گروه بازار پول-گزارش بانک مرکزی از نرخ تورم در آبان‌ماه نشان می‌دهد: نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1390 نسبت به دوازده ماه منتهی به آبان ماه 1389 معادل 8/19 درصد بوده است.

این در حالی است که در دوره مشابه برای سال ۸۹ و ۸۸ نرخ ۷/۹ درصد گزارش شده است. با رسیدن نرخ تورم به محدوده ۲۰ درصد سیر صعودی شاخص بهای کالا‌ها و خدمات مصرفی در هشتمین ماه سال نیز ادامه یافته است. مسوولان وعده داده‌اند نرخ تورم از سه ماه آخر سال روند نزولی به خود بگیرد، اما تاکنون نشانه‌ای از این وعده دیده نشده است و برخی تحلیل‌های مستقل از بسته شدن پرونده تورم در سطح ۲۰ درصد حکایت دارد. گزارش‌های بانک مرکزی از سیر حرکت شاخص در هشت ماه گذشته نیز نشان از آن دارد که شروع سال با تورم ۱۳ درصد کلید خورده و نیمه اول سال با تورم ۱۸ درصد به پایان رسیده است. آهنگ افزایش قیمت‌ها از شروع سال صعودی بوده است و مقایسه نرخ تورم در آبان‌ماه با دوره‌های مشابه سال‌های قبل از بالا بودن نرخ تورم این ماه در مقایسه با سال‌های قبل حکایت دارد.تورم ۸/۱۹ درصد آبان ۹۰ در پنج سال گذشته پس از تورم ۲۵ درصدی آبان ۸۷ بیشترین نرخ تورم ثبت شده در این ماه به حساب می‌آید. کمترین میزان نیز متعلق به آبان ۸۹ است که در مقایسه با ۱۲ ماه منتهی به سال ۸۸ معادل ۷/۹ درصد گزارش شده است.
روند تورم در سال 90
در ۸ ماه گذشته از سال ۹۰ نرخ تورم با آهنگی تقریبا یکنواخت در حال افزایش است. بر این اساس، تورم ماه فروردین معادل ۲/۱۳ درصد بوده است، در حالی که در ماه اردیبهشت با ۱ واحد درصد افزایش به ۲/۱۴درصد رسیده است. همچنین افزایش تورم در ماه خرداد نسبت به ماه اردیبهشت ۲/۱واحد درصد بوده است که بیشترین افزایش در ۷ ماه گذشته از سال را نشان می‌دهد. در نتیجه نرخ تورم برای ماه خرداد ۴/۱۵ درصد گزارش شده است. تورم ماه‌های تیر، مرداد و شهریور نیز به ترتیب ۳/۱۶، ۳/۱۷ و ۳/۱۸ بوده اند که نشان دهنده افزایش حدودا ۱ واحد درصدی در هر ماه هستند. در مهرماه نیز تورم نسبت به شهریور ۸/۰ واحد درصد افزایش داشته و به ۱/۱۹ درصد رسیده است. بر اساس این روند افزایشی، نرخ میانگین تورم در این ۸ ماه ۵۵/۱۶ درصد بوده است. در مورد تورم نقطه به نقطه نیز شرایط مشابهی مشاهده می‌شود. بر این اساس، تورم نقطه به نقطه از رقم ۷/۱۹درصد در ماه فروردین امسال به میزان ۶/۲۱ درصد در مهرماه رسیده است. نرخ تورم نقطه به نقطه در ماه اردیبهشت با ۵/۰ واحد درصد افزایش به ۲/۲۱ درصد رسید و سپس با افزایش ۱/۱ واحد درصد در ماه اردیبهشت به ۳/۲۲ درصد برای خرداد رسیده است. هرچند این نرخ در ماه‌های تیر و مرداد کاهش داشت، ولی با افزایش ۲/۱ واحد درصدی در ماه شهریور دوباره به سطح ۲۲ درصد بازگشت. تورم نقطه به نقطه با کاهش مجدد ۴/۰ واحد درصدی در مهر ماه امسال به ۶/۲۱ رسید.