افزایش نرخ ارز در روز کاهش قیمت سکه

عکس: آکو سالمی

گروه بازار پول- پس از واکنش سرد بازار به کاهش بیش از ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه در بانک‌ها در روزهای ابتدایی هفته‌جاری، قیمت این کالا روبه کاهش گذاشت. روزگذشته نیز قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در بازار ۹ هزار تومان کاهش یافت. بر این اساس سکه در بازار دیروز به متقاضیان با قیمت ۶۰۰ هزار تومان فروخته شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز در بازار دیروز به ترتیب با ۵ هزار و ۲ هزار تومان کاهش به ۲۹۰ و ۱۴۸ هزار تومان رسید، اما کماکان خرید سکه دولتی با صف روبه‌رو است و خریداران در مقابل شعب بانک ملی ساعت‌های طولانی را برای خرید سپری می‌کنند.

ادامه چالش در صفوف عرضه سکه

اقدام بانک مرکزی در جهت از بین بردن حباب قیمت سکه با کاهش بیش از ۸۰ هزار تومان از قیمت سکه دولتی گرچه به پایین آمدن قیمت سکه در بازار منجر شد، اما به دلیل وجود شکاف قابل ملاحظه در نرخ رسمی ‌و غیررسمی‌کماکان صف‌های خرید در مقابل شعب بانکی برقرار است.

بسیاری از کارشناسان دلیل این عکس‌العمل را سیاست بانک مرکزی در موانع موجود در سرازیر شدن این سکه‌های ارزان قیمت به بازار جست‌وجو می‌کنند. گزارش‌هایی در مو‌رد مشکلات مردم در صفوف عرضه سکه توسط شعب منتخب بانک ملی وجود داشته است. بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، دیروز ازدحام مردم برای خرید سکه از شعب منتخب بانک ملی در قم موجب تعطیلی و اخلال در فعالیت روزانه این بانک‌ها شد.

بنا به این گزارش، دیروز ازدحام مقابل بانک ملی برای دریافت سکه طلا شکل گرفت و عده‌ای مقابل بانک اطراق کردند تا اولین کسانی باشند که از بانک سکه می‌‌خرند. ساعت حدود ۱۰ صبح روز چهارشنبه ازدحام جمعیت مقابل شعب منتخب بانک ملی به اوج رسید و تلاش نیروی انتظامی‌برای نظم دادن به صف‌های چند لایه مقابل شعبه صفائیه قم که حداقل ۲۰۰ نفر به نظر می‌رسید بی‌نتیجه بود. بر اساس این گزارش در این صف تنها صدایی که به گوش می‌رسید همهمه و اعتراض بود.صف‌های طولانی برای خرید سکه با قیمت دولتی یکی از عوارض سیاست جدید کاهش قیمت شده است.صف‌هایی که به نظر می‌رسد در هفته آتی نیز تشکیل شود.

گزارش بازار

روز گذشته بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت‌ها از قیمت سکه دولتی بار دیگر کاست. دیروز قیمت سکه دولتی ۴ هزار تومان دیگر کاهش یافت تا بیشتر به بازار در جهت کاهش قیمت فشار وارد کند. در بازار غیررسمی ‌نیز پس از چند روز واکنش سرد بازار به سیاست‌های بانک مرکزی در جهت کاهش قیمت به نظر می‌رسد قیمت سکه بالاخره در مسیر کاهشی قرار گرفته باشد. بانک مرکزی طی چهار مرحله قیمت سکه را کاهش داد، اما قیمت بازار نه تنها در ابتدا کاهش نیافت، بلکه تا حدی افزایش را نیز تجربه کرد، اما از دیروز روندی کاهشی در قیمت سکه در بازار داخل مشاهده می‌شود. بر این اساس قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات دیروز بازار با کاهش ۹ هزار تومانی مواجه شد و با قیمت ۶۰۰ هزار تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت. صرافان نیز قیمت خرید سکه را ۵۹۰ هزار تومان تعیین کردند. سکه طرح قدیم نیز از این کاهش بی نصیب نبود و با ۱۰ هزار تومان کاهش در سطح ۶۲۰ هزار تومان مبادله شد. نیم سکه بهار آزادی در معاملات بازار سکه در قیمت ۲۹۰ هزار تومان در اختیار خریداران قرار گرفت که نشان دهنده ۵ هزار تومان کاهش قیمت است. ربع سکه نیز ۱۴۸ هزار تومان در بازار دیروز به فروش رفت که کاهش ۲ هزار تومانی را نشان می‌دهد. در این بین بیشترین کاهش نسبی مربوط به نیم سکه و کمترین کاهش نسبی مربوط به ربع سکه است. در بازار دیروز قیمت نیم سکه کاهش ۷/۱ درصدی را تجربه کرد، در حالی که کاهش قیمت ربع سکه ۳/۱ درصد بود. سکه طرح جدید و طرح قدیم نیز هرکدام به ترتیب ۵/۱ و ۶/۱ درصد کاهش داشتند.

