سکه به مرز 620 هزار تومان رسید

گروه بازار پول_ افزایش قیمت سکه در بازار داخلی همچنان ادامه دارد و با وجود نوسان کم قیمت دلار در روز‌های اخیر، قیمت آن مرتبا به سطوح بالاتری دست می‌یابد. در این میان اگرچه افزایش قیمت جهانی طلا تاثیر مثبتی بر روند فزاینده قیمت سکه داشته است، اما افزایش‌های معنی‌دار قیمت سکه دولتی در هفته‌های اخیر از نظر برخی بیشترین تاثیر را در گران شدن سکه بازار داشته است. روز گذشته با وجود دلار ۱۳۴۰ تومانی و قیمت اونس ۱۷۸۸ دلاری طلا در پایان معاملات هفتگی، ارزش طلای ۲۴ عیار موجود در سکه بهار آزادی حداکثر ۵۶۴ هزار تومان بود.

افزودن۳۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده و انواع کارمزد، بیمه حمل‌ونقل و حق‌الضرب نیز بر مبلغ۵۶۴ هزار تومان، قیمت سکه را به محدوده ۵۹۴ هزار تومان نزدیک می‌کند.

حال آنکه دیروز قیمت سکه دولتی ۸۳۲۰ تومان دیگر گران شد و از حدود ۵۹۹ هزار تومان به ۶۰۷ هزار و ۳۶۰ تومان رسید.با افزایش قیمت سکه دولتی عرضه شده در بانک‌ها قیمت سکه بازار آزاد هم به فاصله ۱۰ هزار تومان از قیمت سکه دولتی ۶۱۷ هزار تومان به فروش رسید.

بازار دیروز نشان داد در شرایطی که بازارهای جهانی تعطیل است و نرخ ارز نیز روز کم نوسانی را پشت سر گذاشته، اما به دلیل نحوه عرضه سکه دولتی قیمت‌ها در بازار آزاد دستخوش تغییر شده است. بامداد شنبه بازارهای جهانی در حالی به کار خود پایان داد که در آخرین ساعت‌های معاملاتی افت قیمت‌ها را جبران کرده بودند.

قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی بازار‌های جهانی با ۲۲ دلار افزایش در سطح ۱۷۸۸ دلار بسته شد. در واکنش به این شرایط بازار داخلی شاهد افزایش ۷ هزار تومانی قیمت سکه بود. قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد ۵ تومان و ارز مداخله‌ای (چهارم) تنها ۱ تومان افزایش داشته در حالی که قیمت دلار مرجع ۴۵ ریال و دلار بازار فرعی ۵۷ ریال ارزان شدند.

بازار جهانی

نگرانی‌ها و عوامل تاثیرگذار در بازار‌های جهانی طلا پابرجا هستند و طلا همچنان گزینه الزامی و اجباری پرتفوی سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است. صندوق‌های سرمایه‌گذاری در جهان از یک سو و بانک‌های مرکزی از سوی دیگر مرتبا بر حجم ذخایر خود می‌افزایند. افت ارزش دلار و خرید‌های عمده دلایل نهایی افزایش قیمت طلا در پایان معاملات هفتگی عنوان شده است.

سیلویو برلوسکنی نخست وزیر ایتالیا با اطمینان از تصویب طرح ریاضت اقتصادی در مجلس این کشور، کناره‌گیری کرده که با جانشین شدن سناتور ماریو مونتی به جای وی، خوشبینی نسبت به حل بحران اقتصادی در اروپا را به همراه داشته است. همزمان با این اتفاق ارزش یورو در مقابل دلار آمریکا تا ۳۷۳۹/۱ تقویت شد. قیمت طلا که تا محدوده ۱۷۶۰ دلار افت کرده بود، با خریدهای عمده همزمان شده و تا مرز ۱۷۹۰ دلار بالا رفت.در عین حال علاوه بر دلایل موجود، برخی نیز سایه تبلیغات غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران را به عنوان دلیلی برای افزایش تقاضا در بازار طلا مطرح کرده‌اند.

