سودای 400 هزار تومانی صف خرید سکه دولتی

گروه بازار پول_مسعود رضا طاهری: بانک مرکزی در حالی بر استفاده کردن تمام ظرفیت‌های موجود برای سامان‌دهی بازار سکه و ارز تاکید کرده که شکاف قیمت فروش سکه بازار و سکه دولتی در روز پنج‌شنبه از ۹۴ هزارتومان بالاتر رفت. با توجه به قیمت خرید سکه ۶۱۰ هزار تومانی از مردم درروز پنج‌شنبه و امکان سود بردن از حداقل ۸۰ هزار تومان منفعت در قبال معامله هر عدد سکه امامی، برخی در این روزها ۴۰۰ هزار تومان از خرید و فروش سکه سود می‌برند. بانک مرکزی در اطلاعیه با مثبت ارزیابی کردن تاثیر کاهش دادن قیمت سکه دولتی بر کنترل قیمت سکه بازار اعلام کرد: بانک‌مرکزی با اعمال سیاست‌گذاری‌های موثر توانست قیمت سکه را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و مصمم است این روند کاهشی را همچنان با جدیت پیگیری نموده و در پی‌ موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها در زمینه سامان‌دهی بازار سکه، سیاست کنترل نرخ ارز را نیز در دستور کار خود قرارداده است. این بانک همسو با مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار مبنی بر اجرای نظام ارزی شناور مدیریت شده، سایت یکسان‌سازی نرخ ارز را با جدیت دنبال خواهد کرد.هدف بانک‌مرکزی از اجرای‌این سیاست، حذف زمینه‌های رانت‌‌خواری افراد سودجو و‌ کنترل نوسانات بازار است و این اطمینان را به مردم خواهد داد که در زمینه تامین نیازهای ارزی واقعی و تامین طلای مورد نیاز مردم از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد.

دراین اطلاعیه که با تیتر «عزم جدی بانک مرکزی بر سامان‌دهی بازار سکه و ارز» در خروجی سایت بانک مرکزی قرار گرفت، ادعا شده است که قیمت سکه بازار تحت تاثیر افت سکه دولتی تا حد قابل توجهی کاهش داشته است. حال آنکه مقایسه میزان افت قیمت سکه دولتی و سکه بازار از واقعیت‌های دیگری حکایت دارد. سکه بهار آزادی روز پنج‌شنبه در بازار تهران ۶۲۵ هزار تومان فروخته شد. قیمت ۶۲۰ و حتی ۶۱۵هزار تومان نیز برای آن تا غروب اعلام شد. در همین حال قیمت سکه دولتی باز هم کاهش داده شد و به ۵۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. از این رو شکاف قیمت سکه بهار آزادی در بازار و بانک مرکزی تا ۹۴ هزار و ۶۰ تومان نیز رسیده است. بانک مرکزی در ۴ روز آخر هفته گذشته قیمت سکه دولتی را با امید به کاهش قیمت سکه داخلی ۸۸ هزار و ۴۰۰ تومان کاهش داد و قیمت آن را از ۶۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۵۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان پایین آورد. اقدام بانک مرکزی در روز اول موجب کاهش ۲۲ هزا رتومانی قیمت سکه بازار شد؛ اما به سرعت بازار شاهد افزایش قیمت سکه بود.تا جایی که متوسط افت قیمت سکه بازار در این ۴ روز تنها ۲۰۰۰ تومان بود. روز دوشنبه هفته قبل قیمت سکه در بازار ۶۲۷ هزا رتومان و روز پنج‌شنبه ۶۲۵ هزار تومان بود. افت قیمت سکه دولتی که با اذعان به حباب ۸۰ هزا رتومانی قیمت آن توسط رییس کل بانک مرکزی در دوشنبه هفته قبل آغاز شد، با گذشت ۴ روز نه تنها با هدف خود نرسید، بلکه خود به چالشی جدید تبدیل شد. تشکیل دوباره صف‌های صبحگاهی پشت درب بانک‌های ملی با چهره‌های تکراری اولین نتیجه مانور تکراری بانک مرکزی است. در همین حال به نظر می‌رسد که سکه‌های خریداری شده این بار به جای بازار آزاد، بیشتر از گاوصندوق‌های خانگی سر در می‌آورد. به گفته کارشناسان در صورت چنین شرایطی بازار با پیام تورم انتظاری فزاینده روبه‌رو است و خریداران با امید افزایش بیشتر قیمت‌ها با توجه به شرایط ناگفته آتی، امید به سود بردن بیشتر از سودای خود دارند و ترجیح می‌دهند سکه‌هارا فعلا وارد بازار نکنند. بی‌توجهی به افت قیمت سکه دولتی و افزایش قیمت‌ها در بازار آزاد چه پیامی غیر از این می‌تواند داشته باشد.

سکه‌های ارزان بانکی هنوز وارد بازار نشده است

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر کشور به ایرنا گفت: هر چند بانک مرکزی در روزهای گذشته اقدام به کاهش قیمت سکه به طور میانگین روزانه حدود ۳۰ هزارتومان کرده، اما این سکه‌ها هنوز وارد بازار نشده است.محمد کشتی آرای روز چهارشنبه افزود: با توجه به اینکه میزان تقاضای انواع سکه در بازار افزایش یافته است، قیمت انواع سکه با وجود کاهش نرخ سکه بانکی نیز بالارفت. وی ادامه داد: تعداد متقاضیان سکه در بازار با وجود اعمال سیاست کاهش نرخ سکه توسط بانک مرکزی افزایش داشته است. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر تصریح کرد: با وجودی که نرخ انواع سکه همگام با قیمت سکه بانکی کاهش یافته بود، اما محدودیت عرضه سکه در بازار نسبت به تقاضا منجر به رشد نرخ‌ها شده است. در همین حال جلسات حراج سکه در بانک کارگشایی کماکان یک نوبت درروز است و قیمت‌های قطعی فروخته شده حتی در بسته‌های ۱۰۰تایی تقریبا به قیمت بازار نزدیک تر است. این در حالی است که قیمت پایه حراج سکه نزدیک به قیمت سکه دولتی تعیین می‌شود و در چوب زنی در این بازار به بالاترین تقاضا فروخته می‌شود. در این میان بعضا ماهیت و نیت افرادی که قیمت‌ها را بالاتر می‌برند، مشخص نمی‌شود.

