دلار به 1345 تومان رسید

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت دلار در بازار با ۳۰ تومان افزایش تا ۱۳۴۵ تومان بالا رفت. قیمت‌ها در بازار ارز اغلب گران شده و مبالغ فروافتاده روزهای اخیر را صبح دیروز به سرعت جبران کرد. عقب‌نشینی قیمت دلار در بازار آزاد تا محدوده ۱۳۱۵ تومان که بیشتر متاثر از شایعه رفع تحریم بانک مرکزی از سوی آمریکا بود، زیاد دوام نیاورد و قیمت دلار در بازار داخلی با ۳۰ تومان افزایش به سرعت تا ۱۳۴۵ تومان بالا رفت. از بازار همچنین خبر می‌رسد که بانک مرکزی دیروز دلار به قیمت مداخله‌ای ۱۳۰۰ تومان را که تا سقف ۲۰۰ هزار دلار در اختیار صرافان قرار می‌داد، توزیع نکرده است. در عین حال برخی خبرها از در پیش گرفته شدن روش‌های قبلی در تزریق ارز به بازار حکایت دارد. دیروز درهم امارات در این کشور با نرخ ۳۵۵ تومان به بازار تزریق شد. در حالی که قیمت آن با ۱۱ تومان بالاتر به نرخ ۳۶۶ تومان در بازار آزاد فروخته شد. قیمت درهم در بازار فرعی نیز ۳۲۵ تومان اعلام شد، در حالی که قیمت مرجع آن ۲۹۶تومان تعیین شد. قیمت انواع دیگر دلار در بازار داخلی دیروز تغییر چندانی به خود ندید. قیمت دلار در بازار فرعی ۱۱ هزار و ۹۶۷ ریال تعیین شد که نسبت به نرخ روز دوشنبه تنها ۵ ریال کاهش داشت. قیمت دلار مرجع در همین حال ۱۰۸۸ تومان ثابت ماند. اختلاف قیمت دلار رسمی و غیررسمی دیروز دوباره مسیر افزایشی به خود گرفت و به ۲۵۷ تومان رسید. افزایش هیجانی قیمت‌ها در بازار روز گذشته که منجر به گران شدن ۳۰ تومانی قیمت دلار طی تنها چند ساعت شد، فضایی از سردرگمی را در بازار ارز پدید آورد، به نحوی که برخی از صرافان از درج قیمت‌های لحظه‌ای در تابلوی معاملات خودداری کردند. قیمت یورو نیز دیروز ۲۰ تومان گران شده و به ۱۸۲۵ تومان رسید.

برخی از فعالان بازار در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از ورود دوباره اسکناس‌های ۱۰۰ دلاری تقلبی به بازار خبر داده‌اند. بنابراین گزارش در یک معامله غیررسمی ۳۰ هزار دلاری در سطح بازار در بین یک بسته ۱۰۰ عددی اسکناس ۱۰۰ دلاری تعداد حدودا ۲۵ برگ اسکناس تقلبی دیده شده که انجام این معاملات را با حاشیه‌هایی همراه ساخته است. در بازار ارز به ویژه در بین دلالان اعتماد و عمل به تعهد و ادعای مطرح شده معمولا یک اصل اساسی است. در این میان وجود اسکناس‌های تقلبی که معمولا به دلیل شمارش نشدن و رویت نشدن اسکناس‌های رد و بدل شده به اتکا به همین اعتمادها در بین دلالان دست به دست می‌شود، معمولا یافتن منشا اصلی را غیر ممکن می‌کند.

افزایش قیمت ارزها در بازار آزاد در حالی است که بانک مرکزی قیمت ارزهای فرعی را با کاهش تعیین کرد. دیروز قیمت دلار بازار فرعی با ۵ ریال کاهش ۱۱ هزار و ۹۶۷ ریال تعیین شد. قیمت یورو در بازار فرعی هم با ۵۸ ریال کاهش به ۱۶ هزار و ۱۲۷ ریال رسید. نرخ پوند در بازار فرعی ۱۵۱ ریال افت کرد و ۱۸ هزار و ۷۴۲ ریال فروخته شد.

قیمت‌ها در بازار سکه

دیروز همراستا با افزایش قیمت دلار، قیمت سکه نیز با ۱۰ هزار تومان افزایش تا ۶۱۰ هزار تومان گران شد. قیمت خرید سکه نیز دیروز ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد. نرخ سکه طرح قدیم هم ۵۰۰۰ تومان گران شده و ۶۲۵ هزار تومان فروخته شد. نیم سکه نیز با همین مقدار افزایش تا ۲۹۸ هزار تومان افزایش قیمت داشت. در حالی که قیمت ربع سکه ۲۰۰۰ تومان افزایش داشته و به ۱۵۰ هزار تومان روز‌های گذشته رسید. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار با ۲۰۰۰ تومان افزایش غروب دیروز تا ۲۳۸ هزار تومان گران شد. این در حالی است که قیمت آن در ساعات اولیه بازار دیروز بیش از ۲۷۰۰ تومان کاهش داشت. نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت دوباره به محدوده ۵۵ هزار تومان بازگشت.

قیمت‌ها در بازار سکه‌های دولتی

قیمت سکه‌های دولتی هر چند با تاخیر اما دیروز با ۱۱ هزار و ۴۴۰ تومان کاهش به سطح ۵۸۹ هزار و ۶۸۰ تومان رسید. بانک مرکزی قیمت نیم سکه دولتی را نیز ۵۲۰۰ تومان کاهش داده و آن را ۲۸۴ هزار و ۹۶۰ تومان تعیین کرد. قیمت ربع سکه هم ۱۴۴ هزار و ۴۰ تومان تعیین شد که نسبت به روز قبل ۲۰۸۰ تومان ارزان‌تر شد. بانک مرکزی قیمت سکه گرمی را نیز با ۵۲۰ تومان کاهش ۷۶ هزار و ۴۴۰ تومان تعیین کرد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی

بهای جهانی طلا در ۴۸ ساعت اخیر، با فروافتادن از مرز ۱۷۰۰ دلار، در بازار‌های جهانی تا ۱۶۶۸ دلار نیز پایین آمده است. در عین حال نوسان قیمت آن تا غروب دیروز همچنان ادامه داشت و تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران به محدوده ۱۶۹۶ دلار رسید. در روز‌های اخیر قیمت جهانی طلا از ۱۷۸۰ دلار به زیر ۱۶۷۰ دلار فروافتاده است که حداقل ۱۱۰ دلار نوسان داشته است. بحران بدهی‌ها در اروپا و عدم توافق بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها در کنگره آمریکا بر سر کسری بودجه موجی از نگرانی‌ها را به دنبال داشته که نتیجه آن به صورت تمایل مجدد برای خرید طلا بروز کرده است. افزایش قیمت نفت در بازار‌های جهانی در روز گذشته را نیز می‌توان یکی از دلایل نوسان قیمت طلا عنوان کرد.