دلار آمریکا 1380 تومان را رکورد زد

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: نرخ دلار در بازار آزاد دیروز رکورد جدید ۱۳۸۰ تومان را نیز کسب کرد. البته قیمت دلار تا بعد از ظهر با ۵ تومان کاهش به ۱۳۷۵ تومان رسید. در این میان قیمت مرجع دلار با ۱۶ ریال افزایش به ۱۰۸۹۸ ریال رسید. بنابراین شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی دیروز به ۲۹۰ تومان رسید. هنوز چند روزی از توافق مقامات بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تک نرخی کردن ارز نگذشت که با اوج گرفتن دوباره قیمت دلار و تعلل در رشد هماهنگ آن در بانک مرکزی شکاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی به رکوردهای بالاتری دست می‌یابد. از آنجایی که سیاست‌گذاری شفافی در مورد سمت وسوی قیمت ارز در بانک مرکزی دیده نشده ، بازار واکنش‌های متداول خود را به قیمت‌ها نشان می‌دهد. برخی شنیده‌ها تزریق ذخایر ارزی به بازار را تایید می‌کند. رویه‌ای که در معاونت ارزی پیشین یک خط قرمز بود. فروش زیاد درهم در امارات برای کنترل قیمت ارز در بازارداخلی و برخی اظهار نظرهای متداول برای پیش فروش قیمت ارز در گوشه گوشه بازار ارز نیز ظاهرا کارساز نبوده و همزمان با افت قیمت طلا بار دیگر دلار محور سفته بازی و دلالی در بازار شده است. برخی درصدد فروش سکه و خرید دلار برآمده‌اند و برخی دیگر رسیدن قیمت سکه را به مرز ۷۵۰ هزار تومان تا شب عید انتظار می‌کشند، البته قیمت پیش‌بینی شده برای سکه در تیر ماه سال ۹۱ از ۸۶۰ هزار تومان هم فراتر رفته است. دیروز در بازار ارز برخی صرافان به طور کلی از فروش ارز و به ویژه دلار خودداری کردند. این رویه پیام چندان نامعلومی ندارد. در کنار گرانی دلار در بازار داخلی ارزش دلار در برابر ارزهای جهان روا به ویژه یورو بازهم تقویت شد و به ازای هر یورو تا۳۲/۱ کاهش یافت. برابری یورو در مقابل دلار زمانی تا سطح ۶/۱ نیز بالا رفته بود. در آغاز تولد یورو برابری آن در مقابل دلار آمریکا ۶/۰ بود. با تداوم افت ارزش یورو و بحران حل نشده بدهی‌ها در اروپا احتمال بازگشت ارزش یورو به روز‌های اول تولد خود خالی از انتظار نیست. دیروز قیمت دلار مسافری را نیز بانک مرکزی با ۱۹ ریال افزایش به ۱۲۰۱ تومان رساند. در بازار آزاد قیمت یورو با ۲ تومان افزایش به ۱۸۳۰ تومان رسید. قیمت یورو در بازار فرعی اما ۱۳۵ ریال کاهش داشت و به ۱۵ هزار و ۸۹۵ ریال رسید. پوند انگلیس در بازار آزاد بدون تغییر ۲۱۳۵ تومان فروخته شد در حالی که قیمت آن در بازار فرعی ۹۶ ریال افت کرده و به ۱۸ هزار و ۵۸۷ ریال رسید. در بازار آزاد قیمت درهم امارات با ۳ تومان افزایش به ۳۷۰ تومان رسید، در بازار فرعی نیز قیمت آن با ۵ ریال افزایش ۳۲۷ تومان تعیین شد. قیمت درهم مرجع در بانک مرکزی ۲۹۷ تومان است. از این رو شکاف قیمت رسمی و غیررسمی آن در روز گذشته ۷۳ تومان بود.

بازار سکه

دیروز با وجود افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی قیمت سکه با ۵۰۰۰ تومان افزایش به ۶۲۵ هزار تومان رسید. سکه طرح قدیم بدون تغییر ۶۳۰ هزار تومان بود. نیم سکه و ربع سکه هم با ۲۰۰۰ تومان و ۱۰۰۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۳۰۲ هزار تومان و ۱۵۳ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار ۸۰۰ تومان گران شد.

سکه دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه و نیم سکه دولتی را ۱۰۴۰ تومان کاهش داده و به ترتیب ۶۱۳ هزار و ۸۰ تومان و همچنین ۲۹۶ هزار و ۹۲۰ تومان تعیین کرد. ربع سکه در بازار بانکی دیروز ۱۴۹ هزار و ۲۴۰ تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل تغییری نداشت. نرخ سکه گرمی بانکی نیز با ۵۲۰ تومان افزایش ۷۸ هزار و ۵۲۰ تومان اعلام شد.

طلا در بازار‌های جهانی

در پایان معاملات جهانی قیمت طلا با ۱۵ دلار کاهش در سطح ۱۶۸۰ دلار بسته شد. فروش عمده و افزایش ارزش دلار آمریکا دلایل نهایی افت قیمت آن اعلام شده است. برخی در مورد دلایل افزایش قیمت دلار در بازارهای جهانی نقدینگی را مهم‌ترین عامل اعلام کرده‌اند.