حراج سکه، فعلا روزی یک بار

در این راستا رییس بانک کارگشایی درباره برگزاری دونوبته حراج بانک کارگشایی اظهار بی‌اطلاعی کرده است. علی عادلی با اشاره به اینکه در دوماه گذشته عرضه سکه به صورت هر روزه به غیر از پنج‌شنبه‌ها، یک نوبت در روز انجام می‌شود، اظهار کرد: تقاضای مردم برای خرید سکه زیاد است.به گفته وی، روز سه‌شنبه گذشته سکه در بسته‌های ۱۰۰ تایی در حراج بانک کارگشایی با احتساب چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده تا ۵۹۵ هزار تومان هم به فروش رفته است.

عادلی با اظهار بی‌اطلاعی از دونوبته شدن عرضه‌ سکه در بانک کارگشایی گفت: حراج‌های هرروزه از ساعت ۱۶ در بانک کارگشایی برقرار است.

به گزارش ایسنا، روز سه‌شنبه حراج سکه در بانک کارگشایی در بسته‌های ۱۰۰ تایی با احتساب چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده ۵۲۶ هزار تومان قیمت پایه خورد که در رقابت داغ بین خریداران تا ۵۹۵ هزار تومان بالا رفت و صبح روز چهارشنبه هم قیمت فروش سکه در بازار تا ۶۰۲هزار تومان رسید. صف‌های صبحگاهی سکه که این روزها دوباره مورد توجه قرار گرفته این روزها سودایی ۱۰۰ هزار تومانی به ازای هر سکه دارد. بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را روز پنج شنبه ۵۲۰۰ تومان دیگر کاهش داد. قیمت نیم سکه بانکی نیز با ۳۱۲۰ تومان کاهش ۲۵۴ هزارو ۸۰۰ تومان تعیین شد. ربع سکه نیز با ۲۶۰۰ تومان کاهش قیمت، ۱۲۶ هزار و ۸۸۰ تومان اعلام شد. بانک مرکزی قیمت سکه گرمی را نیز ۱۰۴۰ تومان کم کرد و آن را ۷۱ هزار و ۷۶۰ تومان تعیین کرد. کاهش ادامه دار قیمت سکه‌های دولتی در حالی است که قیمت سکه در بازار روز پنج شنبه با ۲۵ هزار تومان افزایش تا حد ۶۲۵ هزار تومان نیز بالا رفت. سکه طرح قدیم نیز ۳۰ هزارتومان گران شد و به نرخ ۶۴۰ هزار تومان در تابلو معاملات سکه فروشان درج شد. نیم سکه نیز ۱۳ هزار تومان گران تر شد و به نرخ ۳۰۵ هزا رتومان رسید.

ربع سکه هم در این بازار تا رسیدن به نرخ ۱۵۲ هزارتومان، نزدیک به ۵ هزار تومان افزایش قیمت داشت. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار و گرم طلای ۱۸ عیار با ۳۸۰۰ و ۸۷۷ تومان افزایش به ترتیب ۲۴۲ هزارو ۵۰۰ تومان و همچنین ۵۵ هزار و ۹۸۰ تومان بدون احتساب اجرت ساخت اعلام شد.

تب و تاب قیمت در بازار ارز

قیمت‌ها در بازار ارز نیز همراستا با بازار سکه در تب نگرانی از آینده است. در حالی که بانک مرکزی با ارائه طرحی نو در تامین نیاز ارزی واردکنندگان کالا و خدمات در پی آرام کردن فضای بازار ارز است، قیمت‌ها در بازار آزاد راه خود را می‌رود. بانک مرکزی روز پنج‌شنبه قیمت دلار مرجع را با ۲۵ ریال افزایش به ۱۰۸۷ تومان رساند. در این میان قیمت دلار بازار فرعی تقریبا بدون تغییر ۱۱۹۶ تومان باقی ماند؛ اما قیمت دلار در بازار آزاد با ۱۳ تومان افزایش به ۱۳۴۸ تومان و حتی ۱۳۵۰ تومان رسید. شکاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی در این روز تقریبا ۲۶۳ تومان بود. قیمت یورو نیز با ۲۷ تومان افزایش تا ۱۸۴۵ تومان بالارفت. در این میان قیمت پوندانگلیس با ۱۷ تومان افزایش به۲۱۴۲ تومان رسید.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت جهانی طلای روز پنج‌شنبه با ۲۰ دلار افزایش در سطح ۱۷۴۵ دلار بسته شد که نقش مهمی در افزایش انتظار بازار داخلی برای قیمت کوتاه مدت سکه در آینده بود.در همین حال قیمت طلا در روز گذشته متاثر از شرایط پابرجای روز‌های اخیر در عرصه بین‌المللی و به ویژه بحران بدهی‌ها در اروپا و همچنین انتظار برای اعلام نرخ بیکاری در آمریکا در مسیر افزایشی قرار داشت. در عین حال امید به دست یافتن به نتایج عملی در اجلاس هفته آینده وزرای دارایی اروپا قیمت طلا را تا غروب به ۱۷۵۰ دلار رساند.