکه عنوان کرده است.

افت قیمت‌ها در بازار سکه

دیروز در اولین روز کاری هفته بازار داخلی قیمت سکه با ۵۰۰۰ تومان کاهش تا ۵۹۰ هزار تومان پایین آمد. این در حالی است که بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را با ۳۱۲۰ تومان افزایش تا ۵۲۶ هزار و ۲۴۰ تومان بالا برد. دراین شرایط، شکاف قیمت سکه بانکی و بازار به ۶۴ هزار تومان رسید که البته نسبت به فاصله قیمتی ۹۵ هزار تومانی هفته قبل افت قابل توجهی داشته است. در بازار روز گذشته قیمت سکه طرح قدیم بدون تغییر ۶۱۰ هزار تومان ثابت ماند. نیم سکه نیز در بازار تغییری نداشت و ۲۸۵ هزار تومان فروخته شد. بانک مرکزی دیروز قیمت نیم سکه را ۱۵۶۰ تومان بالا برد و به ۲۵۳ هزار و ۲۴۰ تومان رساند. اختلاف قیمت این دو نیز اندکی بیش از ۳۲ هزار تومان بود.در این میان در بازار روز گذشته قیمت ربع سکه ۱۰۰۰ تومان گران شد و به ۱۴۶ هزارتومان رسید. قیمت ربع سکه دولتی نیز در روز گذشته با ۱۰۴۰تومان افزایش به ۱۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان رسید. از این رو فاصله قیمت دولتی و بازاری آن تقریبا ۲۰ هزار تومان است. بانک مرکزی قیمت سکه گرمی را نیز دیروز با ۵۲۰ تومان افزایش ۷۱ هزارو ۲۴۰ تومان اعلام کرد. دیروز قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار در بازار بدون احتساب اجرت ساخت ۲۸۰۰ تومان کاهش داشت و ۲۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته شد. از این رو قیمت هرگرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت با بیش از ۶۰۰ تومان کاهش تا ۵۵ هزار و ۲۲۰ تومان پایین آمد.

افت قیمت‌ها در بازار ارز

دیروز در بازار ارز قیمت دلار آمریکا با ۵ تومان کاهش به ۱۳۴۵ تومان رسید. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را با ۳۵ ریال افزایش ۱۰۹۴ تومان تعیین کرد. شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی از این رو ۲۵۱ تومان شد. بانک مرکزی قیمت دلار بازار فرعی را ۱۲۰۴ تومان اعلام کرد. در بازار ارز قیمت یورو نیز ۵ تومان کاهش یافت و به ۱۸۴۵ تومان رسید. قیمت پوند انگلیس هم با ۱۵ تومان کاهش تا ۲۱۶۰ تومان افت کرد.

صد ین ژاپن ۱۰ تومان، ریال عربستان ۵ تومان، درهم امارات ۷ تومان، دلار کانادا و استرالیا هر یک ۱۰ تومان و لیر ترکیه ۴ تومان کاهش یافت.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی در سطح ۱۷۱۱ دلار بسته شد که افزایش قیمت نفت و افت شاخص‌های بورس در آمریکا و اروپا نوسان قیمت آن را در کنار فشار نتایج ناتمام اجلاس بروکسل تحت کنترل دارد. در این میان، نگرانی از افت رتبه اعتباری آلمان و فرانسه نیز چالش جدیدی است که کاهش قیمت طلا را در کنار افت برابری یورو در مقابل دلار آمریکا محتمل ساخته است. در عین حال برخی افزایش قیمت طلا را برای هفته‌های آینده پیش‌بینی کرده‌اند.