گمانه‌زنی از آینده قیمت جهانی طلا

دنیای اقتصاد- روند افت قیمت سکه و ارز روز گذشته در بازارهای داخلی تندتر شد. هر قطعه سکه بهار آزادی با هفت هزار تومان کاهش به ۶۰۵ هزار تومان رسید. قیمت دلار آمریکا نیز ۱۰ تومان دیگر افت کرد و ۱۳۲۵تومان فروخته شد. فعالان بازار دلیل کاهش قیمت‌ها را نبود چشم‌انداز روشنی از سیاست‌های ارزی دولت به دنبال تغییر و تحول اخیر عنوان کرده‌اند. هر چند آینده بازارهای داخلی با ابهام روبه‌رو است، اما اکثریت تحلیل‌گران در بازارهای جهانی آینده بازار را به نفع طلا می‌دانند و معتقدند: بازار در روزهای آینده می‌تواند افت هفته گذشته را جبران کند. افت ۷ هزار تومانی نرخ سکه و کاهش ۱۰ تومانی دلار

بازار دست نگه داشت

گروه بازار پول_ مسعود رضا طاهری: قیمت‌ها در بازار ارز و سکه دیروز هم به روند کاهشی خود ادامه داد. با وجود تعطیلی بازار‌های جهانی قیمت سکه در بازار دیروز تا ۶۰۵ هزار تومان کاهش یافت که نسبت به نرخ روز شنبه ۷ هزار تومان کاهش نشان می‌دهد. در بازارآزاد ارز نیز قیمت دلار ۱۰ تومان دیگر افت کرد و به ۱۳۲۵ تومان رسید. بانک مرکزی قیمت مرجع دلار را دیروز بدون تغییر ۱۰۸۸ تومان تعیین کرد.

قیمت دلار مداخله‌ای دیروز با کاهش تقریبا ۹ تومانی ۱۳۱۰ تومان تعیین شد. این دلار به صرافان با نرخ ۱۳۰۵ تومان فروخته شد. اختلاف قیمت رسمی و غیررسمی دلار در کشور روزگذشته تا ۲۳۹ تومان افت داشت. افت ۴۰ دلاری بهای طلا در بازار‌های جهانی در پایان معاملات هفتگی اگرچه در دفعات گذشته قیمت سکه را کاهش نداد، اما در دو روز گذشته پایین آمدن قیمت جهانی طلا

به علاوه افت قیمت دلار در بازار داخل موجب کاهش ۱۱ هزار تومانی قیمت سکه در دو روز اول هفته کاری شد. افت معنی‌دار قیمت دلار در بازار داخلی به نظر می‌رسد بیش از هر چیز از مانور تغییر و تحولات در معاونت ارزی بانک مرکزی تاثیر گرفته است. یک فعال بازار ارز به «دنیای اقتصاد» گفت: بازار در انتظار شفافیت بیشتر سیاست‌های ارزی جدید بانک مرکزی است و افت قیمت‌ها بیش از آنکه ناشی از اتخاذ یک سیاست ارزی باشد، از بی‌تفاوتی و افت تقاضا به دلیل نبود یک چشم‌انداز روشن در مورد بازار ارز سرچشمه می‌گیرد که البته این شرایط چندان پایدار نخواهد ماند. به گفته وی در حال حاضر بازار دست نگه داشت تا سیاست‌های جدید روشن شود. در عین حال شنیده‌های بازار از احتمال افت قیمت دلار آزاد تا ۱۳۰۰ تومان در روز‌های آینده حکایت دارد.

بازار سکه

در حالی که قیمت سکه در روز پنج‌شنبه ۶۱۶ هزار تومان بود، روز گذشته قیمت آن به ۶۰۵ هزار تومان رسید که در ۲ روز اول هفته ۱۱ هزار تومان ارزان شده است. روز گذشته قیمت سکه ۷ هزار تومان ارزان شد. قیمت سکه طرح قدیم دیروز بدون تغییر ۶۲۵ هزار تومان باقی ماند. همچنین نیم سکه نیز بدون تغییر ۲۹۵ هزار تومان فروخته شد. در عین حال ربع سکه با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت ۱۴۹ هزار تومان فروخته شد. در بازار طلا قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۱۳۰۰ تومان کاهش به ۲۳۹ هزار تومان رسید. هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت ۵۵ هزار و ۱۷۳ تومان فروخته شد. در بازار سکه قیمت خرید و فروش سکه گرمی به ترتیب ۷۵ هزار تومان و ۸۰ هزا رتومان تعیین شد.

قیمت سکه دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه دولتی را دیروز با ۵۲۰ تومان کاهش تا ۶۰۲ هزار و ۶۸۰ تومان پایین آورد. قیمت سایر سکه‌های دولتی دیروز بدون تغییر باقی ماند. نیم سکه ۲۹۱ هزار و ۲۰۰ تومان، ربع سکه ۱۴۷ هزار و ۱۶۰ تومان و سکه گرمی ۷۶ هزار و ۹۶۰ تومان عرضه شدند.

بازار ارز

قیمت دلار دیروز با ۱۰ تومان کاهش تا ۱۳۲۵ تومان پایین آمد. قیمت یورو در بازار داخلی نیز ۱۲ تومان افت کرد و به ۱۸۲۰ تومان رسید. دیروز پوند انگلیس هم با افت ۵ تومانی به نرخ ۲۱۵۵ تومان رسید. قیمت سایر ارزهای عمده دیروز تغییر چندانی نداشت.

قیمت‌ها در بازار فرعی

دیروز بانک مرکزی علاوه بر قیمت ۴ ارز دلار آمریکا، یورو، پوند انگلیس و درهم امارات، قیمت صد ین ژاپن و ۱۰۰۰ وون کره جنوبی را نیز برای فروش در بازار فرعی اعلام کرد. در این بازار قیمت ارزها تغییری نداشت. بنا براین گزارش قیمت دلار آمریکا در بازار فرعی ۱۱ هزار و ۹۷۰ ریال، یورو ۱۶ هزار و ۱۸۳ ریال، پوند انگلیس ۱۸ هزار و ۹۱۴ ریال، صد ین ژاپن ۱۵ هزار و ۵۹۹ ریال و هزار وون کره جنوبی ۱۰ هزار و ۵۳۴ ریال تعیین شد.

قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی پایان هفته در سطح ۱۷۲۴ دلار باقی مانده است.