سکه دولتی نیز در شعب منتخب بانک ملی با قیمت ۵۲۳ هزار و ۱۲۰ تومان به متقاضیان فروخته شد که ۴هزار و۱۶۰ تومان کاهش دیگر در قیمت سکه دولتی را دربرداشت. بانک مرکزی همچنین با کاهش ۱۵۶۰ تومان از قیمت نیم سکه، آن را با قیمت ۲۵۱ هزار و ۶۸۰ تومان در اختیار متقاضیان قرار داد. ربع سکه و سکه گرمی ‌نیز هرکدام با ۵۲۰ تومان کاهش مواجه شدند که قیمت آنها را به ترتیب به ۱۲۵ هزار و ۸۴۰ تومان و ۷۰ هزار و ۷۲۰ تومان رساند. بررسی کاهش‌های انجام گرفته در قیمت سکه در بازار دیروز نشان می‌دهد که بانک مرکزی قیمت تمام سکه را به طور نسبی بیشتر کاهش داده است. بر این اساس قیمت تمام سکه دولتی دیروز ۸/۰ درصد کاهش را تجربه کرد در حالی که بقیه انواع سکه کاهش کمتری داشتند.

بازار جهانی طلا

طلا در بازار‌های جهانی همچنان با نوسان روبه‌رو است. هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان در فاصله ایمنی قرار گرفته است. در ابتدای معاملات دیروز در بازار جهانی طلا قیمت اونس این فلز گرانبها در سطح ۱۷۱۵ دلار قرار داشت و تقریبا سیری صعودی را در معاملات دیروز تجربه کرد و تا سطح قیمتی ۱۷۳۰ دلار بالا رفت. روند بحران اقتصادی اروپا همچنان گزینه اصلی تحلیل‌گران بازار طلا در مورد آینده قیمتی این فلز است. برقراری معاهده بین دو اقتصاد مهم حوزه یورو، فرانسه و آلمان، مهم‌ترین تغییری است که اخیرا و در پی شدیدتر شدن بحران اقتصادی اروپا صورت پذیرفته است. بر این اساس قوانین سخت تری برای برقراری نظم مالی در کشور‌های حوزه یورو برقرار می‌شود. بر اساس این قوانین کشورهای عضو نهایتا به میزان ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی خود حق بدهکار شدن خواهند داشت. خود این دو اقتصاد مهم در منطقه در رعایت چنین نظم مالی در سیاست‌های خود در چند سال اخیر موفق نبوده‌اند، امری که به نظر کارشناسان مهم‌ترین چالش پیش روی موفقیت این معاهده جدید در حل بحران اروپا است.