بازار سکه

قیمت سکه بهار آزادی (امامی) روز گذشته با ۷ هزار تومان افزایش به ۶۱۷ هزار تومان رسید. قیمت خرید سکه از مردم نیز ۶۱۰ هزار تومان اعلام شد. سکه طرح قدیم نیز با ۱۰ هزار تومان افزایش تا ۶۳۰ هزار تومان گران شد. در عین حال قیمت ۶۲۰ هزار تومانی برای خرید آن در تابلو معاملات صرافان درج شد. قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز با افزایش ۱۰۰۰ تومانی و ۲۰۰۰ تومانی به ترتیب ۲۹۷ هزار تومان و ۱۵۲ هزار تومان فروخته شد. قیمت خرید آنها نیز به ترتیب ۲۹۱ هزار تومان و ۱۴۷ هزار تومان تعیین شد. در بازار طلا نیز قیمت مثقال طلای ۱۷ عیار بدون اجرت ساخت با ۲۵۰۰ تومان افزایش تا ۲۴۷ هزار تومان بالا رفت. در همین حال قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت ساخت از ۵۷ هزار تومان بالاتر رفت.

سکه دولتی

بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی تصویر امام را با ۸۳۲۰ تومان افزایش تا ۶۰۷ هزار و ۳۶۰ تومان گران کرد. همچنین قیمت نیم سکه با ۵۷۲۰ تومان و ربع سکه با ۲۶۰۰ تومان افزایش به ترتیب ۲۹۵ هزار و ۳۶۰ تومان و همچنین ۱۴۹ هزار و۷۶۰ تومان تعیین شد. قیمت سکه گرمی نیز با ۵۲۰ تومان افزایش به ۷۶ هزار و ۹۶۰ تومان رسید.

بازار ارز

قیمت دلار در بازار ارز آزاد با ۵ تومان افزایش تا غروب روز گذشته به ۱۳۴۰ تومان رسید. قیمت خرید آن نیز ۱۳۳۰ تومان اعلام شد. دیروز قیمت دلار مرجع با ۴۵ ریال کاهش به ۱۰۸۲ تومان رسید. از این رو اختلاف قیمت دلار رسمی و غیر رسمی به ۲۵۸ تومان رسید.

همچنین قیمت خرید و فروش دلار مداخله‌ای (نرخ چهارم) به ترتیب ۱۳۱۴ تومان و ۱۳۱۹ تومان اعلام شد. این ارز در اختیار صرافان قرار گرفت و صرافان باید تنها ۵ تومان از فروش آن سود ببرند.

در بازار آزاد قیمت یورو با ۱۳ تومان افزایش به ۱۸۵۵ تومان رسید که همچنان به روند افزایشی قیمت خود با وجود برخی نااطمینانی‌ها ادامه می‌دهد. قیمت پوند انگلیس نیز با ۱۰ تومان افزایش تا ۲۱۸۵ تومان رسید که رکورد شکنی روز به روز خود را مرتبا پی می‌گیرد.

ارز بازار فرعی

بانک مرکزی در اولین روز هفته قیمت دلار بازار فرعی که تقاضای ارزی مسافران نیز با آن پاسخ داده می‌شود را با ۵۷ ریال کاهش ۱۱ هزار و ۸۹۲ ریال تعیین کرد. قیمت درهم امارات هم با ۱۶ ریال کاهش به ۳۲۳۸ ریال رسید. در مقابل قیمت یورو با ۱۶۶ ریال افزایش تا ۱۶ هزار و ۳۴۳ ریال گران شد. پوند بازار فرعی نیز با ۵۶ ریال افزایش ۱۹ هزار و ۹۰ ریال تعیین شد.

قیمت طلا در بازار‌های جهانی

در پایان معاملات هفتگی قیمت طلا با افزایش قابل توجهی نسبت به روز قبل در سطح ۱۷۸۸ دلار بسته شده و برخی از تحلیل گران از تداوم روند افزایشی قیمت آن در آینده خبر داده‌اند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۰ درصد شرکت‌کنندگان که عمدتا دلالان شمش طلا، نمایندگان بانک‌های سرمایه‌گذاری، معامله‌گران آبشن و همچنین تحلیل‌گران تحلیل‌های تکنیکال بوده اند، از احتمال افزایش قیمت طلا در هفته آینده سخن گفته‌اند.

در برخی تحلیل‌ها اگرچه استعفای برلوسکنی نخست‌وزیر ایتالیا موجی از خوشبینی را برای حل بحران بدهی‌ها در اروپا پدید آورده است، اما استعفای پاپاندرو نخست وزیر یونان و جایگزین شدن یک اقتصاددان به جای وی به دلیل مخالفت‌های اجتماعی نگرانی‌هایی را پدید آورده که به اعتقاد برخی تاثیر نهایی آن منجر به افزایش قیمت طلا خواهد شد.