گروه بازار پول- رییس کمیته فقهی بانکداری اسلامی گفت: با توجه به مبانی و سرفصل‌های موجود، احتمال اینکه سیستم بانکداری اسلامی با مشکل مواجه شده‌ یا متضرر شود، صفر است. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سید‌عباس موسویان در سخنانی مزایای بانکداری اسلامی را مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: امروز در غرب بانکداری بر پایه ربا رواج دارد.

وی بالا بودن نرخ بهره‌ که در بانکداری غربی رواج دارد را مطابق با اصول بانکداری اسلامی ندانست و اضافه کرد:‌ بعد از اینکه انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، امام راحل بر تدوین اصول بانکداری اسلامی تاکید کردند و برخی از متفکرین نیز عهده‌دار این مسوولیت شدند.

رییس کمیته فقهی بانکداری اسلامی آیت‌الله مطهری و شهید بهشتی را از جمله شخصیت‌هایی دانست که در این عرصه وارد شدند و خاطرنشان کرد: آیت‌الله صدر نیز از دیگر کسانی بود که ۴۰ سال پیش در زمینه بانکداری اسلامی اقداماتی را انجام داد و هنوز نتیجه این تلاش‌ها در کتب دانشگاهی تدریس می‌شود.

وی با اشاره به اصول و ویژگی‌های نظام بانکداری در اسلام گفت: در این سیستم ارتباط بین بانک و سپرده گذار تغییر کرده و جایگزین سیستم بانکداری ربوی می‌شود. موسویان اضافه کرد: از جمله ویژگی‌های بانکداری اسلامی قرض‌الحسنه بدون سود یا تقسیم سود حاصل از قرارداد منعقد شده بین بانک و سپرده‌گذار است.

وی گفت: در بانکداری اسلامی پایه و اساس بر قرض‌الحسنه یا وکالت استوار است و اگر ما بتوانیم در زمینه بانکداری به سیره پیامبر گرامی اسلام ‌یا ائمه اطهار توجه داشته باشیم، بهترین الگو را در اختیار خواهیم داشت.

رییس کمیته فقهی بانکداری اسلامی در ادامه با اشاره به نحوه ارائه سود علی‌الحساب‌ یا سود قطعی از سوی بانک‌ها بر اساس مبانی بانکداری اسلامی بیان کرد: سود علی‌الحساب در مراحل اولیه سرمایه‌گذاری در یک بخش حاصل می‌شود، ولی سود قطعی میزان درآمدی است که در پایان سال مالی مشخص شده و از نظر شرعی سود قطعی متعلق به سپرده‌گذار است.

وی با تاکید بر اینکه جامعه و دولت باید حقوق سرمایه‌گذار و سپرده‌گذار در بخش سود قطعی را از بانک‌ها مطالبه کنند، افزود: با توجه به مبانی و سرفصل‌های موجود احتمال اینکه سیستم بانکداری اسلامی با مشکل مواجه شده یا متضرر شود، صفر است.