دنیای اقتصاد - روز گذشته قیمت سکه دولتی با ۷/۴ درصد افزایش به ۶۱۷ هزار تومان رسید تا قیمت سکه دولتی و بازار تک‌نرخی شود. افزایش ۲۸ هزار تومانی قیمت سکه دولتی در حالی رخ داد که قیمت جهانی طلا و ارز در بازار داخلی روند صعودی نداشتند. با رسیدن قیمت سکه دولتی به سطح ۶۱۷ هزار تومان ارزش تبدیل نرخ دلار در تعیین قیمت سکه بر اساس فرمول بانک مرکزی به حدود ۱۵۰۰ تومان رسید که یک رکورد جدید به حساب می‌آید. افزایش ۲۸ هزار تومانی یک روزه قیمت دولتی

سکه تک نرخی شد

گروه بازار پول_مسعود رضا طاهری: قیمت طلا در بازار‌های جهانی در حالی به نوسان قیمت زیر ۱۷۰۰ دلار ادامه می‌دهد که بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را ناگهان با ۷/۴ درصد افزایش بیش از ۲۸ هزار تومان گران کرد و آن را به ۶۱۷ هزار و ۷۶۰ تومان رساند.

در شرایطی که قیمت جهانی طلا رو به کاهش داشته و قیمت دلار آمریکا نیز در سطح ۱۳۴۵ تومان ثابت مانده است، افزایش ۷/۴ درصدی قیمت سکه دولتی بسیار معنی‌دار بوده و از آنجایی که بانک مرکزی در تازه‌ترین تحرکات سیاست‌گذاری خود در پی تک‌نرخی کردن ارز است، به نظر می‌رسد افزایش قیمت سکه دولتی سیگنالی به بازار برای بالا بردن قیمت ارز باشد. قیمت دلار محاسبه شده در سکه دولتی روز گذشته در محدوده ۱۵۰۰ تومان تعیین شده است. بانک مرکزی در آخرین جلسه شورای پول و اعتبار برای تک نرخی کردن ارز و برچیدن بساط ۴ نرخی در بازار ارز به جمع‌بندی واحدی رسیده است. در دو روز گذشته ارز مداخله‌ای (قیمت چهارم) که طی یک ماه گذشته تقریبا ۲۰ تومان زیر قیمت بازار آزاد تا سقف ۲۰۰ هزار دلار به صرافان فروخته می‌شد، در اختیار صرافان قرار داده نشده و در مقابل تزریق ارز با درهم صورت گرفته است. تک نرخی کردن مجدد نرخ ارز با توجه به مباحث مطرح شده در جلسات و اظهارنظرهای کارشناسی متعدد، عمدتا سیبل افزایش قیمت دلار را نشانه رفته است. این در حالی است که وزیر اقتصاد همچنان دلار ۱۳۰۰ تومانی را گران ارزیابی می‌کند. پایداری شرایط سیاسی در تقابل با ایران موجب شده تا قیمت دلار از سطح ۱۳۴۵ تومان روز سه‌شنبه که به طور هیجانی بالا رفته بود ، افت نکند. در این راستا قیمت اغلب ارزها افزایشی بود.

قیمت طلا روز سه شنبه در سطح ۱۷۰۰ دلار بسته شد. اما قیمت آن در روز گذشته پس از نوسان بین دو سطح ۱۶۷۹ تا ۱۷۱۱ دلار تا غروب به ۱۶۹۰ دلار رسید.

قیمت سکه در بازار داخلی

با افزایش قیمت سکه دولتی نرخ سکه در بازار نیز قبل از ظهر دیروز ۱۰ هزار تومان گران شده و تا ۶۲۰ هزار تومان بالا رفت که با گذشت ساعاتی قیمت آن تا ۶۱۵ هزار تومان تعدیل شد. برخی نیز قیمتی برابر با قیمت سکه دولتی ۶۱۷ هزار تومانی برای سکه بازار اعلام کردند.

در بازار سکه قیمت سکه طرح قدیم که قبل از ظهر دیروز تا ۶۳۰ هزار تومان هم بالا رفته بود، دیروز به ۶۲۵ هزار تومان روز سه‌شنبه بازگشت. قیمت نیم سکه در روز گذشته در بازار تغییری نداشت و در سطح ۲۹۸ هزار تومان باقی ماند. در حالی که قیمت ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان افزایش به ۱۵۱ هزار تومان رسید. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت ۱۸۵ تومان گران شد و به ۵۵ هزار و ۱۲۷ تومان رسید.

سکه‌های دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه را دیروز با افزایش بیش از ۲۸ هزار تومانی از ۶۱۷ هزار تومان بالاتر برد. قیمت نیم سکه نیز با ۱۴ هزار و ۴۰ تومان افزایش ۲۹۹ هزار تومان تعیین شد. ربع سکه دولتی نیز ۶۹۶۰ تومان گران شده و ۱۵۱ هزارتومان فروخته شد. بانک مرکزی قیمت سکه گرمی را هم با ۲۶۰۰ تومان افزایش تا ۷۹ هزار و ۴۰ تومان گران کرد.

قیمت‌های افزایشی در بازار ارز

با ثابت ماندن نرخ فروش دلار در سطح ۱۳۴۵ تومان که به زعم برخی صرافان احتمال افزایش بیشتر قیمت آن نیز در روز‌های آینده وجود دارد، قیمت یورو نیز در سطح ۱۸۲۵ تومانی روز سه شنبه باقی ماند. درعین حال قیمت پوند انگلیس با ۱۵ تومان افزایش تا ۲۱۴۵ تومان بالا رفت. قیمت هر صد ین ژاپن هم با ۱۰ تومان افزایش قیمت تا ۱۷۴۰ تومان گران شد. نرخ درهم امارات در بازار آزاد با ۲ تومان افزایش به ۳۶۷ تومان رسید و خبرهای رسیده از بازار از فروش درهم در کشور امارات به نرخ ۳۶۰ تومان حکایت دارد.

نرخ دلار در بازار فرعی

قیمت دلار بازار فرعی دیروز ۸ ریال گران شدن و به ۱۱ هزار و ۹۷۵ تومان رسید. یورو در عوض در این بازار ۸ ریال ارزان شده و ۱۶ هزار و ۱۱۹ ریال فروخته شد. پوند انگلیس هم ۲ ریال کاهش راتجربه کرده و ۱۸ هزارو ۷۴۰ تومان در بازار فرعی رقم خورد. قیمت درهم امارات در بازار فرعی، اما ۱۱ ریال افزایش داشت و ۳۲۶۱ ریال فروخته شد.

طلا همچنان زیر ۱۷۰۰ دلار

قیمت طلا روز گذشته نیز در محدوده کمتر از ۱۷۰۰ دلار در نوسان بود و تا غروب قیمت آن به ۱۶۹۰ دلار رسید. دلایل مختلفی همچنان بر افت قیمت طلا در جهان تاثیر‌گذارند که مهم‌ترین آنها در روز گذشته افت ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا و تعمیق بحران بدهی‌ها در این قاره بوده است و نتیجه نهایی آن روی آوردن مجدد سرمایه‌گذاران برای خرید طلا بوده است. پس از اسپانیا و ایتالیا دیروز آلمان نیز تلاش زیادی برای فروش ۳۵ درصد اوراق قرضه ۱۰ ساله خود به خرج داد که با استقبال خوبی مواجه نشده و موجب شد تا ابعاد بحران بدهی‌ها در اروپا سایه خود را بیشتر پهن کرده وبر نگرانی‌ها دامن بزند.