گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر دو موضوع کاهش نرخ سود سپرده و اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را در میل سپرده‌ها به سمت کوتاه‌مدت موثر دانست. غلامحسن تقی‌نتاج در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی بر منابع این موسسه پس از گذشت ۹ ماه از سال اظهار کرد: کاهش منابع نداشته‌ایم، اما ترکیب منابع از سپرده‌های بلندمدت به سمت سپرده‌های جاری و کوتاه‌مدت تغییر کرده است. وی در عین حال تصریح کرد: امسال هم خروج منابع از بانک‌ها به سمت موسسات مالی و اعتباری بوده است.مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری مهر درباره تاثیرات هدفمندی یارانه‌ها بر نظام بانکی کشور گفت: باید توجه داشت که در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حجم منابع تغییری نکرده بلکه توزیع رفاه انجام شده و نمی‌توان گفت با اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها افزایش شدید نقدینگی وجود داشته است.

وی درباره تاثیر اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها بر منابع موسسه گفت: همانند کاهش نرخ سود سپرده‌ها، این موضوع هم به تغییر جهت سپرده‌ها به سمت کوتاه‌مدت کمک کرده است، چرا که این منابع برای طبقات متوسط به پایین جامعه که مصرف‌کننده هستند مهم بود و این طبقات اساسا پول نگه نمی‌دارند. تقی‌نتاج توضیح داد: در ابتدا فکر می‌شد که این منابع به سمت پس‌انداز رفته و به افزایش سرمایه‌گذاری کمک می‌کند که این اتفاق نیفتاد چون در مورد قشری صحبت می‌کنیم که با محرومیت مواجه بوده و اگر به این قشر منابع داده شود تا سال‌های سال فقط مصرف خواهد کرد.

به گفته وی موفقیت‌ اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را البته نمی‌توان از دیدگاه شاخص‌های بانکی ارزیابی کرد. وی درباره تاثیر اجرای قانون بر هزینه‌های جاری بانک گفت: هزینه‌های جاری مطابق نرخ تورم عمومی رشد داشته است و فکر می‌کنیم تا پایان سال این رقم به حدود ۲۵ درصد برسد.