قیمت سکه 22 هزار تومان و دلار 20 تومان کاهش یافت

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: بانک مرکزی روز گذشته ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان از قیمت سکه دولتی کاست و آن را ۵۹۸ هزار تومان تعیین کرد. در واکنش به این شرایط سکه در بازار با ۲۲هزار تومان کاهش به نرخ ۶۰۵ هزار تومان فروخته شد. بهمنی در جلسه دیروز شورای گفت‌وگو توپ افزایش حبابی قیمت سکه را در زمین واسطه‌ها انداخت و تمام افزایش غیرمنطقی قیمت سکه داخلی را بر گردن آنها دانست. بهمنی روند افزایشی در بازار را ناشی از اثر روانی دانست و از کاهش قیمت در بازار با عرضه نامحدود بانک مرکزی خبر داد. بهمنی دقیقا در روزی وعده کاهش ۸۰ هزار تومانی قیمت سکه را به مردم داد که قیمت طلا در اولین روز کاری این هفته با افزایش بیش از ۳۵ دلاری روبه‌رو شد.

قیمت طلا از ۱۶۸۰ دلاری پایان معاملات هفتگی پس از رسیدن به سطح ۱۷۲۰ دلار در بازار لندن در ساعات بعد به ۱۷۱۵ دلار رسید که حداقل ۳۵ دلار افزایش قیمت را ثبت کرده است. بانک مرکزی دیروز قیمت پایه سکه را ۵۷۵ هزار تومان و میزان مالیات بر ارزش افزوده آن را ۲۳ هزار تومان تعیین کرد که در مجموع نرخ سکه دولتی را به ۵۹۸ هزار تومان رساند. این میزان نسبت به نرخ سکه دولتی روز یکشنبه ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش داشت. در عین حال با احتساب دلار ۱۳۶۰ تومانی بعد از ظهر دیروز و قیمت ۱۷۱۵ دلاری لحظه‌ای طلا در بازار‌های جهانی، ارزش ۳۲/۷ گرم طلای ۲۴ عیار موجود در سکه بهار آزادی ۵۴۸ هزار و ۹۷۶ تومان است. این قیمت با احتساب دلار ۱۳۷۵ تومانی و نرخ بسته شده ۱۶۸۰ دلاری روز یکشنبه ۵۴۳ هزار و ۷۰۴ تومان بود.

این در حالی است که این ارقام با قیمت پایه محاسبه شده توسط بانک مرکزی تقریبا ۳۰ هزار تومان تفاوت دارد. تازه این در حالی است که قیمت‌های محاسبه شده در صورت محاسبه با نرخ دلار مرجع اختلاف فاحشی با ارقام ارائه شده سکه دولتی ایجاد خواهد کرد و از آنجایی که بهمنی بارها تاکید کرده که دولت طلای خود را حراج نمی‌کند و به قیمت زیر بازار عرضه نمی‌کند، ما نیز به محاسبه با قیمت دلار بازار اکتفا می‌کنیم. در بازار قیمت سکه طرح قدیم هم با ۲۰ هزار تومان کاهش تا ۶۱۵ هزار تومان افت کرد. نیم و ربع سکه بازار هر یک با ۴۰۰۰ تومان افت قیمت به ترتیب به نرخ ۳۰۰ هزار تومان و ۱۴۸ هزار تومان پایین آمد.

در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار ۱۷۰۰تومان گران شد، بنابراین قیمت گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۹۲ تومان گران تر شد و به نرخ ۵۵ هزار و ۹۱۲ تومان فروخته شد که اجرت و مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر نیز در قیمت آن محاسبه نشده است.

افت قیمت سکه دولتی

به دنبال سخنان بهمنی مبنی بر افت ۲۰ هزار تومانی متوالی قیمت سکه دولتی از روز گذشته، قیمت سکه دولتی با ۲۰ هزار و ۸۰۰ تومان کاهش به نرخ فروش ۵۹۸ هزار تومان تعیین شد. قیمت نیم سکه هم ۱۰هزارو ۴۰۰ تومان کاهش داده شد و ۲۸۹ هزار و ۱۲۰ تومان تعیین شد. بانک مرکزی قیمت ربع سکه را نیز ۵۲۰۰ تومان کاهش داد و آن را ۱۴۵ هزار و ۸۰ تومان اعلام کرد. همچنین قیمت سکه گرمی با ۳۱۲۰ تومان کاهش ۷۵ هزار و ۹۲۰ تومان اعلام شد.

بازار ارز

در بازار ارز نیز دلار آمریکا ۲۰ تومان ارزان شده و به نرخ ۱۳۴۵ تومان فروخته شد. بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را ۱۸ ریال کاهش داد و آن را ۱۰۸۸ تومان تعیین کرد. در همین حال قیمت دلار بازار فرعی با ۳۱ ریال کاهش به مرز ۱۱۹۸ تومان رسید. شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی دیروز تا ۲۵۷ تومان پایین آمد. در مقابل قیمت یورو با ۲تومان افزایش دیروز به ۱۸۲۷ تومان رسید. در بازار فرعی قیمت یورو با ۲۶ ریال افزایش ۱۵۹۲ تومان تعیین شد. پوندانگلیس در بازار دیروز با ۳ تومان افزایش ۲۱۳۸ تومان فروخته شد. این در حالی است که قیمت آن در بازار فرعی با ۲۲ ریال افزایش تقریبا ۱۸۶۱ تومان تعیین شد.

طلا در بازار‌های جهانی

قیمت طلا در بازار‌های جهانی با افزایش حداقل ۳۵ دلاری به ۱۷۱۵ دلار تا غروب دیروز به وقت تهران رسید. از جمله دلایل اعلام شده برای افزایش قیمت طلا در بازار‌های جهانی افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا و امید به بهبود امکانات برای حل بحران بدهی‌ها در اروپا عنوان شده است. در عین حال افزایش شاخص بورس‌های جهانی و احتمال افزایش تقاضا برای طلا بر بالا رفتن قیمت آن موثر بوده است. در همین حال یکی از کارشناسان در تحلیلی گفت: در حال حاضر اغلب سرمایه‌داران به دنبال حفظ نقدینگی خود هستند. از صندوق بین‌المللی پول نیز خبر می‌رسد که این صندوق برنامه کمک به اقتصاد ایتالیا را در دست تهیه دارد. خوشبینی به مذاکرات مرکل و سارکوزی نیز دلیل دیگری در افزایش تقاضا برای خرید طلا در روز اول معاملات هفتگی بوده است. همچنین افزایش قیمت نفت به دنبال رشد شاخص‌های جهانی نقش پر رنگی در افزایش قیمت طلا داشته است. در عین حال شرکت خدمات سرمایه‌گذاری وابسته به موسسه رتبه‌بندی مودیز اعلام کرده است که اقتدار در معرض تعدیل یورو و بحران بانک‌ها در اروپا اوراق قرضه دولتی در تمام این قاره را در معرض تهدید قرار داده است.