دفاع رییس کل از تعیین حق بیمه متناسب با نرخ دیه

گروه بازار پول- رییس کل بیمه مرکزی در اولین نشست خبری خود با دفاع از افزایش حق بیمه شخص ثالث متناسب با افزایش نرخ دیه از برداشتن سقف سنی بیمه عمر، رویکردهای جدید در زمینه صدور مجوز و اجرایی شدن بیمه مستمری خبرداد. محمد کریمی رییس کل رییس کل بیمه مرکزی در این نشست با اشاره به فاصله شدید صنعت بیمه کشور با کشور‌های توسعه یافته از لحاظ صنعت بیمه، از برداشتن سقف سنی بیمه عمر خبر داد. وی همچنین رویکرد‌های جدید بیمه مرکزی را در ۳ محور توسعه بیمه‌های زندگی، بیمه‌های اعتباری و بیمه‌های کشاورزی توصیف کرد و صدور پروانه‌های جدید برای شرکت‌های خواستار فعالیت در صنعت بیمه را در قبال پیگیری این ۳ محور تخصصی مجاز دانست. این مقام مسوول در بیمه مرکزی همچنین از تصویب بیمه مستمری بازنشستگان در جلسه دو روز پیش شورای عالی بیمه مرکزی خبر داد.

هدیه بیمه‌ها به مردم

کریمی در پاسخ به خبرنگار دنیای اقتصاد در مورد چند و چون بخشش میزان اضافی نرخ بیمه شخص ثالث در ۵ ماهه آخر سال ۹۰ گفت: در جلسه‌ای که بین مسوولان بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه‌ای برگزار شد، این شرکت‌ها قبول کردند تا این میزان افزایش در نرخ بیمه شخص ثالث را به بیمه شوندگان هدیه دهند. وی درباره نقش دولت در پرداخت این افزایش نرخ در بیمه شخص ثالث گفت: دولت یارانه‌ای در این مورد به شرکت‌های بیمه‌گر پرداخت نکرده است و قرار است شرکت‌های بیمه‌گر این مبلغ را پرداخت کنند. کریمی در باره اینکه در صورت افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در پایان امسال چه نرخی برای حق بیمه در سال ۹۱ انجام خواهد شد، گفت: پیرو بحث‌های انجام شده در این باره با قوه قضائیه قرار شده است تا این نهاد میزان نرخ دیه را برای ابتدای سال ۹۱ تا پایان اسفند ماه امسال اعلام کند و حق بیمه شخص ثالث بر اساس نرخ اعلام شده توسط قوه قضائیه برای اول فروردین ماه سال ۹۱ اعلام خواهد شد. وی درباره فشار بر بیمه‌شونده و بیمه‌گذار با این سیر صعودی در نرخ دیه گفت: برای بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت بیمه پرداخت دیه ۹۰ میلیون تومانی در حالی که حق بیمه در حدود ۴۰۰ هزار تومان است، مشکل است.

فاصله ۵۳۸ دلاری سرانه بیمه کشور با دنیا

سید محمد کریمی، رییس کل بیمه مرکزی در نشست دیروز که اولین نشست خبری این نهاد دولتی بعد از تغییر مدیریت بود، از رویکرد جدید بیمه مرکزی بعد از اعمال تغییر مدیریت خبر داد. وی با اشاره به اینکه اطلاعات کافی در مورد کیفیت فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور وجود ندارد، گفت: در کشور ما اکثر مردم بیمه را تحت عنوان بیمه شخص ثالث یا آتش‌سوزی و زلزله می‌شناسند، در حالی که فعالیت‌های بیمه‌ای در ارکان مختلف جامعه می‌تواند حضور داشته باشد.

او به فاصله شدید کیفیت و کمیت صنعت بیمه در کشور در مقایسه با کشور‌های پیشرفته اشاره کرد و گفت: اطلاع‌رسانی ناکافی و نبود تعامل قوی بین جراید و شرکت‌های بیمه‌ای از دلایل نبود شناخت درست در مورد گستره فعالیت‌های بیمه‌ای است. وی با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه در کشور در حدود ۵/۱ درصد است، میانگین ضریب نفوذ بیمه در کشور‌های دنیا را ۵/۷ درصد بیان و اظهار کرد این میزان در کشور‌های پیشرفته صنعتی به ۱۲ درصد نیز می‌رسد. وی ادامه داد که مجموع این عوامل باعث شده‌اند از فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور بهره‌برداری مناسبی صورت نپذیرد.

کریمی در ادامه این نشست با اشاره به اینکه ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در صنعت بیمه‌ای کشور در حال حاضر ۵ درصد است، ضریب نفوذ بیمه‌های زندگی در کشورهای پیشرفته را تا ۸۰ درصد عنوان کرد.

۳ رویکرد جدید

این عضو شورای عالی بیمه در نشست دیروز با اشاره به تغییر رویه در نتیجه تغییر مدیریت بیمه مرکزی از ۳ رویکرد جدید در مورد صنعت بیمه کشور خبر داد.

