گروه بازار پول- حسن نصرت‌آبادی: کاهش نسبتا شدید قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی در حالی امیدواران به آینده این فلز گران‌بها را با تردید روبه‌رو کرد که برخی فعالان بازار طلا معتقدند قیمت این فلز از امروز ممکن است به سطح قبلی خود بازگردد. هرچند این دسته بر این باورند که قدرت این افزایش به عواملی متعددی بستگی دارد. بر این اساس طلا باید بتواند خریداران را به سمت خود جذب کند و همچنین از فضای نابسامان اقتصادی در اروپا بهترین بهره را ببرد. در چند روز گذشته قیمت اونس جهانی این فلز گرانبها با ۵/۳ درصد کاهش به سطح ۱۷۱۳ دلار رسید که از جمله سقوط‌های قابل توجه در ارزش این فلز در چند ماه اخیر است.

در پرسشنامه پایگاه خبری کیتکو که از مهم‌ترین پایگاه‌های خبری دنبال‌کننده قیمت طلا به حساب می‌آید، ۳۴ نفر از فعالان مهم بازار طلا شرکت کرده‌اند. در بین این شرکت‌کنندگان از ۲۴ نفر پاسخ‌دهنده، ۱۳ نفر افزایش، ۱۰ نفر کاهش و ۱ نفر عدم تغییر در قیمت اونس جهانی برای طلا را از امروز پیش‌بینی کرده‌اند. این شرکت‌کنندگان شامل بانک‌های سرمایه‌گذاری، تجار بازار آتی و تحلیل‌گرهای آماری بوده است.

در حالی قیمت طلا تا حد ۱۷۱۳ دلار کاهش یافته است که این فلز رکورد بسیار بالای ۱۹۳۵ دلاری را در اوایل سپتامبر سال میلادی جاری تجربه کرد. این دسته از فعالان بازار طلا که روندی افزایشی را برای آینده قیمت طلا متصور هستند، معتقدند که کاهش اخیر در قیمت اونس جهانی این فلز اگر با تمایل خرید بیشتر طلا همراه شود باعث خواهد شد تا به نوعی یک قیمت کف برای اونس جهانی طلا به دست آید. امری که در صورت توانایی طلا در برقراری ثبات قیمت، در کوتاه مدت آینده‌ای با رشد را برای این فلز در بر خواهد داشت. نهایتا، طرفداران ایده افزایش قیمت طلا در بازار اعتقاد دارند که پیشرفت‌های اقتصادی در منطقه یورو در مجموع به نفع آینده طلا خواهد بود. به خصوص این دسته معتقدند اگر بانک مرکزی اروپا دست از اجرای سیاست‌های تحریکی در اقتصاد برای دستگیری از کشور‌های دچار بحران بر دارد، ثبات به بازار طلا باز خواهد گشت و آینده قیمت این فلز بهبود خواهد یافت.

در حالی که برخی از فعالان بازار با استدلال‌هایی که در بالا اشاره شد آینده قیمت طلا را افزایشی پیش‌بینی می‌کنند، برخی دیگر از فعالان مهم این بازار معتقدند قیمت طلا کاهشی خواهد بود. روند کاهشی قیمت این فلز در هفته پیش عمده دلیل این دسته از فعالان در دفاع از کاهش قیمت طلا از امروز در بازار‌های جهانی است.