بازار ارز

در بازار ارز نیز تغییراتی در معاملات دیروز صورت پذیرفت. بر این اساس دلار آمریکا با ۳ تومان افزایش با قیمت ۱۳۶۵ تومان در اختیار متقاضیان قرار گرفت تا آینده نرخ این ارز در بازار کشور همچنان نامشخص بماند. صرافان نیز این ارز را با قیمت ۱۳۶۰ تومان خریداری کردند. پوند انگلستان نیز ۴ تومان افزایش یافت و در سطح ۲۱۶۰ تومان مبادله شد و قیمت خرید این ارز نیز در سطح ۲۱۴۰ تومان قرار گرفت. بیشترین افزایش در نرخ ارز‌های مهم در بازار دیروز به دلار استرالیا تعلق یافت. بر این اساس دلار استرالیا با ۲۰ تومان افزایش با قیمت ۱۴۲۰ تومان به متقاضیان عرضه شد. صرافان نیز با قیمت ۱۴۱۰ تومان این ارز را از مردم خریداری کردند. یورو در بازار دیروز در سطح قیمتی ۱۸۶۰ تومان مبادله شد، درحالی که صرافان یورو را با قیمت ۱۸۴۰ تومان از فروشندگان این ارز خریداری کردند. یوآن چین و دینار عراق نیز از ارز‌هایی بودند که قیمت‌شان در بازار دیروز کاهش یافت.

بانک مرکزی در روز گذشته قیمت نرخ مرجع اکثر ارزهای مهم را افزایش داد. بر این اساس نرخ دلار آمریکا در سطح ۱۰۸۸۵ ریال تعیین شد. نرخ مرجع برای یورو و پوند نیز توسط بانک مرکزی افزایش یافت و به ترتیب

۱۴۶۰۸ و ۱۶۹۹۰ ریال تعیین شدند. فرانک سوئیس و لیر ترکیه تنها ارزهای مهمی ‌بودند که توسط بانک مرکزی ارزان شدند. در بازار جهانی نیز یورو در مقابل دلار تقویت شد، در حالی که پوند در مقابل دلار تضعیف شد.

آغاز حراج سکه‌ بانک کارگشایی در مشهد

گروه بازار پول- با عرضه سکه در بانک مرکزی از طریق بانک‌های عامل در هفته گذشته، اختلاف قیمتی بین قیمت سکه در بانک و بازار ایجاد شد که نتیجه آن، ازدحام مردم در مقابل بانک‌ها برای خرید سکه بوده است. به گزارش «ایسنا»، در حالی که در ماه‌های گذشته همه کارشناسان بر این باور بودند که قیمت سکه‌ای که توسط بانک مرکزی عرضه می‌شود نسبت به قیمت رسمی دلار و محاسبه شمش‌های طلا یک قیمت حبابی است، بانک مرکزی از هفته گذشته تصمیم گرفت که این حباب را بشکند. بر اساس این گزارش، از دیروز بانک مرکزی برای شکستن حباب به وجود آمده بین قیمت سکه در بانک و بازار، اقدام به دونوبته کردن حراج‌ سکه در بانک کارگشایی کرده است. مسعود معبودی‌نژاد، رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان مشهد اظهار کرد: حراج سکه در بانک کارگشایی در بسته‌های۱۰۰ تایی عرضه می‌شود. وی با اشاره به اینکه حراج سکه در بانک کارگشایی کاری شبیه مزایده است، ادامه داد: بر این اساس سکه در بانک کارگشایی با بالاترین نرخ پیشنهادی به فروش می‌رسد. به گفته رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان مشهد، حراج دو نوبته در بانک کارگشایی تاثیر چندانی در کاهش اختلاف قیمت سکه در بانک و بازار نخواهد داشت. وی در خصوص عرضه شمش طلا در بانک یادآور شد: در صورتی که شمش طلا براساس قیمت بازار عرضه شود، تاثیری در کاهش قیمت طلا و سکه نخواهد داشت. معبودی‌نژاد بیان کرد: عرضه شمش طلا با قیمت دلار و اونس جهانی تا حد زیادی خواهد توانست که قیمت طلا و سکه را کاهش دهد. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بانک به هر نفر ۵ عدد سکه تحویل می‌دهد، تصریح کرد: عرضه محدود سکه توسط بانک هیچ تاثیری در کاهش قیمت بین بانک و بازار نخواهد گذاشت. به گفته وی، با عرضه گسترده سکه در بانک، علاوه بر اینکه اختلاف قیمتی سکه بین بانک و بازار کاهش خواهد یافت، قیمت طلا و سکه در بازار نیز کاهش می‌یابد. رییس اتحادیه طلا و جواهرفروشان مشهد خاطرنشان کرد: در حال حاضر اختلاف بین قیمت سکه عرضه شده در بانک و بازار مشهد بین ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان است.