بر این اساس، وی توسعه بیمه‌های زندگی در حرفه‌های مختلف را اولین رویکرد جدید در بیمه مرکزی معرفی کرد و گفت: در حال حاضر ۱۰۴ رشته مختلف در بیمه زندگی وجود دارد و صنعت بیمه آمادگی دارد تا این دسته بیمه‌نامه‌ها را آماده کرده و به فروش برساند. رییس کل بیمه مرکزی، در جواب به سوال یک خبرنگار مبنی بر زمان ارائه بیمه‌نامه‌های زندگی گفت: در جلسه بعدی شورای عالی بیمه این امر در دستور کار قرار می‌گیرد و از ابتدای دی ماه امسال قانون مربوط به عرضه بیمه‌نامه‌های زندگی ابلاغ خواهد شد.وی گسترش بیمه‌های اعتباری را از دیگر رویکرد‌های بیمه مرکزی عنوان کرد و گفت: اگرچه بیمه‌های اعتباری در یک مقطعی رواج پیدا کردند ولی فعالیتشان چندان موفقیت آمیز نبود. وی با تاکید بر گسترش بیمه‌های اعتباری در کشور از اهمیت این دسته از بیمه‌نامه‌ها در حمایت از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در ایران و سرمایه‌گذاری‌های افراد کشور در کشورهای خارجی سخن گفت.

رویکرد سوم مطرح شده توسط رییس کل بیمه مرکزی، در مورد گسترش بیمه‌های کشاورزی برای حمایت از کشاورزان و دامداران کشور بود. وی با اشاره به اینکه این نوع از بیمه‌نامه‌ها برای جبران خسارات وارده به کشاورزان و دامداران بر اثر وقوع بلایای طبیعی بسیار مهم است، از تمایل بیمه مرکزی در تقویت و گسترش این آنها خبر داد.

۲ تصمیم در یک جلسه

کریمی از تصمیمات جدید شورای عالی بیمه در جلسه روز دوشنبه خبر داد. به گفته رییس کل بیمه مرکزی، در جلسه دو روز پیش این شورا سقف ۷۵ سال برای استفاده از بیمه‌های عمر برداشته شد. کریمی، امید به زندگی در کشور را ۷۲ سال اعلام کرد و از انجام محاسبات برای قرار دادن سقف بیمه عمر در کشور تا ۱۰۰ سال خبر داد. وی سقف ارائه این بیمه را در کشور‌های پیشرفته تا ۱۰۶ سال اعلام کرد. وی همچنین از تصویب بیمه مستمری بازنشستگان در جلسه پیشین شورای عالی بیمه مرکزی خبر داد و گفت: در جلسه روز دوشنبه شورای عالی بیمه قرار شد تا پس از ابلاغ مقررات ناظر بر بیمه مستمری این بیمه‌نامه عرضه شود تا افرادی که تمایل به خرید آنها را دارند، بتوانند استفاده کنند.کریمی در جواب به سوال یک خبرنگار مبنی بر تفکیک بیمه‌های بازرگانی از بیمه تامین اجتماعی و خدمات درمانی اظهار کرد این دو ابزار بیمه‌ای از یکدیگر متفاوت هستند. وی از در دستور کار قرار گرفتن تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌های فعال در صنعت بیمه در جلسه‌های بعدی شورای پول و اعتبار خبر داد. وی در مورد امکان پرداخت قسطی حق بیمه گفت: این امر نیازمند تضمین برای شرکت بیمه‌گذار است و بنابراین نمی‌توان شرکت‌های بیمه‌ای را ملزم به دریافت قسطی حق بیمه کرد.

در ادامه جلسه پرویز خسروشاهی معاونت طرح و توسعه بیمه مرکزی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد ترجیح بیمه مرکزی در صدور پروانه‌های جدید برای شرکت‌های بیمه‌ای گفت: در حال حاضر در صنعت بیمه‌ای کشور ۲۴ شرکت فعالیت می‌کنند و اجازه صدور پروانه برای ۳ شرکت دیگر نیز داده شده است.وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۴ شرکت بیمه‌ای در شرف صدور مجوز هستند، گفت: در این بین دو شرکت در زمینه‌های تخصصی درمان و زندگی قصد فعالیت دارند که صدور مجوز برای آنها در حال بررسی است. خسروشاهی از پرونده ۲۰ شرکت بیمه‌ای خبر داد که بررسی آنها در مراحل اولیه قرار دارد.

نکات خبری نشست

افزایش سقف بیمه عمر از ۷۵ سال به ۱۰۰ سال

ابلاغ قوانین ناظر بر بیمه زندگی از دی ماه

پرداخت اضافه حق بیمه شخص ثالث در ۵ ماهه آخر سال توسط شرکت‌های بیمه

توسعه بیمه‌های زندگی، اعتباری و کشاورزی

صدور مجوز شرکت‌های جدید در فعالیت در بیمه‌های زندگی، اعتباری و کشاورزی

تصویب بیمه مستمری بازنشستگان

قرار گرفتن تعیین صلاحیت و رتبه‌بندی شرکت‌ها در دستور کار

امکان الزامی شدن پرداخت اقساطی حق بیمه وجود ندارد

اضافه شدن ۳ شرکت دیگر به لیست شرکت‌های بیمه‌گر

بررسی اولیه پرونده ۲۰ شرکت بیمه برای صدور مجوز